Annons

Nikkor 55-200 endast autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

fasse

Ny medlem
´Jag har ett kit-objektiv 55-200 där jag ej kan använda manuell fokus...om jag slår om från a till m så går det ej att rubba fokusringen ändå... Autofokus fungerar utan problem. Någon som upplevt något liknande?

Vilken kamera har du? Det kan finnas en liten brytare nere till vänster om objektivet som måste stå på M.

Det har hänt mig någon gång att det har fastnat men då har jag stängt av kameran, tagit loss och satt på objektivet igen. Har du något annat objektiv du kan testa med?

/FW

Jag har en D5000. Ingen knapp på huset...
Det funkar utmärkt med mitt andra 18-55 objektiv. Detta objektiv kan växla mellan auto och manuell även när det ej är anslutet på kameran...vilket det andra ej kan. Har provat flera alternativ med det är som fastlåst.

Jag har en D5000. Ingen knapp på huset...
Det funkar utmärkt med mitt andra 18-55 objektiv. Detta objektiv kan växla mellan auto och manuell även när det ej är anslutet på kameran...vilket det andra ej kan. Har provat flera alternativ med det är som fastlåst.

Knappen på kameran finns inte, och behövs inte, det är en "frikoppling" av den mekaniska drivningen (vridpinnen, skruvmejseldrivningen). På 5000 och 3000 väljer man väl mode för AF via menyer eller något.

Men... nu skall du veta att det finns AF-S i litet olika varianter. På 55-200 är det så att att man måste frikoppla drivmotorn, alla AF-S-objektiv har inte "manuellt läge" tillgängligt, alltid. Så, har du också slagit om den lilla knappen märkt A-M på objektivet?

jo normalt ställer jag alltså om objektivet från a till m (med mitt andra objektiv alltså). Behöver ej välja manuellt i menyn men även om jag gör så blir det ingen skillnad...

om man med ett af-s objektiv slår om från a till m utan att det sitter på kameran skall det då gå att ändra fokus med fokusringen? detta fungerar på mitt 18-55, verkar vara en liten spärr som släpper inuti objektivet...

Knappast en lösning på ditt problem, men när jag skaffade mitt 55-200 (utan VR) blev jag lite irriterad på hur smal fokusringen var och hittade den inte ens direkt. Den är ju bara några millimeter tjock och uppenbarligen inte gjord för att man bekvämt ska kunna fokusera manuellt... Och ja, man kan justera fokus manuellt med switchen i M-läget utan att objektivet sitter på kameran.

Som info till andra som läser denna tråd: Nej man behöver inte ställa om nånting i några menyer för att ställa om till manuell fokus på D5000, man gör det direkt på objektivet och kameran registrerar ändringen. Så är det i alla fall på min gamla D60 som liksom D5000 saknar autofokusmotor.

jo normalt ställer jag alltså om objektivet från a till m (med mitt andra objektiv alltså). Behöver ej välja manuellt i menyn men även om jag gör så blir det ingen skillnad...

om man med ett af-s objektiv slår om från a till m utan att det sitter på kameran skall det då gå att ändra fokus med fokusringen? detta fungerar på mitt 18-55, verkar vara en liten spärr som släpper inuti objektivet...

Jo, jag menar "på objektivet". Det kan ju vara så illa att "fösknappen" på objektivets sida inte riktigt fungerar. Det kan vara en skitsak att laga, det vet jag inte. Men den knappen måste förstås ställas om och den måste fungera, annars sitter fokusringen fast i motorns.

ANNONS
Götaplatsens Foto