Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 70-200mm f/2.8 AF-S VR med FX

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej,

Nagon som har erfarenhet av Nikkor 70-200mm AF-S VR med FX. Det sags ge vignetering och softa horn vidoppet. Ar detta av nagon praktisk betydelse?

mvh,

Jonas

Hej,

Nagon som har erfarenhet av Nikkor 70-200mm AF-S VR med FX. Det sags ge vignetering och softa horn vidoppet. Ar detta av nagon praktisk betydelse?

mvh,

Jonas

Enligt mig och många andra har det ringa praktisk betydelse på bildkvaliteten vid fotografering av porträtt, sport, dokumentär osv. Däremot vid landskapsfotografering eller andra tillfällen då det är viktigt att ha fullgod kantskärpa är 70-200/2.8 VR inte så lyckad kring 200 mm på en FX-DSLR.

Enligt mig och många andra har det ringa praktisk betydelse på bildkvaliteten vid fotografering av porträtt, sport, dokumentär osv. Däremot vid landskapsfotografering eller andra tillfällen då det är viktigt att ha fullgod kantskärpa är 70-200/2.8 VR inte så lyckad kring 200 mm på en FX-DSLR.

Gäller det alla bländare?

Oskärpan ska enligt vissa tester jag läst inträffa vid just 200mm, och då synas allra längst ut i kanthörnen och då inte bara på största bländare. Samtidigt är det många som inte verkar uppleva dessa problem, även på FX (bland annat Jesper i någon annan forumtråd kring detta).

Jag åkte iväg till Scandinavian photo för att testa detta, även om jag var inställd på att köpa objektivet hursomhelst, då jag tänkt använda det i huvudsak till porträtt under reportage. Tog en massa bilder på 200mm, men kunde inte se spår av oskärpa i hörnkanterna ens på 2.8. Hittade även ett begagnat 70-200 på Procenter som jag senare köpte som var lika skarpt.

Vad vet jag, möjligen är detta problem olika från glugg till glugg. Kan bara säga att objektivet, vare sig man har detta problem eller inte, i övrigt är helt otroligt. Skulle aldrig tveka att använda största bländare oavsett brännvidd. Väldigt bra skärpa, snygg bokeh, säker VR.

Mina ovetenskapliga upplevelser. Mitt råd är att testa objektivet, och ifall det upplevs som oskarpt, så testa ett annat exemplar. Det kan eventuellt göra skillnad.

Mvh

David

Ok, det låter som en ganska vettig ide. Tack för era råd.

Oskärpan ska enligt vissa tester jag läst inträffa vid just 200mm, och då synas allra längst ut i kanthörnen och då inte bara på största bländare. Samtidigt är det många som inte verkar uppleva dessa problem, även på FX (bland annat Jesper i någon annan forumtråd kring detta).

Jag åkte iväg till Scandinavian photo för att testa detta, även om jag var inställd på att köpa objektivet hursomhelst, då jag tänkt använda det i huvudsak till porträtt under reportage. Tog en massa bilder på 200mm, men kunde inte se spår av oskärpa i hörnkanterna ens på 2.8. Hittade även ett begagnat 70-200 på Procenter som jag senare köpte som var lika skarpt.

Vad vet jag, möjligen är detta problem olika från glugg till glugg. Kan bara säga att objektivet, vare sig man har detta problem eller inte, i övrigt är helt otroligt. Skulle aldrig tveka att använda största bländare oavsett brännvidd. Väldigt bra skärpa, snygg bokeh, säker VR.

Mina ovetenskapliga upplevelser. Mitt råd är att testa objektivet, och ifall det upplevs som oskarpt, så testa ett annat exemplar. Det kan eventuellt göra skillnad.

Mvh

David

www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vr_n15/

Här står allt du vill veta, kanske inte det optimala på FX med till DX duger det.

Ja och nej:

Objektivet är bättre på FX/D3 än DX/D300 i bildmitten på i stort sett alla normala bländare och brännvidder. På 200 mm och optimala bländaren f5.6 är FX-kombinationen, enligt testet, bättre än DX-kombinationen förutom längst ut i hörnen.

Om vi däremot justerar för de de två sensorformatens olika bildvinklar vid en given brännvidd (DX = 1,5x FX) och likaså skärpedjupsskillnaden (ca ett bländarsteg dvs FX f8 motsvarar ungefär f5.6 på DX) blir det varierande resultat: DX på 135mm/f4 är bättre än FX på 200mm/f5.6 men FX på 105 mm/f4 är bättre än DX på 70mm/f2.8.

http://www.dpreview.com/lensreviews...sreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml?3

Om vi däremot justerar för de de två sensorformatens olika bildvinklar vid en given brännvidd (DX = 1,5x FX) och likaså skärpedjupsskillnaden (ca ett bländarsteg dvs FX f8 motsvarar ungefär f5.6 på DX) blir det varierande resultat: DX på 135mm/f4 är bättre än FX på 200mm/f5.6 men FX på 105 mm/f4 är bättre än DX på 70mm/f2.8.

Eller så kan man bara använda det, på t.ex. 135mm just för att man råkar vilja ha den brännvidden vid just det tillfället och strunta i alla anala och totalt intetsägande jämförelser, eftersom 99,9% av alla ändå inte hade sett någon skillnad på en printad bild.

Hej,

mvh,

Jonas

Det funkar mycket bra på FX men vinjetterar på full öppning (snyggt för porträtt) och ger lite sämre skärpa i hörnen. Jag tycker faktiskt att det fungerar ännu bättre på FX jfrt med DX. Har använt det på D2x och D3 och upplever säkrare AF och bättre upplösning/skärpa vid porträtt/sportfoto med D3/FX jfrt med D2x.

Förutom en viss svaghet i hörnen vid 200mm så är 70-200 lite svagare vid fokusering på oändligt avstånd, dvs den är inte optimal för landskapsfoto vid 200mm brännvidd om du vill ha maximal skärpa över hela bildytan.

I mitt tycke en fantastisk glugg som är oerhört användbar och i allt väsentligt levererar kanonbra bilder. 70-200 ger t ex betydligt bättre skärpa än det fasta Nikon AF 85/1.8 vid bländare 2.8-4.0, även i hörnen...

70-200 VR fungerar utmärkt på FX om man undviker:
  • Fokusera på oändligt med 200mm brännvidd och förvänta sig perfekt hörnskärpa
  • Fotografera helt jämnt belysta föremål på största möjliga bländaröppning och förvänta sig att det är jämnvitt
  • fotografera vad som helst och förvänta sig att det ska vara lika skarpt som med motsvarande fast brännvidd i samma prisklass

/afe

Edit: problemet på långa avstånd löses lämpligen genom att zooma ut lite och köra på 190mm i stället.

Har man den gamla nikon 80-200 2.8 så lider man mer, mycket vinjettering på den tillsammans med FX. Inga som helst bekymmer för mig med 70-200 afs vr 2.8 och D700, inte vad jag kan märka iaf.

//Lorry

ANNONS
Götaplatsens Foto