Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKKOR Ai S 300mm F2.8 ED [IF]

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är om den är prisvärd.

Ingen AF, och ser ut att va väldigt otymplig, inget man bär runt på precis.

Prisvärd kan bara Martin veta om den passar hans plånbok. Säkert en grym glugg däremot! Har du kollat vad den väger? Kollat med Nikon om det finns reservdelar (om olyckan är framme)?

AF eller inte AF. Är du van att jobba MF så är ju det inget problem utan snarare en fördel om fukuseringen är lite lagom MF-trög istället för AF-sladdrig.

Fläsk-Tarzan skrev:
För en fotograf som gillar att ställa skärpan manuellt är det rena fyndet. Kvalitet så det skriker om det!

Också ett objektiv för den som tänker sitta i ett gömsle, dock med konverter.

Objektivet lär va så pass tugnt att det inte är något man släpar runt på direkt.

Säkerligen ett bra köp!

MF, är ju viktigare än AF,, jag hade klarat mig till typ 95% med endast MF.. Men det är ju jag det.

Det skall sägas att dessa 300 2,8.or upplever iaf jag som nätta och rättså mycket mindre än motsvarande AF,obejtiv.

När jag såg Nikons version innan den aktuella för denna tråden så trodde jag inte att det var ett 300 2,8.. mitt (då) eget ef 300 2,8L USM var så ruggigt mycket större:)

Men det skall också sägas att inget 300 2,8 är dirket stort för den som är van telefotograf. Snarare ett objektiv med fint balanserande vikt mot ett kvalitetshus.

Löp och köp, den ser ju ut att vara i toppskick för åldern!!

MVH Niclas, som absolut hellre väljer fast i stälet för en Sigma zoom..

Bra köp?

Har tidigar ägt just en sådan. Jag hade inga problem med att "släpa runt" den. Tillsammans med min gamla F90 var den riktigt hanterbar, tyngre men bättre balans var det med F3+motor. Men vad säger det om läget idag? Jag kör 85%MF och skulle kanske men bara kanske kunna leva med den optiken idag. Varför? Senaste generationen Nikon AF-S objektiv har avsevärt mindre cromatisk abberation än denna föregångare. Inget som störde på den analoga tiden men ett större problem idag. Om du kommer att upleva mängden CA som störande? Tja, säg det. Det är ett verkligt bra objektiv och en dröm att fokusera manuellt med, så låt inte mina rader avskräcka. På upplösning som D70, knappast några problem. D200 ? D2x? Själv skulle jag bara överväga köp om jag kund testa först.

Hejsan
Det är en underbar glugg, skarp, välbalancerad, och mekaniskt perfekt. Jag hade den tidigare när jag använde Nikons manuella system, vill man ha en manuell 300 2,8 så finns det inget annat att göra än att köpa den, den ser ut att vara i toppskick också. Jag körde mycket konverter TC 14 B till den gluggen och det fungerade utmärkt.Gör affären via Paypal/Payson så får du ju kolla på den innan du godkänner affären.

Lycka till
Lars-Göran Abrahamsson
www.taiganatura.com

för D2x eller D200 skulle jag nog inte rekommendera den,

Rörslett skriver:

http://www.naturfotograf.com/index2.html

"In common with other ED-IF designs from the same era, the 300/2.8 does show some peripheral colour fringing used on the D2X. Post-processing can mitigate this issue to some extent, but I have to admit that the modern 300 mm designs should be preferred with that camera"

Du har inte funderat på ett 400mm f/3,5? Grymt bra objektivt, om än lite framtungt. Skarpt från full glugg och relativt smidigt.

Tänkte sälja min till farsan för 10000kr. Vet inte riktigt vad de går för nuförtiden, men det lär ju vara liknande 300mm f/2,8.

/Pontus

Jag kör en 300/2.8 ED IF Ais på min Canon 5D - det funkar klockrent och jag har inte märkt av några större problem med CA och sånt. Problemet kanske blir mindre på småbildssensor? ;)

Jag kör min en del med 2x-convertern TC-301, och det fungerar också bra, fast Rörslett säger ju att den passar bäst med just 400/3.5.

Pongu skrev:
Tänkte sälja min till farsan för 10000kr. Vet inte riktigt vad de går för nuförtiden, men det lär ju vara liknande 300mm f/2,8.

Det såldes en i mycket bra skick på Tradera härom veckan för c:a 10000:- (400/3.5 alltså). Jag missade den :(

AFE skrev:
Det såldes en i mycket bra skick på Tradera härom veckan för c:a 10000:- (400/3.5 alltså). Jag missade den :(
Usch, vad billiga de fina manuella objektiven har blivit! Jag trodde att det var ett kompispris till farsan... Grattis till alla som inte behöver AF!

/Pontus

Pongu skrev:
Usch, vad billiga de fina manuella objektiven har blivit! Jag trodde att det var ett kompispris till farsan... Grattis till alla som inte behöver AF!

/Pontus

Det var ett mycket bra pris - det är ungefär vad de kostar i USA i sämre skick tror jag.

Inte så lite off-topic, men såg just att keh.com säljer ett 500/4P i fint skick med alla tillbehör för drygt $2000 - det är inte så dumt för den gluggen tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto