Annons

Nikon 1-systemet J1 V1

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag kan bara säga att jag ändrat uppfattning totalt om dessa kameror.. Så mycket att det faktiskt blir mitt val av spegellöst kamerainköp :)

Ingen annan spegellös kamera är knäpptyst (elektronisk slutare)
Ingen annan spegellös kamera har snabbare autofokus.
Det är enligt mig endast Sony Nex kamerorna som slår den i bildkvalité (kommit fram till genom att jämföra alla raw-filer jag kunnat hitta på nätet från de flesta olika spegellösa kamerorna)

Det är precis dessa attribut som är absolut viktigast för mig.
1. Mycket bra bildkvalité i raw-filerna - ( dessutom ingen bandning när man lyfter skuggorna)
2. Snabb autofokus (eftersom det inte finns något vettigt sätt att kunna fokusera manuellt blixtsnabbt som på gamla kameror)
3. Knäpptyst. Jag vill inte att alla människor inom några hundra meters radie ska vända sig om och glo så fort jag tar en bild.

Jag blev frälst tillslut.. Nikon J1 blir min nya gatufoto-kamera :)

Vilken optik har du till V1?
Vad tycker du om skärpan (är lite skärpefetichist) över lag?

Jag har läst på fler ställe att kompetensen, mångsidigheten och bildkvaliteten är bättre än vad specifikationen (sensorstorlek) visar.
Har du denna som komplement, eller huvudkamera?

NEEEEEEEEEEEEEJ!! Gör det inte! Dessa kameror är ett verk av djävulen själv, århundradets floppar. Fula,skabbiga,vädelösa och nu var jag t.o.m artig. Lägg pengarna på nåt vettigare istället, typ en kostym som får dig att se stenhård ut när du går runt med din nya X-pro 1 =D

NEEEEEEEEEEEEEJ!! Gör det inte! Dessa kameror är ett verk av djävulen själv, århundradets floppar. Fula,skabbiga,vädelösa och nu var jag t.o.m artig. Lägg pengarna på nåt vettigare istället, typ en kostym som får dig att se stenhård ut när du går runt med din nya X-pro 1 =D

Det blir nog svårt att fotografera naken med en halv Fuji i handen.

Bara det faktum att de finns i rosa säger väl allt!

Hade de varit i kolsvart, betonggrått eller handgranatsgrönt hade det varit en helt annan sak :)

Man får nog pressa budget lite mer ja =) Förlåt för mitt omogna inlägg, men jag fullständigt hatar dom kamerorna, och jag sålde min D700 igår så jag är extra känslig nu =)

Jag tänker inte slita på mitt tangentbord för att diskutera J1 och V1. Det är inte värt det.

Gör ett försök, jag är nyfiken varför du tycker dålig om Nikon 1 utan någon vidare förklaring? Jag har testat en och var imponerad. Det är en bra fickkamera för snabba bilder utan krångel. Funderar ocksa att köpa en snart.

Nu blir jag nyfiken, berätta mer...
Jag testade en i butik idag med eget minneskort, jämförde sedan med bilder från 2 olika 4/3 kameror (GX1 och PEN E-P3) och jag tyckte inte att skillnaderna var märkbara trots den mindre sensorn.
Likaså var menyerna befriade från massa lull-lull.
Givetvis saknar jag diverse snabbkommando i programmerbara yttre reglage, men bortsett från det så var kameran en trevlig bekantskap, och ohyggligt snabb...

Läste även denna review: http://www.stevehuffphoto.com/2011/11/14/the-nikon-v1-camera-review-the-camera-i-expected-to-hate/ som har titeln "The Camera I Expected To Hate"

I och med dessa raden har jag dock inte bestämt mig för att köpa V1, men ett verk av djävulen... njää!

Nu blir jag nyfiken, berätta mer...
Jag testade en i butik idag med eget minneskort, jämförde sedan med bilder från 2 olika 4/3 kameror (GX1 och PEN E-P3) och jag tyckte inte att skillnaderna var märkbara trots den mindre sensorn.
Likaså var menyerna befriade från massa lull-lull.
Givetvis saknar jag diverse snabbkommando i programmerbara yttre reglage, men bortsett från det så var kameran en trevlig bekantskap, och ohyggligt snabb...

Läste även denna review: http://www.stevehuffphoto.com/2011/11/14/the-nikon-v1-camera-review-the-camera-i-expected-to-hate/ som har titeln "The Camera I Expected To Hate"

I och med dessa raden har jag dock inte bestämt mig för att köpa V1, men ett verk av djävulen... njää!

Jag har inte mycket att lägga till. Jag håller med vad du säger. Tycker att kamera är stadig och snabb, inte för många knappar. Trevlig växling mellan min D700 och en Nikon 1. Min dilemma är antingen V1 eller J1. Tycker om sökare men saknar fast blixt och med J1 är det tvärtom.

Tack för länken, ska jag titta på nu. Andra länken You tube var också intressant.

V1 och J1 är hemska saker som ser ut som snickers och twix, men dock långt ifrån samma status och popularitet i världen. Och bildkvalitén på dom når inte upp till mycket billigare m4/3 kameror heller. Och greppet är ett skämt, jag fick kramp av att hålla i J1:an i ett par minuter på MM. Behöver man säga så mycket mer? Och jag säger inget mer utan min advokat.

Kul höra hur mkt Steve Huff gillar "1":

"... The V1 is superior to the X10 in almost EVERY way. IQ, ISO Noise, Build, Metering, AF speed, EVF, etc. The X10 is great, I loved it as well but the V1 is better. Better build, feel and quality all the way around. Larger sensor as well. Blinded by my love for Nikon? Im a Leica shooter not a Nikon shooter. You seem to be blinded by something, not sure what but you obviously did not own and shoot the V1. The J1 is plasticky but the V1 is far far from it. It is a very solid, capable camera that to me, easily beat the X10 in every area, oh and video included."

Jag har ännu inte köpt kameran. Jag har kommit fram till detta genom att damsuga nätet efter raw-filer och sammanlagt stått ca 4 timmar vid 3 olika tillfället på Mediamarkt och känt o klämt på den..

Dock så vill jag varna alla känsliga kameranördar, batteritiden på J1 är inget att skryta över. Enligt Imaging resource räcker batteriet till ca 230 bilder (antar då att det är hälften blixtbilder åtminstone?).
Min Panasonic ska räcka till ca 380 bilder men om jag har kameran på utomhus några timmar (obs, med oftast skärmen släckt) så står batteriet på 1/3.. Så vi får hoppas att siffran på 380 bilder per laddning på LX3 är väldigt felaktigt.. Speciellt eftersom det INTE går att stänga av skärmen på J1. Då får man anta att batteriet räcker i ca 1.5 timmar utomhus med J1.. Vilket känns liiiite snålt... Sen visst planerar jag att sätta ner ljusstyrkan på skärmen till lägsta samt köpa ett extra batteri om jag tycker det är nödvändigt..

Men alltså, alla som hatar denna kamera, har ni kollat vilka fantastiska raw-filer den ger på 3200 och 6400??!! (ACR)
Visst är det brusigt, men på ett snyggt filmliknande sätt, och skuggorna spricker aldrig och inte heller verkar det finnas någon som helst bandning när man lättar upp dom.. Den där Aptina sensorn gör mig mycket imponerad.. Men det är klart, gillar man helt släta skuggor på iso 3200 tycker att en bild blir dålig om den inte har det, ja då kanske man ska köpa Nikon D4 istället.

Nikon J1 är en REJÄL uppgradering från min LX3, både i hastighet och i bildkvalitet. Hursomhelst, har inte köpt den ännu, men det blir antagligen inom de närmsta veckorna. INTE sagt att jag inte får ändra mig.. Men just nu kan jag inte se någon annan väg in i det spegellösa riket.

V1 och J1 är hemska saker som ser ut som snickers och twix, men dock långt ifrån samma status och popularitet i världen. Och bildkvalitén på dom når inte upp till mycket billigare m4/3 kameror heller. Och greppet är ett skämt, jag fick kramp av att hålla i J1:an i ett par minuter på MM. Behöver man säga så mycket mer? Och jag säger inget mer utan min advokat.

Då undrar jag vad du tycker bildkvalitét är för något? Eftersom Nikon 1 sensorn synligt (i raw) slår tom 16mp sensorn i Panasonic G3 och GX1 i brus, dynamiskt omfång och i övergångarna mellan högdagrar och utfrätt.. Dessutom absolut INGEN bandning alls.. Vilket gör att filerna tom går att använda på iso 6400 med ett snyggt filmliknande resultat, speciellt i svartvitt.

Skulle jag köpa min första kamera, ja då skulle det bli en Nex 5N för att få extremt bra bildkvalité samt möjlighet till kort skärpedjup.. Men eftersom jag redan äger en fullformatare och en aps-c dslr så vill jag inte ha en långsam Sony Nex eller gammal/outdated M43-sensor när jag uppgraderar min Panasonic LX3.

Jag tycker V1:an är extremt snygg!

Och det är det jag tror som gäller. Ergonomi (för mig), formfaktor( för mig), finesser för just den här kameran (som jag vill ha eller behöver). När vi diskuterar skillnader i bildkvalitet mellan bilder från sensorer i storlek mellan Nikons nya (V1/J1), mikrofourthirds och APS-storlek diskuterar vi påvens skägg. Möjligen kan man se skillnader i brus, bandning etc på högupplösta skärmar i 100% förstoring, med hysteriskt höga ISO-tal (när behöver man dem?). Men är det så vi vanliga fotografer tittar på bilderna? Bilder på print upp till A3, eller i mer normal storlek på skärmen har jag svårt att man kan se skillnad på, oavsett kamera, må det var Olympis Pen-serien, Panasonic G/GH/GX/GF-serien eller NEX eller de andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto