Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 14-24 och filter

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Funderar på at införskaffa detta objektiv som fått så mycket fin kritik. Men har en fundering.

Ni som har detta objektiv...hur fäster ni era filter då det står att filtergänga saknas.

I dagsläget kör jag med Cokins filterhållare för mina filter.

/Magnus

Det var ju en trist upptäckt!

Fast ni som kör D3 kanske inte är i lika stort behov av graduerat gråfilter...

Jag har testat att hålla mina Cokin X-Pro filter framför... det blir speglingar mellan filtret och linsen. Bara att glömma =)

Tänkte att jag skulle rita upp och 3D printa en filterhållare i plast men det har inte blivit av än. Och jag är mer och mer tveksam då spegligarna var enorma!!

Fö. är det en kanonglugg med prestanda långt över de vanliga vidvinklarna.
Mvh // Martin

Skulle faktiskt kunna tänka mig att byta system pga objektivet som jag bara hört gott om men inte utan skydd mot frontglaset.
Mvh Thomas

Ett objektivlock skyddar rätt bra.
Man tar av det när man fotograferar och sedan sätter man på det igen,

Lee har nu ett filter, SW-150 samt filterhållare för detta objektiv. Ska även finnas en annat märke på filterhållare (dock dyrare).
Filtret verkar dock omöjligt att få tag på i dagsläget (leveranserna kommer troligtvis i September).

Någon som känner till var man kan få tag på ett avtonat gråfilter i liknande storlek (150x170)?

Lee har nu ett filter, SW-150 samt filterhållare för detta objektiv. Ska även finnas en annat märke på filterhållare (dock dyrare).
Filtret verkar dock omöjligt att få tag på i dagsläget (leveranserna kommer troligtvis i September).

Någon som känner till var man kan få tag på ett avtonat gråfilter i liknande storlek (150x170)?

Tjena,

Jag beställde från http://www.speedgraphic.co.uk/
Det var väl några månader sen, så det är möjligt att lagret är tomt, men du kan ju kolla.

Beställde inte någon filterhållare eftersom jag tycker den verkar rätt omständig att jobba med. Handhåller istället storfiltren, och har karvat till en "plasttratt" som avhjälper reflektionsproblemen.

De verkar få filtrena i slutet av Augusti. Hittade Lee SW-150 filter på B&H. Vi får se vad Herr Tullman säger.

Ska också köra utan filterhållare. Vi får se hur det går.

ANNONS
Götaplatsens Foto