Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 300mm f4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eriwid

Medlem
Hej!

Jag tänkte åka till Norge i sommar och började då fundera på om jag skulle byta teleobjektiv.
Jag har för tillfället ett Sigma 120-400mm f4,5-5,6 men har nu hittat en del Nikon 300mm f4 begagnade. Det jag funderar över är om jag tjänar på att skaffa ett sådant och köpa till en 1,4 konverter? Någon som har erfarenhet? Tankar?

Mvh Erik

Hej!

Jag tänkte åka till Norge i sommar och började då fundera på om jag skulle byta teleobjektiv.
Jag har för tillfället ett Sigma 120-400mm f4,5-5,6 men har nu hittat en del Nikon 300mm f4 begagnade. Det jag funderar över är om jag tjänar på att skaffa ett sådant och köpa till en 1,4 konverter? Någon som har erfarenhet? Tankar?

Mvh Erik

Jag har använt AFS 300/4 ett tag och det är otroligt skarpt och
funkar alldeles utmärkt med 1,4.
Det blir riktigt bra och tappar bara ett bländar steg.
Mitt ex är just nu till salu :)

Med vänlig hälsning, Kenneth

Hej!

Mvh Erik

Hej Erik,

Sigma optiken är en zoom medan Nikon optiken är ett fast teleobjektiv så det är inte riktigt rättvist att jämföra dessa. Nikon gluggen är den bättre av dessa två. Jag har tidigare jämfört dom lite ovetenskapligt och resultatet kan du se här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1979525#post1979525

Mvh Bertil

Hej!

Mvh Erik
Är det ett manuellt Nikkor 300 din förfrågan gäller?

ANNONS
Götaplatsens Foto