Annons

nikon 35 el 50 mm??

Produkter
(logga in för att koppla)

Aussie06

Ny medlem
jag har en nikon D60 och använder i princip bara mitt Sigma 18-200mm som jag gillar mkt. tycker dock att det är lite ljussvagt inomhus tex och skulle vilja ha ett objektiv för porträttbilder mm. Eftersom jag behöver VR motor så har jag bara följande alternativ:

Nikon AF-S 50/1,4 G 58 HB-47 3 590 kr
Nikon AF-S DX 35/1,8 G 52 HB-46 1 990 kr

undrar nu om någon har lust att tycka till lite och hjälpa mig i mitt beslut... är lite rädd för att 35 mm kan bli lite "tråkigt"...

mvh karin

Ställ ditt 18-200 på 35 respektive 50 mm så märker du nog vilken bildvinkel som passar bäst. 50:an är ett mer påkostat objektiv som dessutom har högre ljusstyrka. Men om det passar kan du nog bara lista ut själv. Det är antagligen inte lika skarpt i mitten vid stora bländaröppningar eftersom det är gjort för ett större sensorformat.

Tillägg: Ursäkta upprepningen, men eftersom trådskaparen gjort två identiska trådar som nu är sammanslagna, så blev det så.

Med tanke på att du vill använda det mest inomhus så tror jag att du kommer finna 35an som mest lämpad, då 50an lätt blir lite mycket "kort tele" på ett DX-hus. Kolla i ditt bildarkiv på de bilder du tagit i svag belysning, vad tog du dom på? Närmare 35 eller 50? Om med tråkigt du menar normalt, så kanske det stämmer, då 35an får anses vara normal på DX...

Skulle också valt 35:an. Som David skriver så kan nog 50 mm kännas lite långt inomhus. Jag har för övrigt 35:an och är mycket nöjd med objektivet.

/Martin

tack för alla tips!
att man inte tänker så långt själv som att tejpa och testa är ju lite underligt... och ja, jag menar såklart AF-motor, ibland går det lite fort... :)
ska testa och fundera lite till!

Skulle också valt 35:an. Som David skriver så kan nog 50 mm kännas lite långt inomhus. Jag har för övrigt 35:an och är mycket nöjd med objektivet.

/Martin

Det beror ju på var man bor, har man en 8kvm-lägenhet i London kanske 10mm är det som behövs och bor man i ett slott kanske 85mm passar bäst för att fota den som sitter rätt över bordet.

/Karl

Det beror ju på var man bor, har man en 8kvm-lägenhet i London kanske 10mm är det som behövs och bor man i ett slott kanske 85mm passar bäst för att fota den som sitter rätt över bordet.

/Karl

Visst är det så. Dock tror jag många finner att ett par extra mm vidvinkel vid innomhusfotografering kan vara önskvärt många gånger.

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto