Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKON 35 mm AF-S DX 1,8 vs AF-D 2,0

Produkter
(logga in för att koppla)
I övrigt tyckte jag att objektivets lilla frontlins gjorde att det såg ganska fult ut. Så jag ska nog leta rätt på en begagnat FX-35:a istället.

Ja, det är ju viktigare hur frontlinsen ser ut än hur bildresultatet blir...

Autofokusen är inte den snabbaste jag stött på, men den fokuserar/ska fokusera ganska rappt. Däremot finns det olika typer/implementeringar av AF-S och det är ett namn på tekniken som används och inte ett mått på hur snabbt objektivet fokuserar. AF-S 18-55/3.5-5.6 är "olidligt" långsam, tex.

Sen hade jag klagat hos netonnet och fått ett nytt exemplar. Det må vara att man kan få ett objektiv som varit hemma hos en annan kund och vänt pga ångerrätt osv, men det ska det ju vara i skick som nytt och inte ha fingeravtryck osv på.

Jag kommer härmed att införskaffa mig en 35/2 AF-D

En jättebra glugg, men inte ens på bländare fyra är det skarpt i hörnen.. Lite tråkigt, för från och med bl. 5.6 så börjar dammet på sensorn synas..

Extremt mycket CA på stora bländare.

Du kommer dock inte märka någonting av detta om du använder Capture NX eller bara fotar jpeg. Den här gluggen är fantastiskt i Capture NX ;)

Tackar för svaren!

Jo, objektivet blev retunerat redan igår. Men jag tog pengarna tillbaka för att fundera mer på saken.

Det låter ju bra att ni är nöjda med autofokusen och att den normalt verkar vara snabb. Då kanske jag ska ge objektivet en ny chans. Men jag kanske handlar från MediaMarkt istället där det är lättare att få prova först.

Sen kan jag ju alltid skruva på ett ND eller polfilter för att göra objektivet lite snyggare :D

Hej!

En liten passning från sidan men som jag anser vara viktig. Jag har 35/2,0 och jag gillar färgåtergivningen på den skarpt, till saken hör att jag inte har sett hur 1,8:an ser ut men jämfört med min zoom 18-70 så är skillnaden stor, zoomen har ett otäckt grönstick som syns tydligast på bilder tagna med blixt inomhus. Kanske värt att beakta, vad vet jag....

Hans

Fokuseringen är inte nåt extra snabb på 35/1,8, men jag ser det inte som nåt problem. Det är avsevärt långsammare än t.ex. mitt 85/1,8 som har skruvdriven autofokus, men tillräckligt snabbt för det jag använder det till. 35/1,8 är ett fantastiskt bra objektiv ur alla andra synvinklar tycker jag utom just autofokusen. Riktigt skarpt på största bländare och ursinnigt skarpt nedbländat lite grann. Billigt är det ju p.g.a. att det är byggt som en normal för DX-formatet, precis som 50/1,8 är för FX-formatet, och för att försäljningsvolymerna är stora.

Självklart ska det inte finnas fingeravtryck på linserna på ett splitternytt objektiv, men jag tycker du borde ha bytt det till ett nytt rakt av.

Hej!

En liten passning från sidan men som jag anser vara viktig. Jag har 35/2,0 och jag gillar färgåtergivningen på den skarpt, till saken hör att jag inte har sett hur 1,8:an ser ut men jämfört med min zoom 18-70 så är skillnaden stor, zoomen har ett otäckt grönstick som syns tydligast på bilder tagna med blixt inomhus. Kanske värt att beakta, vad vet jag....

Hans

Jag har aldrig upplevt något grönstick med 18-70:n, varesig med eller utan blixt.
35/1.8 är aningen skarpare än 18-70, men det är inte nån större skillnad. 35:an har däremot bättre kontrast. 18-70:n har bättre bokeh.
Skulle jag få några slumpvis utvalda bilder tagna med de objektiven skulle jag ha mycket svårt att tala om vilket som var vilket om det inte finns tydliga oskäpecirklar i bilden.

Det där var intressant...finns det exempelbilder nånstans?

Ja, det undrar jag också. Det enda jag sett har varit på DPR och de har inte visat på att man kan använda 35/1.8 på FX fullt ut.

Jag håller dock med om att jag hellre skulle köpa 35/1.8 för min D300, men sparade 35/2 eftersom jag har en D700 också. Har inte stora problem med kantoskärpa på den, eftersom jag inte bryr mig så mycket om detaljer ute i kanterna vid stora bländare. Det är inte riktigt vitsen. Om jag behöver bättre kantskärpa använder jag 24-70/2.8

Ja, det blev ett nytt DX fast från en annan butik. Nu såg jag att plastpåsarna och kartongen för motljusskyddet saknades i det gamla objektivet så det var definitivt ett returex. Jag märker att fokuseringsringen går bättre på det nya exemplaret. Inte lika tydliga "kuggar". Kanske går autofokusen något snabbare. Ändå lite långsam tycker jag men det duger för mig. Fast det känns ju lite tråkigt att veta att kameran egentligen är snabbare men att objektivet inte tillåter det för att nikon har krånglat till det med inbyggd motor. (Jo, jag vet att inbyggd motor är jättebra för de som har D60 osv)

Nu ser jag fram emot att prova objektivet i midsommar! Tack igen för svaren och trevlig midsommar på er!

När jag först testade mitt 35/1.8 tyckte jag åxå att AF:n kändes rätt trött och att tex min skruvdrivna 50/1.8 var mycket snabbare, men vid närmare jämförelser visade det sig att jag nog mest blev lurad av att 50/1.8 _låter_ "snabbare".
Både min 18-70 och 17-55:a är snabbare än 35:an, men jag har svårt se att det skulle vara särskilt många situationer där AF-hastigheten inte räcker till på 35:an...
Jag tycker att det är ett kanonobjektiv. Hoppas att du kommer tycka det samma. :)

Jag har aldrig upplevt något grönstick med 18-70:n, varesig med eller utan blixt.
35/1.8 är aningen skarpare än 18-70, men det är inte nån större skillnad. 35:an har däremot bättre kontrast. 18-70:n har bättre bokeh.
Skulle jag få några slumpvis utvalda bilder tagna med de objektiven skulle jag ha mycket svårt att tala om vilket som var vilket om det inte finns tydliga oskäpecirklar i bilden.

Hej!

Jag har dryftat frågan med personal på Rajala i Sthlm och där fick jag svaret att det kan finnas variationer i färgåtergivning på objektiv av den typen som "vanliga" konsumenter håller sig med, och här kommer en "jag möte Lassie": efter en stunds snackande visade det sig att det var vår prisbelönta naturfotograf Serkan Günes jag pratade med.

Jag får väl anta att mitt exemplar av 18-70 är lite fel map färgsticket, men som i det mesta övrigt är förträffligt bra. Färgsticket är inte jättetydligt jag lade inte märke till det förrän lång tid efter jag skaffat mig 35an och buntat ihop bilder i samma mapp tagna på samma plats på samma sätt med de två nämnda objektiven.

Felet blir tydligt mot mina vita köksluckor.

PS Jag har testat genom att variera WB, RAW befintligt ljus osv. dessutom ser jag samma färgskillnad på bilder tagna med min nyinförskaffade D300 så jag har svårt att skylla på min gamla trotjänare D50.DS

Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto