Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200 2,8 ... VR vs. VR-II --- skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Hallå,
är det någon som testat, har båda, eller vet lite information om skillnader mellan Nikon 70-200 2,8 VR och den senare versionen med VR-II ..?

Vet att det är bättre kantskärpa – men frågan är hur synlig osv. Hur upplever du skillnaden? Är skillnad i priset värt den senare versionen?

Tänker använda det på en D700.

mvh
C

Hallå,
är det någon som testat, har båda, eller vet lite information om skillnader mellan Nikon 70-200 2,8 VR och den senare versionen med VR-II ..?

Vet att det är bättre kantskärpa – men frågan är hur synlig osv. Hur upplever du skillnaden? Är skillnad i priset värt den senare versionen?

Tänker använda det på en D700.

mvh
C

Jag hade båda och jämförde dem på både D300 och D3/D3s.

Alla faktorer som upplösning i mitt och kant, vinjettering, kontrast, färgåtergivning, distorsion är klart bättre på VR II. Skillnaden syns på både DX och FX och framför allt på f2.8 och 200 mm.

En annan positiv faktor är den fantastiska VR-funktionen. Statiska objekt går att fotografera på 1/5 - 1/10 s på 200 mm. Jag tar skarpa porträtt hela tiden på 1/20 - 1/40 s.

VR II ger också mycket bra resultat med telekonvertrar. Jag har TC-14E II men även TC-17E II och den nya TC-20E III skall fungera väl på VR II.

AF är snabb och fokus exakt med VR II på både D300 och D3s.

70-200/2.8 VR II är mitt bästa objektiv (jag har även 14-24/2.8, 24-70/2.8, 50/1.4 och 105/2) och jag rekommenderar det helhjärtat till alla på både DX och FX.

Har du en D700 skall du givetvis investera i det nya 70-200/2.8 VR II.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19320

Senast ändrad:
VR II ger också mycket bra resultat med telekonvertrar. Jag har TC-14E II men även TC-17E II och den nya TC-20E III skall fungera väl på VR II.

Jag har kört VR II med alla tre konvertrarna (inte samtidigt :) och det fungerar bra med både TC-17 och TC-20. Det är tydlig skillnad mot min gamla AF-S 80-200 (generationen före 70-200 VR) som var ok med TC-14, men inte med de övriga två.

ANNONS
Götaplatsens Foto