Annons

Nikon AF-S 50/1.8? Rykten?

Produkter
(logga in för att koppla)
-big kahuna- skrev:
varför ser ni ett behov av AF-S på 50/1.8 och 50/1.4? Dom är ju inte långsamma i autofokusen direkt... Då ser jag större behov av uppgraderingar i Nikons sortiment, t.ex. en AF-S variant av 80-400 VR.

För att de inte funkar med Nikons mest sålda kamerahus kanske?
 
BjörnN skrev:
Till trådstartaren: Du vet att det finns ett svenskt Nikonforum: d70sverige.se

Där finns mycket kunskap om märket samt en vänlig och hjälpsam attityd också mot folk som inte fotograferat professionellt i minst 20 år.


Du har ju även nikonforum.se
 
Jag har läst någonstans att Nikon skulle kunna slänga ihop ett 50/1,4 eller liknande med fokusmotor på en kafferast om dom hade viljat.
Men det kanske inte är det smartaste rent ekonomiskt för dom. Just nu så är det kanske många som byter upp sig till en kamera med motor bara för att få bättre utbud på objektiv.
Men självklart kommer det så småningom. Sigma har ju släppt 30/1,4 och 50/1,4 är på gång. Sedan är det ingen ide att hålla inne på dom längre och då tror jag att vi kommer få se samma objektiv från Nikon.
Skulle jag gissa så börjar dom nog med ett dyrare 1,4.
Det är bara buisness !
 
Jag var förbi Scandinavianphoto i mölndal och kollade lite objektiv. Sagt och gjort så utbytte 1295 SEK ägare och jag fick med mig ett 50/1.8 hem. Autofokus kan jag leva utan en stund, gissar jag på, bra övning om inte annat.
 
Jag anser att Nikon borde släppa 50/1,8 Af-s. Prismässigt bör det ligga i samma nivån som dagens version. Kanske låter som att jag är sål eller orealistisk, men inte!

De som köpt en Nikon utan motor i huset kommer troligtvis aldrig köpa ett till objektiv. Helt korrekt. Men varför inte försöka bryta den trenden?

Jag tror att ett billigt 50/1,8 Af-s kan bli en isbrytare, en dörröppnare. 1200-1400kr kan även icke-frälsta tänka sig att lägga på ett objektiv. När de väl har köpt sig sitt andra objektiv kommer de på allvar förstå varför man vill ha olika objektiv. Och då kanske köpa ett tredje - dyrare?

Så genom att lansera ett sådant objektiv tror jag att Nikon skulle kunna göra marknaden större. Det är där tillväxtpotentialen finns - inte här hos de redan frälsta.

Men varför just ett 50mm objektiv till DX ägarna ?
Dom skulle väl ha betydligt mer nytta av ett AF-S DX 30/f1.4 eller f1.8, en sådan glugg skulle det troligen finnas en stor marknad för, en billig snabb prime normal åt DX folket, 50mm uppför ju sig som ett kort tele för dom och är betydligt mindre användbart.

/kent
 
Varför en DX 30/1,8 när det redan finns en FX 35/2? Skillnaden i brännvidd och ljusstyrka är minimal.
 
Tror knappast det kommer några moderna, fasta och ljusstarka gluggar som är anpassade för DX. Om det nu mot all förmodan kommer ett så lär det funka på såväl DX som FX, annars missar men en del kunder.
 
AF-S 30/1,8. Vi nya fotografer har inte motor i huset ;)
Är inte det en smäll man får ta när man köper de billigaste kamerahusen? Nikon gömmer ju inte direkt faktumet, läser man specifikationerna står det ju klart och tydligt. Köper man grisen i säcken utan att läsa specifikationerna får man nog skylla sig själv tycker jag.
 
Är inte det en smäll man får ta när man köper de billigaste kamerahusen? Nikon gömmer ju inte direkt faktumet, läser man specifikationerna står det ju klart och tydligt. Köper man grisen i säcken utan att läsa specifikationerna får man nog skylla sig själv tycker jag.

Akta dig Emil för dessa överlägsna attityder!
:)
 
En annan möjlighet är också att Nikon gör med de fasta gluggarna som man gjort med de manuella och låter andra aktörer ta över dessa, som man kan kalla nisch-produkter eftersom omsättningen givetvis är mycket mindre än på massmarknadsprodukterna, samtidigt som det kanske inte heller är prestige-produkter heller. Om Nikon inte svarar upp med fasta gluggar när Zeiss marknadsför sina, så kanske Sigma är de som kommer att förse oss med fasta gluggar i framtiden?

Kalle
 
Är inte det en smäll man får ta när man köper de billigaste kamerahusen? Nikon gömmer ju inte direkt faktumet, läser man specifikationerna står det ju klart och tydligt. Köper man grisen i säcken utan att läsa specifikationerna får man nog skylla sig själv tycker jag.

Man skulle kunna formulera det ungefär så här istället. Tonen är lite trist ska jag hålla med om. Jag använder ditt inlägg som ett exempel Emil. Jag vill inte på något sätt peka ut dig som den värsta syndaren för så är det inte alls.

Är inte det något man får acceptera när man köper de billigaste kamerahusen? Nikon gömmer ju inte direkt faktumet, läser man specifikationerna står det ju klart och tydligt. Det är alltid viktigt att läsa och förstå specifikationerna innan man handlar, annars är det lätt att göra ett felköp.
 
OM ni Nikon alls kommer att lansera någon ny "normal" så är jag övertygad om att det är AF-S. Tror inte man vill utestänga en mycket stor andel av Nikon nya systemkameraägare. Samtidigt har jag svårt att tror att man kommer med en ny normal nu (med tanke på hur mycket nytt man lanserat det senaste året) och Sigma är nog smarta nog att hitta luckor i segmentet.
 
Jag hade helt klart för mig huruvida det fanns inbyggd fokusmotor eller ej. Men jag valde likväl en D40x.
Vi har en D70 på jobbet som jag fotat med lite och jag gillade helt enkelt D40's känsla bättre. Den är ju betydligt lättare!
Det som störde mig var att 50/1,8 inte skulle funka med AF, men jag tänkte att jag kan väl fokusera manuellt när jag väl ska använda det objektivet om jag nu köper det. Måste väl klart tillägga att priset också spelade in.
Kanske jag inte är riktigt lika rik som ni med dyra kameror.
Kanske ni med stor kamera försöker kompensera något annat?
 
För några år sedan klagade många över att D70 inte erbjöd ljusmätning med gamla, manuella objektiv. Nu klagar man över att D40 (som är en ännu enklare kamera än D70) inte ger AF med vanliga objektiv. Vad blir nästa grej folk klagar på?
 
Det betyder att man ger upp den optiska sökaren och ersätter den med antingen en lcd innanför okularet eller, för att spara ännu mer plats, tvingas använda live-view på baksidan varje gång man skall ta en bild. Då har vi plötsligt en kompaktkamera med utbytbara objektiv istället.

Vad händer då med förkortningen DSLR, Digital Single Lens Reflex? Blir det en DSLC då? =)
 
ANNONS