Annons

Nikon Ai-objektiv på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Fungerar skärpeinställningen (fokuseringen) på mattskivan på alla manuella Ai objektiv oavsett märke (jag har ett Tokina RMC 28mm) ?

jag kan inte få någon skärpa på mattskivan, men den tagna bilden
blir rätt fokuserad. Är det fel på kamerahuset ?

Fungerar skärpeinställningen (fokuseringen) på mattskivan på alla manuella Ai objektiv oavsett märke (jag har ett Tokina RMC 28mm) ?

jag kan inte få någon skärpa på mattskivan, men den tagna bilden
blir rätt fokuserad. Är det fel på kamerahuset ?

Är det ett AI-objektiv så passar det på kameran och du kan som sagt fokusera det manuellt.

Att det inte ser skarpt ut på mattskivan kan delvis bero på att mattskivan i D70 mer är byggd för att vara så ljus så möjligt (utan att lyckas speciellt bra :) snarare än att vara bra för manuell fokusering.

Men funkar det med fokusbekräftelsen? Alltså den gröna punkten längst till vänster under sökarbilden som tänds när fokus är (mer eller mindre) korrekt inställt.

Tack för svar. Nej det är ingen focuserings-bekräftelse (grön lampa) utan alla inställningar vad jag förstår sker manuellt med Ai-objektiv. Problemet är att det går inte att se någon skärpa på mattskivan av någon anledning, men det är tydligen inte fel på kameran, utan att det är helt enkelt sämre sökare på D70 än vanlig systemkamera för film vid manuell fokusering.

Senast ändrad:
Tack för svar. Nej det är ingen focuserings-bekräftelse (grön lampa) utan alla inställningar vad jag förstår sker manuellt med Ai-objektiv. Problemet är att det går inte att se någon skärpa på mattskivan av någon anledning, men det är tydligen inte fel på kameran, utan att det är helt enkelt sämre sökare på D70 än vanlig systemkamera för film vid manuell fokusering.

Jodå den gröna focusbekräftele punkten tänds på min D70 när man kör Ai-gluggar.

Som sagt, den lilla gröna pricken ska tändas vid rätt fokus, det gör den även på min D70 med Ai-objektiv.
Ang. att sökaren inte är skarp, är det skarpare med andra objektiv, eller är det samma sak där? Det verkar besynnerligt om den skulle vara skarpare med andra objektiv...
Har du kollat dioptriinställningen?

Hej!

Som Robert och Melker så skall fokusbekräftelsen fungera även med manuella objektiv - mätsensorn i autofokussystemet bryr sig i själva verket inte om vilket objektiv som är monterat, däremot kan ju autofokusmotorn inte påverka gamla manuella objektiv, men den mäter som sagt ändå.

Mattskivan i en D70 är som sagt lite annorlunda än de brukade vara i gamla tiders filmkameror, men huvudproblemet brukar snarare vara att man upplever ett större skärpedjup i sökaren än vad man sedan får i praktiken.

Jag tog just fram min gamla D70s och körde lite med en Ai 105/2,5 - rena nostalgin :) Men det fungerar helt ok att både se skärpan och att få hjälp med fokusbekräftelsen.

Kolla som sagt att dioptriinställnigen inte är ute och seglar - det lilla skjutreglaget (uppåt och nedåt) till höger om sökarokularet.

Tack för hjälpen. Det hjälpe med att ändra dioptriinställningen, nu går det att ställa in skärpan på mattskivan.
Däremot så står bekräftelse lampan för skärpan bara och blinkar.

ANNONS