Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon analog för en tjej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ja jag är nog lite småsjuk eller tokig, men låt gå.

Det är nämligen så att jag tycker att det är småsexigt med tjejer som hanterar prylar som jag själv gillar. tex kameror, vapen etc etc..

Min tjej kör ibland med en gammal Mamiya 6x6 C220 pro.. det är fint:)!

Nikon,, hmm ja det skulle vara en F3. F4 blir allt för automatiskt om man nu skall köra analogt..

F3. Det tveklösa valet. Eller möjligen F2 om F3an upplevs som stor och klumpig...

MVH Niclas,
F2 är väl en större o tyngre kamera än F3, om inte så i alla fall nästan lika stor o tung.

fridhamre skrev:
Ja du Lasse, nu kanske jag var lite elak men vad jag menade var stora händer och självklart är små händer lika riktiga som stora men att ta i en 350D med stora karla nävar är dömt att misslyckas och första gången jag höll i en sådan kamera kunde jag direkt se att målgruppen var tjejer - eller har jag fel?

Ingen fara, kunde inte hålla mig. Dock var det klumpigt av mig att inte lägga in en smiley

Sorry ...

/E

Oj, det är inte min konkreta upplevlese..

Jag vill inte påstå att F3 är en direkt stor analog kamera men inte långt ifrån enligt min uppfattning.

Se bara prisman på de två.. diff i massor!!

MVH Niclas,

Spiranthes skrev:
Vill ha en Nikon system.Varit inne på F3 eller F4, blir kanske för tungt och svårgreppat i längden för en liten tjej? Nybörjare på analogt för övrigt.Kameratips mottages tacksamt!

Mitt förslag, köp en Nikon F3!
Tror du lätt kan greppa/hålla den!
För tung?
Nix, den är lagom stadig! ;)

Jag köpte min första F3:a för några år sedan! :)
Ok jag vet,
litet sen start för ett sån't köp kanske,
men ville inte missa "slitvargen" F3! :)

Jag kör till 95% med 2,8/24 på den!
Med A-läge, mest hyperfokal! ;)
Här, ett bildexempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/764027.htm

Nikon F3 var ju 1980 och tidiga 1990-talets proffskamera...
Mycket slitstark, driftsäker och nu med massor av bra billiga gluggar till!
Läs mer recentioner!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2035

Niclasfoto skrev:
Oj, det är inte min konkreta upplevlese..

Jag vill inte påstå att F3 är en direkt stor analog kamera men inte långt ifrån enligt min uppfattning.

Se bara prisman på de två.. diff i massor!!

MVH Niclas,
Menar du inte FM2. Jag har haft både F2 och F3, har för mig att F2 var större. Jag vill dock åter igen slå ett slag för FM3 A. Den har enligt min mening ett betydlig användarvänligare interface än ex F3. F3 är en ypperlig kamera men den ger inte nybörjaren speciellt bra vägledning i bedömningen av olika ljusförhållanden som FM3 A gör. Jag tycker att följevisarsystemet är fantastiskt bra, dessutom så är FM3 A kompatibel med fler blixtar, utan dyra tillbehör än vad F3 är. F3 är stadigare byggd men FM3 är också en gedigen och pålitlig skapelse. Pratar vi af-kameror så tycker jag som en del andra att F100 är det bästa och mest prisvärda valet. F4 är ett alternativ för den som vill ha full kompabilitet, dvs möjlighet till matrixmätning med manuella gluggar.

Senast ändrad:
Kan slå ett slag för Nikon FA som är en riktigt bra kamera, liten och nätt att ta med sig. Jag lärde mig "systemkamera" på farsans gamla FA (som han ALDRIG kommer att få tillbaka).

Greven

Greve Nickon skrev:
Kan slå ett slag för Nikon FA som är en riktigt bra kamera, liten och nätt att ta med sig. Jag lärde mig "systemkamera" på farsans gamla FA (som han ALDRIG kommer att få tillbaka).

Greven
Det gjorde jag med. FA var Nikons första kamera med flerfältsmätning. En slags prototyp till dagens moderna matrixmätning med bildbanker. Håller med om att det är en fin kamera, min andra systemkamera. Min första var en Minolta X300.

F3
Och som sagt, en proffskamera!!
Dom andra...tja.. ;) ;)

Å så har den ett handgrepp också!! :)

Bilagor

• f3.jpg
    f3.jpg
    52.6 KB · Visningar: 285
Senast ändrad:
Jag håller med. Det är verkligen en fin kamera. Jag hade en sån en gång i tiden. Konstigt att man så tidigt kunde göra så pass avancerade kameror, den var lite före sin tid. AS-sökaren var den bästa av F2-kamerornas alternativ. Dessutom en outslitlig modell. Ibland saknar man verkligen den analoga manuella tiden. Tänk er modeller som Leicflex SL2, Nikon F2 AS, F3, Canon F1 new, Olympus OM 1,2,3,4, Pentax LX, Minolta X700, Contax RTS 2,3 och många fler.

Ok, nu läste jag, "en riktig Nikon!" ;) :)

Då kan jag inte låta bli att visa vad som fanns före!
Numera ingår Nikon i en "tusenbrödraskara"
mao alla är SLR!

Den "riktiga Nikon" ;)
och den finns fortfarande, den ser ut så här!
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm

Men visst en F2 bra,
har själv en F2SB, svart,
"full med Tri-X" och en 1,2/55 mm :)

Men,
"en riktig Nikon"
det är något helt annat! ;) :)

Köp en F75!

Det är en lagom stor kamera för någon med lite mindre händer. Den har både ljusmätare och autofokus.

Av en händelse har jag en med två fina objektiv till salu. Det är ett jättebra startpaket som jag varit jättenöjd med.

Du får den billigt!

F75
batterigrepp
objektiv: 28-80/3,5-5,6 och 70-300/4-5,6

//anders

Benganbus skrev:
F3
Och som sagt, en proffskamera!!
Dom andra...tja.. ;) ;)

Å så har den ett handgrepp också!! :)
Jag har en lite fånig invändning mot F3-an.

Jag tycker handgreppet är fult. Nej inte fult, snarare oestetiskt.
Jag föredrar estetiken hos F1, F2, FM, FM2 och FM3. Och även F5, F100 och F6.

F4-an är lite si och så.

-- MW

Ingen har nämnt min analoga trotjänare, 801s. (med reservation för att jag missat något :) )

Trevlig kamera som exponerar fint, spotmätning, matrixmätning, lite halvkass AF, inte så tung (lite tyngre än D70 men ändå...) Klarar TTL också.

Klart jag skulle byta mot en F100 eller F5 direkt om jag fick chansen, de är ju kanske billiga men fortfarande dyrare än en 801s.

Som vanligt

är det bara killar som utrycker vad som vore lämpligast för en tjej :)

AnWi (medlem i gubbväldet)

Slowfinger skrev:
Åhh! Gud så vacker!! Vill ha!

Vet du Bengt om det är något att ha eller ska man hellre ska satsa på en annan mätsökarkamera för motsvarande pris?

Det stämmer Bo, den är vacker!

Det här är en aficionados-kamera!!

Funktion som en M Leica...
Men med mycket,
mycket mer Mytos!!!!!

Bättre än en M Leica? Nja.....
Bättre optik? Nja...
Mer lättjobbad? Nja......

Varför skall man ha en då??

Här finns "andra värden"... MYTOS!! ;)
Känsla!!

Hade jag litet pengar över, så köpte jag en på stört!!
Logik?
Nix!! Inte det minsta!! ;)

Jag mejlade honom för att kolla om den fortfarande finns till försäljning. Vore kul att se vad kalaset skulle kosta.

Har du någon aning om i vilket härad priset borde ligga på denna juvel?

Slowfinger skrev:
Jag mejlade honom för att kolla om den fortfarande finns till försäljning. Vore kul att se vad kalaset skulle kosta.

Har du någon aning om i vilket härad priset borde ligga på denna juvel?

Tror,
tror sist jag hörde nå't om priset....
C:a 45-50.000:-

ANNONS
Götaplatsens Foto