Annons

Nikon Capture Nx 1.2

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipset Hans! Har du provat NX än och hunnit bilda dig en uppfattning om efterföljaren är bättre än föregångaren (1.1)? Sitter du på Mac OS X eller Windows?

Mycket snabbare på min Windows är den i alla fall.

Det mesta tycks vara buggfixar och då buggar som i alla fall inte jag hade märkt, Sicken krävande användare man är !:-D

Hur mycket minne har ni? Jag hade 2Gb internminne innan men tyckte det var alldeles för lite med Capture NX 1.1..

Finns det någon review någonstans på Internet angående denna uppdatering?

Hittade en lång tråd på dpreview har inte hunnit läsa den än. Thom Hogan är på semester, annars brukar han vara tidigt ute med bedömning.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24299605

Jag har 2 GB i min dator för bildbehandling och jag är nöjd med hastigheten, har inte använt något snabbare så jag har inget att jämmföra med. Jag är ammatör och behöver inte hastighet för ekonomisk tidsvinst.
Kan det finnas samband mellan hastighet och hur många program som samtidigt är öppna? Autostart, program som ligger och arbetar i bakgrunden.

Det är ingen större skillnad vid själva konverteringen utan problemet med NC har alltid varit vid själva bildbehandlingen inför konverteringen. Eftersom NC arbetar i realtid med originaldatat så behöver programmet räkna om bilden vid varje förändring av dina inställningar.

Med tex PhaseOnes CaptureOne så arbetar man med en liten proxy (jpg?) som är mycket enklare att förändra. Sätt 100 råfiler på kö i CaptureOne och i NC, det skiljer så där jättemycket. Däremot skiljer det även efter Nikons uppgradering av NC fortfarande vid själva bildbehandlingen. NC är inget bra program för stora mängder bidler som behöver unika justeringar. Att NC ger ett fantastiskt resultat är en annan sak....

Nu har Nikon lyckats göra något som gör NC avsevärt snabbare vid åtminstone öppnandet av filerna som tidigare var en seg historia.....

Jag har blivit lite tillvand på Capture NX och funderar på att köpa det. Men det verkar inte finnas på lager, vare sig på nikonstore eller de vanliga nätbutikerna i Sverige.

Hur funkar det då, kan jag köpa från England eller Tyskland, och använda den produktnyckeln jag får för att ladda upp NX i en fullt fungerande svensk version 1.1 och/eller 1.2?

Hur funkar det då, kan jag köpa från England eller Tyskland, och använda den produktnyckeln jag får för att ladda upp NX i en fullt fungerande svensk version 1.1 och/eller 1.2? [/B]

Jag har köpt min hos Scandinavian men hämtar filerna från Nikon UK för att få den engelska varianten. Så licensnyckeln verkar vara språkoberoende.

ANNONS
Götaplatsens Foto