Annons

Nikon Coolpix 5200

Produkter
(logga in för att koppla)

jeam

Ny medlem
Hej, jag är i valet och kvalet angående en digitalkamera. Undrar om nikon coolpix 5200 är något att ha? Är det någon här på fotosidan som äger denna kamera och kan ge lite tips?

Tips om andra små digikameror med bra bildkvalitet tas gärna emot...

M3 testade Nikon 5200 i senaste numret (6/2004)..den fick betyget "rekommenderas"
De ansåg även att den var ett bättre köp en Ixus 500 tack vara att nikonkameran hade fler finesser och bättre video.

Japp, jag har den. Använder den enbart för att ta ögonblicksbilder - den är ju så liten att den kan följa med överallt (till skillnad från min D100). Och sen har den ju INGA manuella inställningsmöjligheter vad gäller bländare och slutartid.

Här är några plus och minus med 5200:an:

+ Bra inställnningsmöjligheter vad gäller motivprogram, blixt och makro.

+ I bra ljus tar kameran mycket bra bilder (dock inte jämfört med D100:an).

+ Snabbjobbad. Starttiden är kort, fokusen är "semi-snabb" och att flippa mellan olika motivprogram går snabbt.

+ Storleken är tillräckligt liten för att den ska kunna följa med överallt.

- Review-funktionen (för att titta på tagna bilder) kunde varit bättre. Lite seg.

- I dåligt ljus ger den rätt mycket brus i bilderna.

- Standardinställningen ger rätt mjuka bilder. Några snabba justeringar av kamerans inställningar gör resultatet bättre.

Ja, det är väl de punkter jag kan komma på.
Vad gäller video-funktionen var den faktiskt bättre än jag trodde, dock är ljudupptagningen kass.

Allt om digitalfoto jämförde Nikon Coolpix 5200 med Nikon Coolpix 4200 och kom fram till att 4200 gav bättre bilder. Tittar man på deras bilder är jag redo att hålla med.

Det är nog samma fenomen som med Ixus 430/500...de fler pixlarna på samma sensoryta ger mer brus...varför man lika gärna kan spara lite pengar och köpa versionen med färre pixlar.

sagan skrev:
Det är nog samma fenomen som med Ixus 430/500...de fler pixlarna på samma sensoryta ger mer brus...varför man lika gärna kan spara lite pengar och köpa versionen med färre pixlar.

Det här med bruset (som jag hittills inte märkt av) i 5Mp vs 4 Mp. Betyder detta att Canon G5 har "stora problem" med brus då den har samma sensor som Ixus 500? Lite undrande bara.

ANNONS
Götaplatsens Foto