Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon CoolPix 5400 och ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)
Well, it's Nikon's most advanced "real compact" camera. Being as I already had the SB 80 DX flash and goodnes know how many other Nikon accessories, the choice was kind of easy. I've always used Nikon so I'm a little biassed but the 5400 works well in the hands of someone who can use it.

Bests,

Duncan

De nattbilder som finns i galleriet Duncan länkar till skapar inga stora problem för autofocusen eftersom motivet innehåller starka ljuspunkter och upplysta objekt. Detta skapar kontrast i motivet och kameran kan då fokusera utan större problem.

Den typ av motiv som vållar problem för Nikon 5400 och andra kameror utan AF-assist är snarare sena skymningsbilder inne i en skog eller människor i ett dåligt upplyst rum och liknande motiv.

Alla dessa problem går ju så klart att lösa genom att fokusera manuellt, men det är ju inte alltid man vill/kan det.

Dom allra flesta digitalkamerorna i konsumentklass är mer eller mindre dåliga på AF i dåligt ljus (med några få undantag), har tom testat dom som har AF-assistans som är värdelösa.

Min Dimage 7i är hyfsad med tanke på att den saknar hjälpbelysning, med en sådan så skulle den nog vara likadan i mörker som i dagsljus, dvs ganska så värdelös...

Man får jämföra med andra digikameror & bedömma om den nämnda nikonkameran är sämre.

Larsa

Jag tittade runt lite på olika kameror runt 6-10 tkr klassen innan jag gav upp och föll handlöst för Sony f717.

Då jag fotar mycket rörliga objekt i dålig belysning (streetrace osv) så kunde iaf inte jag ha en kamera utan någon sorts AF assist.

Inte alla som behöver AF assist dock, oftast fungerar det bra även utan. (Eller dåligt med om man har otur...).

ANNONS
Götaplatsens Foto