Annons

Nikon D-100

Produkter
(logga in för att koppla)

liptonius

Aktiv medlem
Äntligen så har jag då skaffat mig en d-100.
Till denna även en fin glugg 24-85 med motor som inte hörs.
Efter att ha läst genom det mesta funderar jag fortfarande på hur man ställer in kameran så att man ser motivet på displayen under tiden som man skall ta bilden.
Jag vet hur man får se den tagna bilden men inte att söka motivet utan att kolla i sökaren.
HILFE ! ! !

Grattis till nya kameran!

I såfall är det en ny funktion, med tanke på att spegeln till sökaren ä´r nedfälld samt att slutaren är stängd fram tillsdess du avfyrarkameran. Den funktion du söker brukar finnas på digitalkompakter och på Minolktas 5/7/A1 serie av kameror,

/Roland som saknar samm afunktion på sin 300D

liptonius skrev:
Äntligen så har jag då skaffat mig en d-100.
Till denna även en fin glugg 24-85 med motor som inte hörs.
Grattis! D100 är jättetrevlig.
Efter att ha läst genom det mesta funderar jag fortfarande på hur man ställer in kameran så att man ser motivet på displayen under tiden som man skall ta bilden.
Jag vet hur man får se den tagna bilden men inte att söka motivet utan att kolla i sökaren.
HILFE ! ! !
Det går inte, tyvärr.

Du kan inte använda displayen som sökare på en digital systemkamera av den enkla anledningen att spegeln och slutaren är i vägen för CCDn. Det är inte förrän vid själva exponeringen då spegeln fälls upp och slutaren öppnar sig som CCDn blir exponerad för ljus.

Det du vill göra går inte. På D100 (och jag tror även på de flesta andra digitala systemkameror) använder du den "riktiga" sökaren. Jag har använt min D100 sedan april och tycker detta funkar bra. Det kan ju bero på att jag sedan tidigare är van vid systemkameror.

Molto takki

Det var RÄTT svar jag sökte, och det har jag fått.
På min förra "stora" Ol- e-20P funkade detta och jag inbillade mig att denna funkade enligt samma system.
Oau, Äntligen en digicam som funkar precis som min F3:a.

:)

Nu skall här knippsas.

clindh skrev:
Det finns två sorters sensorer; D100 har en Full Frame Sensor som kräver mekanisk slutare - de kan inte visa video.

Inte för att verka petig eller så; men Nikon har inte en enda kamera med 'Full frame' sensor, och D100 med sin "Focal length multiplier" på 1.5x har det definitivt inte.

Bara som notering.

stranden skrev:
Inte för att verka petig eller så; men Nikon har inte en enda kamera med 'Full frame' sensor, och D100 med sin "Focal length multiplier" på 1.5x har det definitivt inte.

Bara som notering.

Men om du ska vara petig så får du ha fakta klar först ;)

Sensorn på en D100 (och övriga dSLR-modeller) är av typen full frame sensor. Detta har inget att göra med den fysiska storleken, men har fått ett namn som lätt förväxlas med FOV Crop.

Läs gärna Christers länk ovan..

Precis, det har inget att göra med storleken, i annat fall borde väl storformat anses vara Full Frame eller är det mellanformat och storformat är Mega frame... ;)

Man sparar massor med brus och potential genom att ha en Full Frame utläsning på informationen.
Vilket medger större sensorytor per sensorsite.

Skulle gissa på tillverkningskostnader och begränsningar i CCD tekniken som gör att det kostar mer än vad det smakar.

Vad som skulle smaka vore ju annars att fälla upp spegeln och använda en vridbar display för att kunna hålla kameran lite hur-som-helst när man fotar. Som tyst-mode hade det också varit användbart.

ANNONS
Götaplatsens Foto