Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200's färgtemperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Hej!

Sedan jag köpte min nikon d200 för över 10 år sedan, har jag alltid upplevt att den, men också andra Nikon kameror träffar fel vad gäller färgtemperaturen vid automatiskt mätning. Sedan lång tid har jag tagit för vana att alltid justera detta i efterhand i lightroom eller fotat med manuell färgtemperatur.

Har någon annan upplevt detta?
Är det något vanligt vad gäller Nikon?
Vad kan göras åt det?

Jag tycker Nikon har en härlig känsla i överlag, men detta har börjat gå mig på nerverna till den nivån att jag har börjat se efter nya alternativ från t.ex. Canon. Men jag vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter gällande detta. Om ni överhuvudtaget har varit med om det, och om ni har varit med om det, hur har ni fixat det?

Tack på förhand allesammans!

Jag har alldrig haft eller har en kamera som träffar rätt, jag fotar i raw och kämpar med lightroom precis som du. Ett alternativ kan vara att välja dagsljusläge på wb inställningen då uppträder åtminstone kameran lika hela tiden. Jag har tre olika kameror från tre olika tillverkare och ingen är riktigt hundra. Jag tror att nyare nikon har blivit bättre på glödljus.

Nej, en kamera som träffar rätt hela tiden har jag heller aldrig haft. Det är övrmåttan optimistiskt, särskilt som kameran inte kan veta vad som man anser är rätt och inte heller vilken del av bilden som ska vara rätt. Även utomhus är det blandljus eftersom det är skillnad på vad som blir rätt i skugga och i direkt dagsljus. Man ska inte heller glömma att färgprofilen i råkonverteraren om man använder sådan påverkar. Min D700 ihop med CS2:s inbyggda profil gav gärna lila asfalt i skugga, vilket var lite tröttsamt. Problemet fanns i princip inte alls i Capture One.

Sedan brukar missar inte märkas lika mycket på sämre kameror, utan det märks mest med en bra kamera med stort färgomfång där bilden visas på en bra skärm e dyl.

Jag har haft en D200 får många år sedan och det enda jag egentligen reagerade på att den och andra Nikon inte klarade att att sätta Automatisk vidbalans bra när man hade varmt glödljus i rummet.

Då fick man använda vitbalanskort och PRE. Då blev det bra.

Nu har man ju sällan glödljus längre utan otäcka LED-lampor i en salig och enerverande blandning.

D200 kvalar ju inte in som den senaste generationen kameror, så att den automatiska vitbalansen lämnar en del att önska ser jag nog som ganska normalt.

Just automatisk vitbalans - eller AWB som vi kan förkorta det till - har blivit tydligt bättre på nyare kameror. Men även dessa kan kräva finjusteringar - i dagsljus t.o.m.

För korrekt vitbalans gäller (som du säkert redan vet) alltid en neutral referens såsom ett gråkort eller något annat lämpligt.

Samtidigt brukar D2 sägas visa färgerna mycket bra och den är väl av samma generation som D200, dock i en helt annan prisklass.
Jag sålde min D2 precis men ofta när man började dra i vitbalansen i Lr så såg det oftast bäst ut när man gick tillbaka till "som fotograferat" med D2-bilderna. Självklart kunde den också dra iväg om det var konstigt ljus vid fototillfället. Däremot hade man det vanliga att blå blommor såg helt lila ut i displayen. Men råfilen visades sedan bra i datorn.

Man ska inte heller glömma att färgprofilen i råkonverteraren om man använder sådan påverkar. Min D700 ihop med CS2:s inbyggda profil gav gärna lila asfalt i skugga, vilket var lite tröttsamt. Problemet fanns i princip inte alls i Capture One.

Det skulle stå CS4, varför jag nu bara helt plötsligt (utan att titta i tråden) kom på att jag råkade skriva fel för två dagar sedan. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto