Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3 - AndrahandsVärde utan svenska menyer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :)

Har fått thing på en D3 utan svenska menyer.. hur mycket mindre ska man betala för den?

Hur brukar andrahandsvärdet se ut i Sverige för kameror utan svenska menyer?
 
Har inte alla D3:eek:r (och andra kameror från Nikon) samma menyspråksval? Svenska borde rimligtvis gå att välja så vitt jag förstått det. Men jag har haft fel förr …
 
Jag personligen skulle inte bry mig om kameran inte har svenska menyer eller inte! så skulle du sälja den till mig hade jag inte prutat:)
 
Jag kör alla mina prylar (telefon, dator, palm pilot, kameror, etc) med engelska menyer, jag tycker dom svenska översättningarna ofta är väldigt jobbiga och svårare att hitta i. Förmodligen är det en yrkesskada efter att ha jobbat med datorer och programmering hela livet. :)

Jag tycker det låter underligt att kameran inte skulle innehålla alla språk, dom flesta moderna prylar har väl bara en version av firmware. Däremot kanske den saknar en svensk manual.

Viktigare fråga är hur det är med garanti och reparationer.
 
Hm... kanske var det så att det bara inte ingick en svensk manual.. ?
En manual är väl bara att ladda ner då eller?
 
Kameran går att ställa in på Svenska, oavsett var du köper den. Däremot är det inte "bara" att ladda ner en svensk manual. Däremot kan du förmodligen köpa den från Nikon om du ber snällt ;)

Som Anders säger så är nog garantifrågan en viktigare fråga. Är den köpt inom Europa, så funkar det bra att serva den i sverige.
 
Ok.. ja att kunna serva den i Sverige är ju ett måste, annars får den affären vänta :)
 
Säker på att man inte kan ladda ner manualen?

Jag har laddat ner manualerna till D40, D80, D300, SB-400, SB-600 och SB-800 direkt från nikon.se
Det krävde registrering först, men jag var ändå registrerad iom att jag nyttjade deras cash-back i höstas.

Att kunna ladda ner produktmanualer direkt från resp. tillverkare ser jag nästan som ett krav före köp. Jag vill kunna läs jämföra själv i detalj vad som har ändrats/förbättras mellan olika modeller.

Jo, kollade nu. Finns 142st manualer för nedladdning. Även D3, både snabbguiden och hela manualen. Dock bara på engelska.

Hm, det kanske var just en _svensk_ manual som efterfrågades...
 
"Behöver du omgående en användarmanual så tillhandahåller vi nedladdningsbara filer för alla aktuella produkter i utskrivbart pdf-format. För att hitta den manual du letar efter, använd den guidade sökningen för att hitta din produkt och sedan titta på resultatet under 'Manualer och guider" fliken.

Om du har köpt en ny produkt och den medföljande tryckta manualen inte är på det språk du behöver kan du byta ut den mot samma manual på ett annat språk med hjälp av vår utbytesservice. Vi kan endast erbjuda den här tjänsten för aktuella produkter, och manualen måste varany (oanvänt original). Tillgängligheten till manualer är begränsad till de språk som stöds av Nikon Europe, och skiljer sig åt beroende på produkt (inga asiatiska språk är tillgängliga).

1. Logga in på ditt konto för att registrera din produkt online. Om du inte har ett konto klickar du här.

2. Skicka din tryckta manual till oss med följande uppgifter:
a) Vilket språk du behöver användarmanualen på.
b) Ditt namn, din adress och e-postadress för att vi snabbt ska kunna behandla din förfrågan.

Skicka till följande adress:
Nikon Manual Exchange Service
PO Box 11121
Dublin 3
Ireland

Räkna med att leveransen tar två veckor från det att din manual har mottagits. Om den manual du behöver inte finns tillgänglig kontaktar vi dig via e-post för att meddela när den kommer att finnas i lagret igen."
 
Jeppe skrev:


Som Anders säger så är nog garantifrågan en viktigare fråga. Är den köpt inom Europa, så funkar det bra att serva den i sverige.

Du måste skilja på garantireparation och en reparation som du betalar för. Nikons garanti inom Europa gäller just för produkter som är köpta inom EU. Så om du köpt ditt hus i Tyskland som jag gjorde med min D2X så reparerar Nikon den såsom den vore köpt i Sverige....Nikon särbehandlar alltså inte en produkt som är köpt utanför. Med särbehandlar så avser jag givetvis att de inte vägrar reparera den eller att de sinkar reparationen....I alla fall inte Lasses som jag har använt vid ett flertal gånger...

När det gäller produkter köpta utanför EU så beror det på. Du kan alltid få dom reparerade men det kan kosta i vissa fall. Kameror har aldrig någon garanti för rep inom Europa om de är köpta utanför EU. Objektiv kan ha det om du får med/köper till en världsgaranti. Annars gäller samma sak som med husen. Reparation är fullt möjligt men du får betala för den.

Jag köpte för att ta ett exempel en 70-200 i HongKong. Sparade nästan 7000 på detta. (köpte den på plats i samband med en lägre resa/jobb bara för att förtydliga det hela). Garantin gällde bara i HongKong men jag räknade kallt med att för mellanskillnaden kunde jag reparera objektivet ett flertal gånger om det skulle behövas. Nu har det inte behövts. En justering av bakfokus var naturligtvis behövlig (som vanligt och fortfarande bedrövligt) men det gjorde Nikon SV/Lasses gratis som med alla mina andra gluggar och hus.
 
Jag vet inte hur Nikon gör, men Canon har lagt ut service på externa serviceverkstäder. Det betyder ju att serviceföretaget inte har någon som helst anledning att krångla med att ta emot en kamera som t.ex. är köpt i Tyskland. De får mer jobb och Canon betalar....

Hur gör Nikon? Egna serviceverkstäder eller externa? Kontaktar kund Nikon som sedan slussar vidare, eller hänvisas (garanti)service direkt till tredjepart?
 
martin2000 skrev:
Jag vet inte hur Nikon gör, men Canon har lagt ut service på externa serviceverkstäder. Det betyder ju att serviceföretaget inte har någon som helst anledning att krångla med att ta emot en kamera som t.ex. är köpt i Tyskland. De får mer jobb och Canon betalar....

Hur gör Nikon? Egna serviceverkstäder eller externa? Kontaktar kund Nikon som sedan slussar vidare, eller hänvisas (garanti)service direkt till tredjepart?

En serviceverkstad har väl ett avtal med Canon/Nikon som reglerar vad serviceverkstaden får göra och vad dom får betalt för. Tror inte dom kan skicka en räkning på vad som helst. :)
 
Nej givetvis inte!
Men jag menar, om det är Europagaranti och man envisas med att lämna in grejer köpta i Tyskland kanske någon kundmottagare på Canon/Nikon skulle bli lite småsur (som att kunder med importbilar får sämre service), även om man fortfarande har rätt (och får) service.

Serviceverkstaden däremot struntar väl helt och hållet i det, så länge de enligt avtalet får betalt för sitt arbete.
 
I Sverige finns det två verkstäder för Nikon. Nikons egen samt Lasses kameraservice. Bägge ligger i Stockholm. Jag har nästan bara erfarenhet från Lasses och de är helt underbara. Snabb service och ett trevligt bemötande.
 
Nej, naturligtvis så reparera de den oavsett var man köpt den. Det tar jag som en självklarhet. Men OM det gäller en sak som skulle gått på garantin, så har Nikon, precis som Canon - värlsdelsgaranti.
 
Jeppe skrev:
Nej, naturligtvis så reparera de den oavsett var man köpt den. Det tar jag som en självklarhet. Men OM det gäller en sak som skulle gått på garantin, så har Nikon, precis som Canon - värlsdelsgaranti.

Det gör de kanske men de skriver:

"Vad innebär det för dig att äga en Nikon-produkt från den grå marknaden?
Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor
som kommer från den grå marknaden. Nikons europeiska kontor kan inte heller utföra
avgiftsbelagt reparationsarbete på varor från den grå marknaden. Du får inte kontakta det
lokala Nikon-kontoret för hjälp med produkter från den grå marknaden. Kontakta istället
återförsäljaren eller importören av varan för information om garanti och service samt
programvaruuppdateringar och filer för nedladdning."

i PDF-dokumentet:
http://www2.nikon.se/europe/pdf/service_info.pdf
 
Vad är gråimport? Från Tyskland? Måste man ha köpt av ett svenskt företag som köpt kameran från icke-Nikon-Sverige för att det ska vara gråimport?
Jag som privatperson har ju all rätt att handla inom EU och nyttja Nikons Europeiska garanti. Däremot ska jag självklart inte förvänta mig fri svensk support.
Vad kallar man kameror som inte är från EU? Svartimport??
 
En fri tolkning av Nikons info på hemsidan, är att de nobbar till och med betald service om kameran inte härstammar från Nikon Europe.

Så, asien, Usa och Afrika köpte modeller får inte service på Nikons egen verkstad oavsett vad du är villig att betala.

Gissningsvis är Lasse's etc inte lika nogranna med kontroll på serienummer var den kommer från.

Min D40x köpt elgiganten på kungsgatan i Stockholm kommer från ett fd öststatland som Lettland eller Polen enligt flashback pappret. Lyckades inte tyda språket. Men är icke gråimport enligt Nikon. Så hela området Nikon-Europe torde var ok på både garanti och betald service.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto