Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Majorskan skrev:
Nja, dröm vidare..

Såklart att många av specarna tycks lockande och säkerligen är i toppklass!! Men det är upp till användaren att välja vilka specar som är viktigast.

Helt klart, men eftersom Kristoffer är en ond jultomte så har han fel (som vi alla vet så är tomten snäll). D3 är bra.. riktigt bra, om man ser till specarna. Men det är en kamera [punkt] och få kommer att se skillnad mellan 1D MkIII, 1DsMkIII, 5D, D300, D200, 40D, och D3 i tryck.

Majorskan skrev:
Jag tycker det är märkligt att Nikon gör en fullformatare som har BARA 12 mpix. Och jag tycker det är synnerligen dåligt att D3 inte har ISO 100 utan boostat läge. 11 fps är riktigt häftigt, men jag tycker det är ännu häftigare med 8 fps med D300 och batterigrepp!! Inte illa..

Jag tycker tvärtom att det är MYCKET BRA att de bromsat in och försett sensorn med stora pixlar med stort dynamiskt omfång. 12MP är inte så bara.
Att den har ISO200 ser jag inte heller som en nackdel, så länge som bruset inte är framträdande, vilket jag antar att det inte är, eftersom den går upp till ISO6400 (ISO 25200). Canons ISO100-läge är i själva verket mer som ISO125 enl. mätningar. I själva verket så ligger Canons ISO angivelser ca 25% högre än angivet.

Majorskan skrev:
För mig är FF till för allra högsta kvalitet på bilderna = låga ISO och stora bilder... (=Canon 1ds III!)

Man ska ha objektiv som klarar att förmedla upplösningen. Canon har några få.

Majorskan skrev:
Jag tycker D3:an kompromissar med kvaliteten (framför allt upplösningen men även ISO) för att få en snabb kamera. Den stora skillnaden mellan Canon och Nikon är att Nikon har en proffskamera medan Canon har två.

Tja, eller så har Nikon 2-i-1, eftersom de flesta ändå inte kan se skillnad på 21 eller 12 MP på ett uppslag i magasinkvalité.

Majorskan skrev:
Som jag ser det leder Canon stort mot Nikon inom FF men Nikon har smiskat upp Canons små och långsamma uppdateringar i mellanklassen (D300 mot 40D).

Spelar det någon roll vem som "leder"? Jag är helt övertygad om att Nikon D3 kommer att leverera och det den eventuellt saknar i detaljupplösning, tar den igen i det dynamiska omfånget.

Majorskan skrev:
Vet någon vad kalaset kommer kosta?

52000 kr, till skillnad mot de 81000 kr som 1Ds MkIII kostar, eller 25000 kr som 5D kostar.
 
Kontra de "låga" i runda slängar 36000:- som 1D mk3 kostar för de som vill jämföra med den.

Men smakar det så kostar det.
 
Damocles skrev:
Kontra de "låga" i runda slängar 36000:- som 1D mk3 kostar för de som vill jämföra med den.
Det kostar den kameran i butik. 52000kr för D3 är rek-priset, så vi kan väl gissa på ett pris runt45000kr? Skillnaden blir då avsevärt mindre.
 
Jeppe skrev:
Men den är ju inte FF/FX ;)
Men det hindrar ju inte en massa folk från att hylla D3 som 1D mk3 killer och jämföra den med sportsegmentet. Och då bör man ju även jämföra priset såklart. Nikon har ju trots allt gjort den snabb av ett skäl, och då är det ju 1D mk3 som är motsvarigheten.
 
Damocles skrev:
Men det hindrar ju inte en massa folk från att hylla D3 som 1D mk3 killer och jämföra den med sportsegmentet. Och då bör man ju även jämföra priset såklart. Nikon har ju trots allt gjort den snabb av ett skäl, och då är det ju 1D mk3 som är motsvarigheten.
-------------------------------------------------

Tja o andra sidan om man klarar sig med "lite" mindre inställningsmöjligheter..mindre sensor...10st färre bilder i serier(jpeg)...8(med batterigreppet) bilder per sekund istället för tio så köper man en d300 med batterigrepp vilket blir ca 16000kr billigare än Canons 1dmark3 ;) + att man få en kamera som går att göra lite smidigare/mindre(ta bort batterigreppet) för lite längre turer/resor eller andra tillfällen då man vill ha en lättare/mindre kamera....nä jag vet,kamerorna spelar inte i samma division men som canonägare kan jag inte annat än imponeras av vad man får för pengarna i d300:an.
 
Sökarstorleken...

...måste väl bero på hur stor bild man ska visa? Fullformats-kamerorna har ju ett 1.5 gånger större utsnitt än DX-kamerorna och borde därför, vid samma förstoring och visningsprocent, ha en 1.5 gånger större sökare. Eller?

Johan
 
Kult med allt tyckande innan kameran ens är testad.
Angående iso

Dåligt att kameran inte har 100iso säger någon.
Varför? är brusegenskaperna och upplösning på 200iso likvärdiga med en annan kameras på 100iso så vadå.. Min 5d håller inga 100iso utan motsvarar snarare 125iso.
Big deal- eller????

Argumentet med 100iso är ungefär lika begåvat som att titta på brusbilden från en kompaktkameras 100iso bildfil och en 5d 100iso bildfil.Vandra ner i mellantoner/skuggor och tala om vad du ser för skillnader från de två. BÅDA är ju 100iso-eller hur?

Mikael
 
antonio skrev:
...måste väl bero på hur stor bild man ska visa? Fullformats-kamerorna har ju ett 1.5 gånger större utsnitt än DX-kamerorna och borde därför, vid samma förstoring och visningsprocent, ha en 1.5 gånger större sökare. Eller?
Visningsprocenten säger bara hur mycket av hela bilden du faktiskt ser i sökaren. Förstoringen däremot måste divideras med 1,5 för DX-kamerorna eftersom den verkar standardiserad vid 50 mm brännvidd; alltså helt olika utsnitt.
De siffror jag radat upp tidigare tar detta i beaktning.
 
Kul att läsa folks reaktioner över brusnivåewrna på höga ISO. Bjørn Rørslett skrev på dpreview att:
"The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes."

Dave Etchell på imaging-resource.com skriver: "I have to say I was taking Nikon's claims of low noise at high ISOs with a rather large grain of salt. When I saw the aforementioned prints though, I was literally flabbergasted. The D3 didn't just surpass the 1D Mark III, it far surpassed".

D3 verkar sätta en ny standard.

Lite läsning: http://www.imaging-resource.com/NEWS/1187901361.html

EDIT: Phil brukar väl vara noga med att inte använda pre produktion samles och det lär väl dröja innan de kommer ut ur fabriken. Sedan skall han testa den, ja vi vet att det tar tid ibland. MEN, de blir bra.
 
johan.morck skrev:
Kul att läsa folks reaktioner över brusnivåewrna på höga ISO. Bjørn Rørslett skrev på dpreview att:
"The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes."
Dave Etchell på imaging-resource.com skriver. "I have to say I was taking Nikon's claims of low noise at high ISOs with a rather large grain of salt. When I saw the aforementioned prints though, I was literally flabbergasted. The D3 didn't just surpass the 1D Mark III, it far surpassed".

D3 verkar sätta en ny standard.

Och 1d mkIII är ju inte precis dålig på höga iso heller!

Vad gäller iso-100 vs. iso-200 diskussionen så gör det inte mig speciellt mycket att iso200 är lägsta, med 100 som utökad. Men ibland är det faktiskt bra att ha 100 som bas och 50 som utökad. En solig dag med ett väldigt ljusstarkt objektiv (1,2 eller 1,4) vidöppet, eller om man vill ha långa exponeringar utan nd-filter eller så. Men de tillfällena är ganska sällsynta.
 
macrobild skrev:
Kult med allt tyckande innan kameran ens är testad.
Angående iso

Dåligt att kameran inte har 100iso säger någon.
Varför? är brusegenskaperna och upplösning på 200iso likvärdiga med en annan kameras på 100iso så vadå.. Min 5d håller inga 100iso utan motsvarar snarare 125iso.
Big deal- eller????

Argumentet med 100iso är ungefär lika begåvat som att titta på brusbilden från en kompaktkameras 100iso bildfil och en 5d 100iso bildfil.Vandra ner i mellantoner/skuggor och tala om vad du ser för skillnader från de två. BÅDA är ju 100iso-eller hur?

Det har betydelse om du använder 100 el 200 ISO, beroende på ljusförhållanden och inte minst vad beträffar skärpedjup. Kodak hade för en del år sedna kodachrome 25, och man använde filmen inte bara för att den varr kornfri, utan även för skärpedjupet

Mikael
 
chiyoda skrev:
Det har betydelse om du använder 100 el 200 ISO, beroende på ljusförhållanden och inte minst vad beträffar skärpedjup. Kodak hade för en del år sedna kodachrome 25, och man använde filmen inte bara för att den varr kornfri, utan även för skärpedjupet
Betänk då att D3:s slutare klarar 1/8000 sekund, vilket är några steg kortare än vad analoga kameror klarade på "den gamla goda tiden".
 
Makten skrev:

Den är som sagt mindre än sökaren hos F100. F6 har något större sökare än F100 och visar 100%.

D3: 100% * 0,7x = 0,7 (som nån slags jämförelsetal för storleken)
F100: 96% * 0,76x = 0,73
F6: 100% * 0,74x = 0,74

Tillägg:

D200: 95% * 0,94x / 1,5 = 0,6
D2X: 100% * 0,86x / 1,5 = 0,57
EOS 5D: 96% * 0,71x = 0,68

Även om det inte gör speciellt mycket för siffrorna, så finns väl en viss misstanke om att "coverage", dvs procentsatsen, är i areaskala medan övriga är i lineär skala. Detta skulle tex göra att sökaren till F100 är större än F6s sökare, även om marginalen blir minimal och säkert närmar sig onogrannheten i de angivna siffrorna.

Någon som vet hur det ligger till med detta?

/erik
 
ANNONS