Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D300 - Nikon D600??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalielindh

Aktiv medlem
Jag har tänkt byta upp mig från d300 till d600. Undrar mest vad jag behöver tänka på med fullformatet som d600 har, och vad det är för skillnad? Är FX objektiven dyrare osv osv.. Vill ha så mycket information som möjligt :) Tack på förhand

Objektiven i proffsklass där du verkligen får ut vad D600 kan prestera är betydligt dyrare än till DX ja. Men det finns ett antal gluggar som är närapå lika bra som troligen skulle duga åt dom flesta.
Kolla på olika Sigma-gluggar osv. Du har t.ex 50mm som är Nikons egna som är väldigt prisvärd och billig för att vara FX.

Ser att du är 18 år.. kanske är du från en rik generös familj? Personligen hade jag inte haft råd att finansiera ett fullformatssystem i den åldern, inte ens i närheten. Jag har det nu men tycker fortfarande att det är sjuka pengar för en amatör att investera i nåt som kanske inte ens resulterar i pengar tillbaks.
Kameran är prisvärd och billig för vad den är, men räknar vi in seriös optik till det så blir det ju helt andra summor helt plötsligt.

Det finns ändå rätt få dedicerade DX-gluggar och det finns tillräckligt med billiga FX alternativ. Både nya som begagnade så det behöver inte vara ett problem. Dock är de senaste proffsgluggarna alla dyra och FX. Men du måste ju inte köpa dem.

Finns mycket från analogtiden som är i FX format som man kan få billigt, så visst går det att köpa objektiv. Man förlorar ju dock cropfaktorn och det gör ju en skillnad på telesidan, så dessa objektiv blir ju dyrare om man nu måste köpa mer brännvidd. Sedan så kan de högupplösta kamerorna vara lite mer krävande för objektiv och pga detta bli lite dyrare, men det tror jag nog gäller även högupplösta DX kameror

Vilka bra objektiv skulle ni rekommendera?
Jag har sparat mycket pengar tomas och får sälja all min gamla utrustning för att få råd med den nya. Jag fotograferar mycket på hästtävlingar och tjänar lite pengar. MEn ja du har rätt, det är mycket pengar för en 18åring

Vilka bra objektiv skulle ni rekommendera?
Jag har sparat mycket pengar tomas och får sälja all min gamla utrustning för att få råd med den nya. Jag fotograferar mycket på hästtävlingar och tjänar lite pengar. MEn ja du har rätt, det är mycket pengar för en 18åring

Natalie, din ekonomi eller ålder känns inte relevant i sammanhanget och inget du skall behöva försvara. vad gäller bra optik till just FF så ärmitt bästa tips om du vill ha top of the line, En Nikon 24-70 2,8 i kombination med ljusstarkt tele eller telezoom. Bäst är ju kanske 70-200 2,8 VR pga att den har 2,8 som största bländare. lillebror 70-200 4,0 VR är optiskt lika bra men ett bländarsteg ljussvagare. den har dock andra fördelar som bättre närgräns och lite effektivare VR. Men nu pratar vi enbart optik för ca 30-38000 kr. Tamron har en mycket prisvärd 28-70 2,8 som inte kostar mer än ca 4000-45000 kr ny. Den är erkänt bra. Sigmas har en prisvärd 70-200 2,8 också och Tamron kom nyss med en 70-200 2,8 med skakreducering och tyst motor. Nikon har också en mycket bra och privärd 24-120 4,0 VR som täcker in ett stort omfång och även ger bra bilder. Den kostar ca 8000 kr ny och kan för många vara den enda glugg man behöver.

Det låter ju bra. De kan man alltid få lite billigare begagnat också. Men D600, skall man tänka på något speciellt när man fotograferar med fx?

Det låter ju bra. De kan man alltid få lite billigare begagnat också. Men D600, skall man tänka på något speciellt när man fotograferar med fx?
Nej inte annat än att ett 50 mm ger 50 mm i utsnitt istället för 75 mm som det ger i utsnitt med en aps-c sensor. Men det är inget du behöver fundera så värst mycket över. Kantskärpa med Fx kan ibland vara sämre, men det beror också på vilka gluggar du använder. Ett av de bästa objektiven som finns som dessutom är billigt är Nikons nya 50 1,8G kostar ca 1600 kr ny och är väldigt skarp.

Objektiven i proffsklass där du verkligen får ut vad D600 kan prestera är betydligt dyrare än till DX ja.

Nja, D600 ställer egentligen inte högre krav på objektiven än D300. Sensorns upplösning per kvadratmillimeter är lika hög. Det enda problemet kan vara att D600 avslöjar eventuell oskärpa i objektivets ytterkanter som inte syns i D300.

Tänk på att om du fotar hästtävlingar kanske du behöver ett rejält teleobjekiv. Som DX-användare är man ganska bortskämd med tele iom förstoringseffekten. Motsvarande brännvidd till FX kostar rätt mycket mer...
Jag köpte en D600 ffa för att jag ville ha en modernare sensor än på min gamla kamera och för att jag ffa använder vidvinkelobjektiv. Med mitt nyköpta Samyang 14mm kan jag nästan se håret i nacken när jag kollar i sökaren :)
Hade jag fotat mer tele hade jag köpt ett DX hus, förmodligen en D7000 eller en Canon 7D.

Kanske dessa, alla äldre nikonobjektiv

24/2,8
50/1,8
85/1,8
180/2,8

Du kan nog få dessa mellan 700-4500

Nästan just dessa använder jag. Med 60/2,8 istället för 50, och dessutom en 35/2. I och för sig bra objektiv, men för hästtävlingar vete fanken om jag skulle vilja jobba med 180:an och dess bedagade autofokus. Även om jag plåtat löpning med sagda utrustning någorlunda framgångsrikt...

ANNONS
Götaplatsens Foto