Annons

Nikon D300 och D60 utgår

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta va glädjande för mig som tänkt uppgradera min fotoväska då D300´s uppföljare kommer till en sådan.
Spännande undrar när ersättaren kan tänkas komma?
 
Jo, det är sant. Men jag hade satsat på en splirrans ny.
Och när jag har pengarna, om ungefär ett halvår, kan man troligt nog inte köpa den ny.
Hoppas att D400:n inte överstiger D300 i priset.

Då D300, tillsammans med övriga av Nikons systemkameror, har stigit rejält i pris nu under våren, så lär en ny D400 (enbart huset) ligga på strax över 20k.

Själv har jag precis köpt en mer eller mindre nybegagnad D300 (endast 2-3 månader nygammal). Jag fick iallafall ligga på toppen med D300:an i några dagar innan beskedet kom att den inte tillverkas mer och att efterträdaren snart kommer. Men det gör mig inget. Vill inte ha en leksakskamera med video (typ D90/D5000 och som det ryktas om att även D400 ska få denna funktion).

En stillbildskamera ska vara en stillbildskamera och inget annat. Vill jag ha video, så skaffar jag en videokamera (vilket jag redan har sedan flera år tillbaka och är helnöjd med).
 
Vill inte ha en leksakskamera med video (typ D90/D5000 och som det ryktas om att även D400 ska få denna funktion).

En stillbildskamera ska vara en stillbildskamera och inget annat. Vill jag ha video, så skaffar jag en videokamera (vilket jag redan har sedan flera år tillbaka och är helnöjd med).

Varför inte satsa på en D100 så slipper du den där hemska nymodigheten Live view....

Det är väl bara att låta bli att filma eller ta flera bilder per sekund eller använda TTL-blixt eller vad man nu inte gillar.

Klart att D400 kommer att få video. Scanpix och många pressfotografer kommer i alla fall bli glada åt leksakerna. För att inte tala om en del djurfotografer.
 
Puh, jag som precis sitter med fingret på köp-knappen på en ny D300. Rejält dyr och allts på väg ut. Då kan man vänta ett par månader och lägga pengarna på en D400. Att priset ska hamna runt 20 lax låter väl rätt troligt. Men med tanke på priset på en D700 torde väl D400 hamna några tusenlappar under, annars verkar det ju meningslöst att köpa den senare. Då kan man lika gärna köpa en D700.
 
Varför inte satsa på en D100 så slipper du den där hemska nymodigheten Live view....

Det är väl bara att låta bli att filma eller ta flera bilder per sekund eller använda TTL-blixt eller vad man nu inte gillar.

Klart att D400 kommer att få video. Scanpix och många pressfotografer kommer i alla fall bli glada åt leksakerna. För att inte tala om en del djurfotografer.

Visst finns det fördelar med videofunktionen, men då jag har en videokamera sedan tidigare så är jag inte i behov av den funktionen.

Mitt inlägg var mer tänkt som ett inlägg och inte som ett sågande av all teknisk utveckling. ;-)
 
Visst finns det fördelar med videofunktionen, men då jag har en videokamera sedan tidigare så är jag inte i behov av den funktionen.

Mitt inlägg var mer tänkt som ett inlägg och inte som ett sågande av all teknisk utveckling. ;-)


Kanske det, men du lyckades just att såga D90 genom att kalla den för leksakskamera. Du kanske även vill passa på och såga alla som använder D90? Eller du kanske vill bli sågad för att du använder ett skitobjektiv tillsammans med ditt fina D300? (Jag syftar på 18-200VR)

Ärligt talat börjar det bli för mycket omotiverat tyckande på Fotosidan och det börjar bli jävligt svårt att filtrera bort allt skit som står i vart och vartannat inlägg. Det börjar bli nästan hopplöst svårt att hitta några vettiga och välmotiverade inlägg som kan hjälpa en att välja ny utrustning.

Du som har fotat så länge borde väl ffs kunna hålla dig från tramsande och komma med vettiga inlägg istället för tjaffsande om en videofunktion som ingen normal människa orkar längre störa sig på.
 
Noterat.

Kan bara tillägga att det är först nu efter flera års uppehåll, som jag återupptagit fotograferingen. Att det blev ett 18-200VR (definitivt inte är ett »skitobjektiv») beror endast på att det var det som följde med i det kamerapaket som jag köpte lätt begagnat (2-3 mån). Annars var mitt mål ett 17-55, men det kommer inom sinom tid.

När det gäller videofunktionen i D90/D5000 (och likaså i några av Canons nya kameror) så är det för mig en helt onödig funktion på en systemkamera. Vad kommer att komma härnäst? MP3-spelare eller inbyggda dataspel så att man kan spela på lcd-skärmen mellan fotograferingarna? Tror att dessa funktioner är fel saker att satsa på från kameratillverkarnas sida, men med det menar jag inte att D90 eller de andra kamerorna är dåliga kameror, definitivt inte!

Det är inte D90/D5000-ägarna som jag sågar. Det är den, i mitt tycke, felinriktade funktionshysterin som jag ifrågasätter. Men det är fritt för var och en att använda eller låta bli att använda den uppsjö av funktioner som finns i nyare systemkameror.

Slutdiskuterat i detta ämne för min del. Det verkar som jag råkat trampa på någonss ömma tå, vilket knappast var min mening.
 
Senast ändrad:
Blev det inte ett jäkla liv på alla fotografer när autofokusen kom? "Vad är det för trams, det kommer aldrig användas"
 
Kanske off-topic... men..

....jag förmånen att alldeles nyligen få stå med tindrande ögon och se en yrkesfotograf arbeta. Jobbet handlade om ett reklamjobb åt ett dom större företagen i Sverige..

och tänk... han använde Canon 5D MkII och "lekte" med filmfunktionen i den.. Reklamjobbet var nämligen en kort filmsnutt med inklippta stillbilder..

Tänk det är mycket man kan använda onödiga funktioner till i sin kamera.. men det är klart.. han är ju bara en yrkesfotograf med uppdrag åt större reklambyråer
 
Ska försöka motivera mitt förra inlägg.

Jag har en gammal D70s som inte längre räcker till pga. för liten sökare och display. Senast i helgen sumpade jag en bra bild där fokus hamnade 5m bakom motivet. Dessutom är autofokusen i D70s inte så värst pålitlig.

Nu vill jag välja ny kamera och kan inte bestämma mig om det ska bli D90, D300 eller FX-sensor med ett objektiv som motsvarar 12-24DX. Nu är dessutom D400 på väg. D90 är det billigaste och vettigaste valet som täcker alla mina behov, men ibland påverkas jag av det som står på nätet. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att prylhetsen som har uppstått är inte helt hälsosam.

Horder av medelmåttiga amatörer försöker kompensera sin bristande talang eller tillfredsställa sin prylbögeri med avancerade kamerahus och aktivt letar upp (foto)situationer där kamerahuset med senaste tekniken vinner. Sen försöker de intala sig själva och alla runtomkring att just den där extrafunktionen är så nödvändig, men kan sällan komma med verkliga (bild)exempel.


Senast igår läste jag på flickr.com att D300 är ju så sexig och har aluminium "body" och en massa liknande blaj-argument. När någon ber om råd måste man vara objektiv och hjälpa personen istället för att försöka rättfärdiga de egna köpen.

Om alla hade obegränsat med pengar, en personlig sherpa/fotoassistent, så hade givetvis det dyraste altrenativet alltid varit bäst, men nu är verkligheten en annan för de flesta av oss. Kan man då inte respektera och föröska förstå andras val av utrustning och kanske våga ifrågasätta och omvärdera innehållet i den egna fotoväskan?
 
Kanske off-topic... men..

....jag förmånen att alldeles nyligen få stå med tindrande ögon och se en yrkesfotograf arbeta. Jobbet handlade om ett reklamjobb åt ett dom större företagen i Sverige..

och tänk... han använde Canon 5D MkII och "lekte" med filmfunktionen i den.. Reklamjobbet var nämligen en kort filmsnutt med inklippta stillbilder..

Tänk det är mycket man kan använda onödiga funktioner till i sin kamera.. men det är klart.. han är ju bara en yrkesfotograf med uppdrag åt större reklambyråer

Hakar på... Normalt brukar man klaga på funktioner som inte finns, här har det blivit tvärtom! Använd inte filmfunktionen om den nu skapar irritation. Vi är däremot många som har god nytta av den. Nu när den finns.
 
Problemet är väl inte att produkterna utvecklas och att nya funktioner läggs till. Men om man inte är i behov av dessa funktioner känns det omotiverat att betala för dem.

Jag skulle gärna byta upp mig till en vassare modell á la D300, men att behöva betala flera tusen extra för en filmfunktion som jag inte kommer använda känns inte kul.
 
ANNONS