Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d300s eller d700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Hej alla.

Jag har startat eget och fotograferar mest bröllop, barn och porträtt och en och annan student - människor i olika storlekar och miljöer med andra ord. Jag har i många år fotograferat med Sony (läs sedan Minolta bytte namn till Sony) men funderar nu på att sälja allt och byta till Nikon.

Anledningen är främst för att det är så svårt att få tag i grejer till Sony så fort man vill göra något lite utanför boxen. Till Nikon verkar det finnas hur mycket prylar och tredjepartstillverkare som helst.

Om man utgår ifrån att jag främst kommer att fotografera bröllop (och då oftast ute - förutom kyrkan och festen) och barn (i studio)... vilken kamera rekommenderar ni då? Nikon D700 eller D300s????

Tack på förhand och med förhoppning om bra råd från er Nkon-älskare (det verkar ju finnas några...)

/Jonas

Amen, trots att jag har en D300s och det är en tokbra kamera :)

Dess enda fördel, som jag ser det, mot en D700 är priset, att långa telen inte blir lika dyra (istället ljussvagare) och att det går att få längre skärpedjup.

Det låter inte som att något av det här intresserar dig, alltså är nog en D700 något för dig.

Hmmm?

Jag har en D300. Vad jag förstår så är vinsten med D700 rent bildmässigt, ett större dynamiskt omfång och bättre brusegenskaper, dvs. större möjligheter att använda höga ISO-tal. Men för en glad amatör så måste man väl fundera över om denna ökade bildkvalitet verkligen kommer att märkas i praktiken. Skillnaden i pris mellan D300s och D700 är väl i runda slängar en hyfsad glugg extra. Och kanske värdet av ytterligare ett bra objektiv är mer värt ändå. / mvh FiCa1

Amen, trots att jag har en D300s och det är en tokbra kamera :)

Dess enda fördel, som jag ser det, mot en D700 är priset, att långa telen inte blir lika dyra (istället ljussvagare) och att det går att få längre skärpedjup.

Det låter inte som att något av det här intresserar dig, alltså är nog en D700 något för dig.

Ja, det skulle vara priset då. En nystartad egen verksamhet har en tendens att suga pengar som ett svart hål. Jag vill inte köpa dyrare än jag behöver för att fylla mina behov.

/Jonas

Jag har en D300. Vad jag förstår så är vinsten med D700 rent bildmässigt, ett större dynamiskt omfång och bättre brusegenskaper, dvs. större möjligheter att använda höga ISO-tal. Men för en glad amatör så måste man väl fundera över om denna ökade bildkvalitet verkligen kommer att märkas i praktiken. Skillnaden i pris mellan D300s och D700 är väl i runda slängar en hyfsad glugg extra. Och kanske värdet av ytterligare ett bra objektiv är mer värt ändå. / mvh FiCa1

Det kan nog tänkas att det kommer att märkas, då speciellt brudpar har en tendens att beställa rätt stora förstoringar på sina favoritbilder.

/Jonas

Jag har både D300 och D700. Jag fotar inga bröllop men att kunna fota inomhus i t ex en kyrka utan blixt, då vinner D700 med hästlängder, det går att lyfta fram mörka partier på ett helt annat sätt än med D300. En annan sak är att två av mina objektiv presterar betydligt bättre på FX än DX, särskilt min 24-85/3,5-4,5. Den sistnämnda har plötsligt, från att ha samlat damm hemma, fått sin naturliga plats i kameraväskan och på D700an.

Nedan har jag två exempel på bilder från Trollenäs slottskapell. Båda tagna med D700 och 24-85/3,5-4,5. Den första är underexponerad två steg för att inte få det solbelysta golvet utfrätt, sedan har jag hämtat upp de mörka partierna runt altaret i CaptureNX. Den andra är underexponerad 1 steg och med samma metod har jag hämtat upp det mörka runt fönstret. Det här klarar inte D300.

/FW

Bilagor

• _DSC1653.jpg
    _DSC1653.jpg
    13.1 KB · Visningar: 1,779
  • _DSC1654.jpg
    _DSC1654.jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,776
Hej alla.

Jag har startat eget och fotograferar mest bröllop, barn och porträtt och en och annan student - människor i olika storlekar och miljöer med andra ord. Jag har i många år fotograferat med Sony (läs sedan Minolta bytte namn till Sony) men funderar nu på att sälja allt och byta till Nikon.

Anledningen är främst för att det är så svårt att få tag i grejer till Sony så fort man vill göra något lite utanför boxen. Till Nikon verkar det finnas hur mycket prylar och tredjepartstillverkare som helst.

Om man utgår ifrån att jag främst kommer att fotografera bröllop (och då oftast ute - förutom kyrkan och festen) och barn (i studio)... vilken kamera rekommenderar ni då? Nikon D700 eller D300s????

Tack på förhand och med förhoppning om bra råd från er Nkon-älskare (det verkar ju finnas några...)

/Jonas

Kan bara hålla med Frode, har själv både D300 och D700, och D700 är klart överlägsen i allt.
Ågrar att jag inte köpte den direkt i stället för D300 när jag började, även om den har sina fördelar när man jagar vissa djurbilder.
Mvh Anders.

Hej alla.

/Jonas

1) Jag har själv fotograferat med Nikon DX DSLR sedan 2004 och FX DSLR sedan 2007. För närvarande har jag D300 och D3s och använder båda lika flitigt.

2) Det finns som vanligt inga enkla svar även om folk gärna kommer med just tvärsäkra förenklade svar utan att ha gjort någon behovsanalys och nyanserat frågan.

Själva kameran är bara en del av systemet. Du måste även ta hänsyn till vilka objektiv du kommer att använda, vilken typ av bilder du vill ta (brännvidd, skärpedjup), om du kommer att använda mycket blixt eller övervägande köra tillgängligt ljus, om du skall fotografera i raw eller jpg samt hur mycket tid och kraft du skall lägga på bildbehandling, vad bilderna skall användas till (webben, utskrifter och i så fall i vilken storlek) mm.

Fotograferar du på bas-ISO utomhus och i studio spelar DX eller FX ingen roll. Det är i lågljussituationer som skillnaden kan ha någon praktisk betydelse.

En FX DSLR har bättre bildkvalitet på högre ISO-tal men till priset av sämre effektiv räckvidd, kortare skärpedjup (ibland positivt och ibland inte), sämre reell minsta närgräns med ett givet objektiv (lägre förstoringsgrad vid närgränsen), mer vinjettering mm.

3) Om jag jämför samma dansbild (bildvinkel, skärpedjup) från bröllopsfesten tagen med en DX DSLR som Nikon D90 och en tagen med FX-kameran D700 kommer resultatet att bli att FX-kameran kräver tex 28 mm, f4, ISO 1600, 1/60 s medan D90 kan ta bilden på 18 mm, f2.8, ISO 800, 1/60 s. I fråga om bildkvaliteten har D90 vid ISO 800 samma brusvärde (Signal/Brus) och bättre DR än vad D700 har vid ISO 1600.

4) Vid bröllop och events är ofta flexibilitet viktigare än absolut bildkvalitet. Att då ha två kameror med olika objektiv tex en med vidvinkel/normalzoom och en med telezoom kan ge bättre flexibilitet än endast en kamera med ett fast toppobjektiv (tex 24/1.4, 85/1.4). Två (begagnade) D90/D5000 med bra objektiv kan således ge mer mångsidighet än en D700 med en zoom eller ett fast objektiv. Det är ju inte bara absolut bildkvalitet utan även komposition mm som är viktiga faktorer. Tvingas jag beskära mycket genom att ha bara ett objektiv riskerar jag att tappa mycket bildkvalitet i slutändan. Att byta objektiv ofta kan vara knepigt i stressen av att fotografera på bröllopet. Man vill inte riskera att missa några bilder mitt i ett objektivbyte.

5) Fotograferar man raw och använder LR3/ACR6 ger både Nikons 12 MP DX och FX DSLR utmärkt bildkvalitet för web och mindre utskrifter (A4) upp till minst ISO 3200. Faktorer som exponering, blixtanvändning mm är minst lika viktiga som själva kamerans prestanda. Jag har tagit brusiga bilder på ISO 200 med min D3s pga underexponering och fått fina ISO 3200- och ISO 6400-foton med min D300.

Senast ändrad:
Hej alla.

/Jonas
Man får inte glömma att en D300s även har filmning, en funktion som faktiskt kan vara väldigt bra att ha när det gäller just bröllop. Vissa situationer kan med fördel filmas och det kan vara väldigt snyggt att kombinera film och stillbild i t.ex. ett bildspel.

Tycker även att Tore har skrivit ner många kloka tankar för dig att begrunda.

I kontrollerade miljöer t.ex. studio så spelar det inte någon större roll mellan D700 och D300 då båda har 12Mpix men som många har sagt så vinner D700 i högiso-situationer.

Man får inte glömma att en D300s även har filmning, en funktion som faktiskt kan vara väldigt bra att ha när det gäller just bröllop. Vissa situationer kan med fördel filmas och det kan vara väldigt snyggt att kombinera film och stillbild i t.ex. ett bildspel.

Tycker även att Tore har skrivit ner många kloka tankar för dig att begrunda.

I kontrollerade miljöer t.ex. studio så spelar det inte någon större roll mellan D700 och D300 då båda har 12Mpix men som många har sagt så vinner D700 i högiso-situationer.

Video vid bröllop är en trend. Det talar för att invänta en Nikon DSLR med bättre videofunktion dvs manuella inställningar, bättre ljud, 1080p. Många invänder att det inte går bra att videofilma med DSLR och att man tvingas välja mellan stillbild och video. Det är en klar fördel att vara två personer varav en videofilmar men även om man själv gör det så går det att få ut stillbilder från videoklippet. Än då länge har Nikon bara 720p vilket ger 1280 x 720 pixlars bilder men kommande Nikon DSLR som D95 och D400 förväntas komma med 1080p vilket ger stillbilder med storlek 1920 x 1080 pixlar. Det räcker för web och mindre utskrifter samt för medverkan i bildspel om videoklippet inte används.

Fotograferar du på bas-ISO utomhus och i studio spelar DX eller FX ingen roll. Det är i lågljussituationer som skillnaden kan ha någon praktisk betydelse.
Det är en enorm skillnad för alla som är intresserade av god skärpa vid kort skärpedjup.

----------------------------------

Till trådskaparen: Köp en D300s om du vill uppgradera igen om något år. Köp en D700 om du aldrig mer vill fundera över en ny kamera. Enkelt val.

Tillägg: Förutsatt att du inte är intresserad av video då.

Senast ändrad:
En liten tanke bara,
ska du fota bröllop så MÅSTE du väl nästan ha två kameror?
Skulle inte vilja vara den inhyrda fotografen vars enda kamera pajjar mitt under ett bröllop och sitta där utan backup. Folk har blivit strypta för mindre.

Sen är det ju precis som tidigare skrivits, ovärdeligt att ha två hus för att slippa skifta objektiv hela tiden...

Förlåt, men när ska du sluta med detta eviga skitsnack? Det är en enorm skillnad för alla som är intresserade av god skärpa vid kort skärpedjup.

----------------------------------

Till trådskaparen: Köp en D300s om du vill uppgradera igen om något år. Köp en D700 om du aldrig mer vill fundera över en ny kamera. Enkelt val.

Tillägg: Förutsatt att du inte är intresserad av video då.
Ursäkta Martin men jag tycker detta i så fall också går under epitetet skitsnack. Vad är det som säger att man aldrig vill uppgradera om man köper en D700? Jag äger två stycken och skulle inte tveka en millisekund på att uppgradera om det kom en D800 med bättre sensor.

D700 utan tvekan. Fullformat ger grymma förutsättningar till bra bilder.....resten beror på fotografen. Jag personligen tycker att 12mp blir en begränsning vid bröllopsfoto, då brudparen i bland vill få tillgång till stora utskrifter. En 5dmk2 valde jag själv av den anledningen.

Ursäkta Martin men jag tycker detta i så fall också går under epitetet skitsnack. Vad är det som säger att man aldrig vill uppgradera om man köper en D700? Jag äger två stycken och skulle inte tveka en millisekund på att uppgradera om det kom en D800 med bättre sensor.
Visst, det var en medveten överdrift och inte särskilt allvarligt menad:) Men se på 5D till exempel. Den "håller" fortfarande, trots att den är ålderstigen. Det finns fortfarande i mitt tycke ingenting som talar för en APS-C-kamera förutom priset på själva kamerahuset, och det är jag uppenbarligen inte ensam om. Så, jag tror att uppgraderingsbehovet med största sannolikhet är mindre om man från början köper en kamera med så stor sensor som man bara har råd med. Jag är helt övertygad om att APS-C-sensorer snart är ett minne blott i stora klumpedunshus.

Men Martin, glöm inte bort den stora kundkategori som INTE fotar i mörka kyrkor utan ex små pippifåglar och dylikt utomhus. Vi skulle skrika ihjäl oss om vi inte fick den inbyggda "förstoringen" som en DX sensor ger. Sen vill jag gärna hålla med om den som i tråden påpekade att kameran bara är en del i det hela. Nya Lightroom och även NikonView är bara exempel på att bilder rent rekniskt kan förbättras högst avsevärt med bra mjukvara. Sedan kan väl också jag kasta in en uppkäftig komentar, jag tror tiderna snart är slut för dyra klumpiga ljusstarka objektiv i takt med att mjukvaran och sensorerna i kamerorna blir allt bättre;-)
Mvh
JB

Men Martin, glöm inte bort den stora kundkategori som INTE fotar i mörka kyrkor utan ex små pippifåglar och dylikt utomhus. Vi skulle skrika ihjäl oss om vi inte fick den inbyggda "förstoringen" som en DX sensor ger.
Det löser sig så fort FF-sensorerna får högre upplösning. Eller när Nikon börjar tillverka långa och lite mindre ljusstarka teleobjektiv. Men visst, vi är inte där än. Nu talar jag dock om sensorformaten rent generellt; inte om D300 mot D700.

Sedan kan väl också jag kasta in en uppkäftig komentar, jag tror tiderna snart är slut för dyra klumpiga ljusstarka objektiv i takt med att mjukvaran och sensorerna i kamerorna blir allt bättre;-)
Ja, om man inte är så intresserad av kort skärpedjup så kan man ju nöja sig med lite mindre gluggar. Dock är ju till exempel ett 50/1,8 på FF hur litet som helst redan.

Jag har både D300 och D700. Jag fotar inga bröllop men att kunna fota inomhus i t ex en kyrka utan blixt, då vinner D700 med hästlängder, det går att lyfta fram mörka partier på ett helt annat sätt än med D300. En annan sak är att två av mina objektiv presterar betydligt bättre på FX än DX, särskilt min 24-85/3,5-4,5. Den sistnämnda har plötsligt, från att ha samlat damm hemma, fått sin naturliga plats i kameraväskan och på D700an.

Nedan har jag två exempel på bilder från Trollenäs slottskapell. Båda tagna med D700 och 24-85/3,5-4,5. Den första är underexponerad två steg för att inte få det solbelysta golvet utfrätt, sedan har jag hämtat upp de mörka partierna runt altaret i CaptureNX. Den andra är underexponerad 1 steg och med samma metod har jag hämtat upp det mörka runt fönstret. Det här klarar inte D300.

/FW

Fast det där kan inte jag hålla med om alls. Hade en D90 förut och uppgraderade mig till en D700 o jag märkte faktiskt ingen som helst skillnad på dynamiken mellan kamerorna. Går ju att lyfta lika mycket på bägge två. Det är ju tillomed så att enligt DXOmark så har D90 tillomed HÖGRE dynamisk omfång än D700an.

Fast det där kan inte jag hålla med om alls. Hade en D90 förut och uppgraderade mig till en D700 o jag märkte faktiskt ingen som helst skillnad på dynamiken mellan kamerorna. Går ju att lyfta lika mycket på bägge två. Det är ju tillomed så att enligt DXOmark så har D90 tillomed HÖGRE dynamisk omfång än D700an.
Håller med dig, har inga som helst problem att lyfta mina bilder i D300 men D700'an har ett övertag i brusmängd på över iso-1600. För att prata klarspråk, en bild i iso-1600 på D700 blir renare än en bild tagen i D300 på samma värde. Dock får man inte samma utsnitt och skärpedjup men det är en annan diskussion.

ANNONS
Götaplatsens Foto