Annons

Nikon D3x eller D3h

Produkter
(logga in för att koppla)
Euroshots skrev:
JOjo..folk jag känner, som fotar inne utan blixt vill ju gärna ha den...

Men ändå..vilka typer av motiv =) annat än macro och ?
Jag tar sällan macro men då jag plåtar närbilder brukar problemet vara tvärtom dvs att skärpedjupet är för litet. Det är främst till porträtt jag föredrar kortskärpedjup och då mest i helkroppsformat. Tar man en bild med tex enbart ansiktet så klarar man sig bra med bländare 2.8 dock (annars kan det korta skärpedjupet ställa till problem).

Euroshots skrev:
Tror många av oss plåtnissar håsar av skitdetaljer enellanåt utan att veta varför, tekniktokar är ju många av oss och får en "fix" idé av att den måste jag ha för att det ska kännas bra.. osv

Utan tvekan är det så att många fotointresserade önskar sig teknik som inte spelar någon större roll för slutresultatet. Men just önskan om större sensor för att möjligöra kortare skärpedjup tycker jag är ett dåligt exempel. Skärpedjupet är ju något som i allra högsta grad påverkar hur bilden uppfattas.

Förstår inte varför FF är så viktigt. Vill man få över fler yrkesverksamma fotografer så borde ju t ex VR i EF-S 400/2.8 vara lika viktigt..

Det skulle iof vara intressant om Nikon satsade på x1.1 crop eller liknande, för att slippa de negativa bitarna Canons FF dras med..

Euroshots skrev:
En åsikt jag håller med om...Ni som anger kortare skärpedjup som anledning, använder ni 2,8 gluggar idag? och tycker att även det blir för långt??

Har inte några problem med att få till tillräckligt kort skärpedjup idag med mina 1,4-2,8 gluggar utom möjligtvis vid vidvinkelfotografering där jag i alla fall aldrig har eftersträvat kort skärpedjup. Vad jag menar är att tex min 17-55 ger ett kort nog skärpedjup för mig vid 55 mm och porträttfoto. Däremot är 2,8 för smått om du vill ha tillräckligt kort skärpedjup mellan 17-35mm. Men som sagt jag har aldrig förstått denna diskution om att APS-C ger ett för stort skärpedjup. Enbart prisskillnaden mellan FF och APS-C räcker ju till ett par fina fasta 1,4-1,8 gluggar och pengar kvar blir det.

Mankan G skrev:
Har inte några problem med att få till tillräckligt kort skärpedjup idag med mina 1,4-2,8 gluggar utom möjligtvis vid vidvinkelfotografering där jag i alla fall aldrig har eftersträvat kort skärpedjup. Vad jag menar är att tex min 17-55 ger ett kort nog skärpedjup för mig vid 55 mm och porträttfoto. Däremot är 2,8 för smått om du vill ha tillräckligt kort skärpedjup mellan 17-35mm. Men som sagt jag har aldrig förstått denna diskution om att APS-C ger ett för stort skärpedjup. Enbart prisskillnaden mellan FF och APS-C räcker ju till ett par fina fasta 1,4-1,8 gluggar och pengar kvar blir det.
Visst går det att få bilder med kort skärpedjup med bländare 1,4 eller 1.8 på en APS-C kamera. Men en sak som man kanske inte tänker på i denna diskusion är ju att eftersom man måste blända upp ca ett steg på APS-C-format jämfört med FF så får man bättre skärpa.
Tex mitt Canon EF 50/1,4 är rejält oskarpt på full öppning och jag antar att Nikon 50/1,4 är likvärdig där. Om jag har ff och bländare ner till 2.0 så får jag lika stort skärpedjup som en 1.5Xcrop med bländare 1,4 MEN bättre skärpa.

Jag tror absolut Nikon kommer med FF i år, men inte fören till hösten, först kommer troligen uppföljaren till D2Hs (D3H) med mer pixlar, kanske 10mp, lite snabbare, större LCD och annat smått och gott.

Själv vill jag gärna ha FF, men det bottnar väl i att jag är van vid det från den analoga tiden, möjlighet till kortare skärpedjup, större sökare och att tex en 50mm är en 50mm, samt att man bör få bättre bildkvalitet (mindre brus) med den större sensorn.

Men troligen så kommwer jag inte ha råd att köpa den, priset lär väl bli i nivå med Canons värsting.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto