Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3x!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser ganska stor relevans i att jämföra en annan kamera av samma kaliber eftersom D3X eller vad den nu må heta, antagligen kommer att ha ungefär lika hög upplösning. Kanske till och med samma sensor. Har Nikon tillräckligt bra objektiv för detta? Att sen just Zeiss inte nödvändigtvis är bäst, är en annan femma.
Jag tror att Zeiss 35:a och deras
100 2,0 är två exeptionella gluggar. Framför allt 100 2,0 är nog en glugg som kan matcha de nyare högupplösta sensorerna redan på stora bländaröppningar. Men för övrigt tror jag att Nikons egna gluggar räcker till ungefär lika bra som Zeiss optik. Gemensamt är väl att de flesta brister på de större öppningarna och på bl 8 är de flesta något så när påkostade objektiven tillräckligt bra.

Om D3X är tänkt att använda Sony-sensorn tänkte jag att Nikon säkert var bundna att inte släppa sin modell med den innan Sonys motsvarande släppts. Men nu har det ju gått flera dagar sedan den pressreleasen. I mitt arma lilla unga huvud ger detta upphov till tankar på att D3X inte använder Sonys sensor, och i förlängningen, kommer det ens en D3X nu?

Som Jesper Ekvall skrev från Photokina så vill antagligen Nikon inte släppa en kamera med 12 bitars sensor, utan har (?) lagt upp specarna för en 14 bitars-sensor med (?) 24 MP, ca. Men det borde ju inte ta alltför lång tid att ta fram iom var utvecklingen nu befinner sig. Så nog hade vi räknat med att det skulle dyka upp ett och annat provex på Photokina i alla fall. Med tanke på att det har bloggats här på PS om att Nikon skulle presentera något av en Canon-dödare,så hade vi nog hoppats på något mer än en 50/1,4... Det känns som att Canon har svarat både på D3; D300 och D700 med sina senaste två kameror. Så vi får otåligt avvakta en D3x eller rent av ett MF-system. Själv vill jag ha ut fler FX-modeller med högre MPix, så att D300 får ett rejält prisras...

Ja - tror Ni inte att det blir ett MF-system?

D 3/D 700 blir press och sportkameran.

Studio och landskapsfotograferna får en ny proffsmodell med ny MX optik.

Som Jesper Ekvall skrev från Photokina så vill antagligen Nikon inte släppa en kamera med 12 bitars sensor, utan har (?) lagt upp specarna för en 14 bitars-sensor med (?) 24 MP, ca. Men det borde ju inte ta alltför lång tid att ta fram iom var utvecklingen nu befinner sig. Så nog hade vi räknat med att det skulle dyka upp ett och annat provex på Photokina i alla fall. Med tanke på att det har bloggats här på PS om att Nikon skulle presentera något av en Canon-dödare,så hade vi nog hoppats på något mer än en 50/1,4... Det känns som att Canon har svarat både på D3; D300 och D700 med sina senaste två kameror. Så vi får otåligt avvakta en D3x eller rent av ett MF-system. Själv vill jag ha ut fler FX-modeller med högre MPix, så att D300 får ett rejält prisras...

möjligen med en 14 bitars A/D

Tror D3/D700 tryckt ner det mesta akuta uppgraderingssuget hos de flesta Nikonisterna på ett tag nu så Nikon väntar nog till plånböckerna fyllts på lite.

Men visst är det troligt att det blir samma sensor, även om Nikon lär slänga på en slöare 14-bitarsutläsning (som de gjorde med Sony A700-sensorn i Nikon D300).

...sedan ryktas det ju om en hemlig Nikon - Sony konspiration mot Canon, så de två märkena kanske inte vill konkurrera för direkt med varandra.

Senast ändrad:
möjligen med en 14 bitars A/D

Ja, just det. Nu fotar ju jag mest dia, så jag är inte så inläst på den digitala tekniken, men jag utgick från att sensorn kräver lite modifiering för att klara 14 bitars A/D-omvandling. Intressant, iofs. Om det inte krävs någon modifiering av befintlig sensor borde det gå fortare att få fram en färdig teknisk lösning och pressa in i det befintliga skalet på D3. Meeen om det blir en D3x eller en D4 vete fåglarna. Blir det en D4 kommer säkert hela kåmeran att få en uppgradering och ny design. Nikonrumours meddelar att någon på Nikon meddelade att nya kameran presenteras Feb 2009. Nikonrumours ÄR iofs just rumours, men skoj att läsa spekulationer, ungefär som här. Vad tror ni om Nikon mellanformat? Är det i så fall två parallella projekt, eller nöjer sig Nikon med ca 12 MPix för småbildskameror?

Är det bara jag som blir otaggad på att köpa nya grejer när nikon stormar ut med grejer? Känns som så fort man köpt nåt så kommer nåt direkt efter som är bättre och billigare. Såhär är det ju med allting men det nästan FÖR snabbt här.

Är det bara jag som blir otaggad på att köpa nya grejer när nikon stormar ut med grejer? Känns som så fort man köpt nåt så kommer nåt direkt efter som är bättre och billigare. Såhär är det ju med allting men det nästan FÖR snabbt här.
Så kändes det förut, men i och med D3 och D700 känns det som att taket för en avancerad amatör nästan är nått. Jag är överlycklig över att D700:an inte fick mer högupplöst sensor än D3, på det vis man gjort hos Canon (och Sony).

Vad jag saknar är trevliga objektiv med autofokus. 28/2, 35/2, 85/2 i nätt format, med samma eller bättre skärpa som 24-70. Det ska de väl kunna ordna? Även när jag utesluter priset så är 24-70 inte särskilt lockande. Är folk inte intresserade av låg distorsion, till exempel? Det borde vara minst lika habegärligt som högre upplösning hos kameran.

Så kändes det förut, men i och med D3 och D700 känns det som att taket för en avancerad amatör nästan är nått. Jag är överlycklig över att D700:an inte fick mer högupplöst sensor än D3, på det vis man gjort hos Canon (och Sony).

Vad jag saknar är trevliga objektiv med autofokus. 28/2, 35/2, 85/2 i nätt format, med samma eller bättre skärpa som 24-70. Det ska de väl kunna ordna? Även när jag utesluter priset så är 24-70 inte särskilt lockande. Är folk inte intresserade av låg distorsion, till exempel? Det borde vara minst lika habegärligt som högre upplösning hos kameran.

Vad är det för fel på nuvarande af 35 2,0 och af 85 1,8? Jag kan skriva under på att dom har samma eller bättre optiska egenskaper än 24-70, dock kanske inte på full öppning.
24-70 är dock ingen dålig lins. Det är förmodligen i min smak världens genom alla tider bästa normalzoom (om du får ett bra ex). m.vh //Johan:)

Vad är det för fel på nuvarande af 35 2,0 och af 85 1,8? Jag kan skriva under på att dom har samma eller bättre optiska egenskaper än 24-70, dock kanske inte på full öppning.
24-70 är dock ingen dålig lins. Det är förmodligen i min smak världens genom alla tider bästa normalzoom (om du får ett bra ex). m.vh //Johan:)
Bortsett från distortionen som kan vara besvärande med 24-70 så undrar jag om de två nämnda fasta gluggarna verkligen är bättre nerbländade. Jag upplever skärpan på bl 5,6 så optimal med min 24-70 att jag undrar om det går att åstadkomma mer skärpa. kantskärpan fullt öppen är mycket bra även på FF och nedbländad till 5,6 är den fenomenal.

ANNONS
Götaplatsens Foto