Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
D4

Det intressanta blir väl å se hur brusprestandan o det dynamiska omfånget är.
I övrigt tycker jag det är de belysta knapparna som e den största förbättringen!!!
Kanske även vitbalansen kan bli bättre..
Från 9 till 10 bps...spelar ju ingen roll.
Synd att de även verkar byta batteri...

/Magnus
 

Teodorian

Aktiv medlem
Buftertjämförelse XQD vs CF och D4 vs D3s

Med XQD klarar Nikon D4

A. I full upplösning:

1) NEF 14-bit förlustfri komprimering - 75 bilder

2) NEF 12-bit komprimering - 98 bilder på 10 sekunder.

2) jpg fine large - 170 bilder på 17 sekunder

B. I DX-läget (6,8 MP)

1) NEF 14-bit förlustfri komprimering - 172 bilder

2) jpg fine large - 200 bilder

D3s klarar med ett Sandisk Extreme IV i full upplösning

1) NEF 14-bit förlustfri kompimering - 36 bilder

2) NEF 12-bit komprimering - 43 bilder på 4,3 sekunder

3) jpg fine large - 82 bilder på 9,1 sekunder.

Med senaste UDMA 7 CF-kort som Lexar Pro 1000x som klarar ca 133 MB/s, ger Nikon D4 ett resultat mitt emellan D3s och D4 med QXD-kort.

Min beräkning är att Nikon D4 med motsvarande CF-kort borde klara i full upplösning

1) NEF 14-bit förlustfri komprimering - 66 bilder

2) NEF 12-bit komprimering - 79 bilder

3) jpg fine large - 151 bilder

Dpreview anger felaktiga uppgifter men justerat för deras felangivelser är det istället: 68, 79 respektive 137 bilder.
 
Senast ändrad:

blenda12

Aktiv medlem
Med XQD klarar Nikon D4

A. I full upplösning:

1) NEF 14-bit förlustfri komprimering - 75 bilder

2) NEF 12-bit komprimering - 98 bilder på 10 sekunder.

2) jpg fine large - 170 bilder på 17 sekunder

B. I DX-läget (6,8 MP)

1) NEF 14-bit förlustfri komprimering - 172 bilder

2) jpg fine large - 200 bilder

D3s klarar med ett Sandisk Extreme IV i full upplösning

1) NEF 14-bit förlustfri kompimering - 36 bilder

2) NEF 12-bit komprimering - 43 bilder på 4,3 sekunder

3) jpg - 82 bilder på 9,1 sekunder.

Med senaste UDMA 7 CF-kort som Lexar Pro 1000x som klarar ca 133 MB/s, ger Nikon D4 ett resultat mitt emellan D3s och D4 med QXD-kort.

Min beräkning är att Nikon D4 med motsvarande CF-kort borde klara i full upplösning

1) NEF 14-bit förlustfri komprimering - 66 bilder

2) NEF 12-bit komprimering - 79 bilder

3) jpg fine large - 151 bilder
För mig räcker bufferten fint i D3s.
Även om det är kul med bättre prestanda så är detta helt ovidkommande...
Allvarligt när behöver man skjuta mer än sekvenser på 2-3 sekunder med full fart?
 

Teodorian

Aktiv medlem
För mig räcker bufferten fint i D3s.
Även om det är kul med bättre prestanda så är detta helt ovidkommande...
Allvarligt när behöver man skjuta mer än sekvenser på 2-3 sekunder med full fart?
Jag har också D3s och givetvis är det oerhört sällan som bufferten slår i taket. Det är ändå ett steg framåt att Nikon i sin D4 har lyckats kombinera högre MP (16,2 MP mot 12,1 MP), högre bps (10 mot 9) och utökad buffert. Detta ger sammantaget större frihet och möjligheter vid all form av högintensiv fotografering.
 

hpz

Aktiv medlem
Jag satt uppe och vakade presentationen hela natten, men ville inte skriva nåt här för att väcka er =P Herregud vilken kamera! Denna kamera har ju alla rätt =)
Den är dessutom redan slutsåld på Amazon.com!
Slutsåld? Leveranserna har ju inte ens börjat ;) Pre-order...
 

Osquar

Aktiv medlem
Det intressanta blir väl å se hur brusprestandan o det dynamiska omfånget är.
I övrigt tycker jag det är de belysta knapparna som e den största förbättringen!!!
Kanske även vitbalansen kan bli bättre..
Från 9 till 10 bps...spelar ju ingen roll.
Synd att de även verkar byta batteri...

/Magnus
Vitbalansen (automatiska) på D3s, kan den bli bättre?? Jämfört med min D3:a så tror jag att jag inte har behövt ändrat WB i råkonverteraren på någon av mina NEF-bilder från D3s....
Batteribytet är verkligen nervöst.... Blir det nu åter att släpa runt på två olika sorters batterier och laddare?? Klar back-step, i sådana fall!!

/Oscar
 

Teodorian

Aktiv medlem
Det intressanta blir väl å se hur brusprestandan o det dynamiska omfånget är.
I övrigt tycker jag det är de belysta knapparna som e den största förbättringen!!!
Kanske även vitbalansen kan bli bättre..
Från 9 till 10 bps...spelar ju ingen roll.
Synd att de även verkar byta batteri...

/Magnus
Batterierna byts pga att de gamla inte uppfyller nya föreskrifter:

"In order to comply with new regulations concerning battery safety, the D4's battery has a lower capacity rating than the D3. However the more efficient electronics and shutter mean the D4 can deliver more shots on a single charge than the D3."

http://dpnow.com/8417.html
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vitbalansen (automatiska) på D3s, kan den bli bättre?? Jämfört med min D3:a så tror jag att jag inte har behövt ändrat WB i råkonverteraren på någon av mina NEF-bilder från D3s....
Batteribytet är verkligen nervöst.... Blir det nu åter att släpa runt på två olika sorters batterier och laddare?? Klar back-step, i sådana fall!!

/Oscar
Vitbalansen är bra på D3s men justering i rawkonverteraren är nästan alltid nödvändig i inomhusbelysning.
 

Osquar

Aktiv medlem
Batterierna byts pga att de gamla inte uppfyller nya föreskrifter:

"In order to comply with new regulations concerning battery safety, the D4's battery has a lower capacity rating than the D3. However the more efficient electronics and shutter mean the D4 can deliver more shots on a single charge than the D3."

http://dpnow.com/8417.html
Underbart..... Ny laddare oxå, då förstås? En så'n däringa obegriplig dubbel-laddare som är större än en Big Mack...? Not good!

/Oscar
 

Teodorian

Aktiv medlem
Möjligt, har mycket begränsad erfarenhet av inomhus-plåtning. Men utomhus så rockar WBA i D3s!! :-D

/Oscar
Dagsljus är ju väldigt lätt att mäta jämfört med inomhusbelysning dels pga att AWB inte går längre ner än 3500K, dels därför att det nästan alltid är blandljus inomhus.
 

Osquar

Aktiv medlem
Dagsljus är ju väldigt lätt att mäta jämfört med inomhusbelysnng dels pga att AWB inte går längre ner än 3500K, dels därför att det nästan alltid är blandljus inomhus.
Men tidigare hus (i mitt fall D2H, D200, D2X, D3) har inte alls lyckats fullt ut med AWB utomhus, så förklaringen torde vara mer komplicerad än så.... eller?

/Oscar
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dagsljus är ju väldigt lätt att mäta jämfört med inomhusbelysning dels pga att AWB inte går längre ner än 3500K, dels därför att det nästan alltid är blandljus inomhus.
Jag kollade nyss på en bild och där har D700 satt 2600K (själv satte jag sedan manuellt 2400K). Det omöjliggör förstås inte att D3s lägger ned vid 3500K, men lägger den verkligen av tidigare?
 
ANNONS