Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)

JanRön

Aktiv medlem
Ni som har använt D4 ett tag nu.

Har inställningen på eran AF behövt korrigeras något. (fintuning)
Kanske Lasses kameraservice fått jobba på saken eller kör ni annars med det inbyggda systemet med finjusteringsinställningar mot resp. objektiv.

Inga barnsjukdomar/annat krångel med era nya kamerahus?

Tacksam för synpunkter !

Ps det posititva har jag redan tagit del av ;)
 

JanRön

Aktiv medlem
Ser att D800 ägare tydligen haft vissa problem med sin autofokus/vissa punkter...
Det är väl samma uppbyggnad/konstruktion som i D4:an?

Ja ja så länge det är tyst här får man tolka det som inga större problem då.... ;)
Allt går förhoppningsvis att justera i efterhand om det blir krångel.

Fasiken vad väntetiden går trögt.......
 

alfred k

Aktiv medlem
Tröttnat på kötid?

Idag 18.05.2012 - 16:02:23
Beställde jag följande från en Tysk handlare.
Nikon D4 5929.00 Euro

DHL levererar enligt uppgift i mitten på kommande vecka.

Beställde ett ex hos min lokale handlare som placerade mig i kö.
Men det är skillnad på NPS och NPU så någon köplats hade jag inte.
Tänkte inte på det....;-)
NPS kan jag inte bli med "bara" en D3. Eftersom det krävs 2 hus för att åtnjuta
lite bättre service men D4 får jag ju inte köpa....

Jag skiver någon rad om hur köpet fortlöper. Kanske fler än jag som funderar i samma banor.
Min D3 köptes i Tyskland utan problem.

Vill ju helst köpa i Sverige men nu har jag som god Nikonkund väntat tillräckligt.
 

alfred k

Aktiv medlem
Idag 18.05.2012 - 16:02:23
Beställde jag följande från en Tysk handlare.
Nikon D4 5929.00 Euro

DHL levererar enligt uppgift i mitten på kommande vecka.

Beställde ett ex hos min lokale handlare som placerade mig i kö.
Men det är skillnad på NPS och NPU så någon köplats hade jag inte.
Tänkte inte på det....;-)
NPS kan jag inte bli med "bara" en D3. Eftersom det krävs 2 hus för att åtnjuta
lite bättre service men D4 får jag ju inte köpa....

Jag skiver någon rad om hur köpet fortlöper. Kanske fler än jag som funderar i samma banor.
Min D3 köptes i Tyskland utan problem.

Vill ju helst köpa i Sverige men nu har jag som god Nikonkund väntat tillräckligt.
Idag 22/5 fick jag bekräftelse för mottagen betalning och att kameran
packas. Butiken återkommer med försändelsenummer.
 

at1981

Aktiv medlem
Inköp från Tyskland!

Hejsan!


Har du någon webblänk att dela med dig av från t.ex. där du köpte din D4 från Tyskland?

(Är det ett krav att kameran köps just i Sverige för att man skall kunna välja svenska som språk i själva kamerahuset?)


MVH Alexander T !!
 

Falumas

Aktiv medlem
Hejsan!


Har du någon webblänk att dela med dig av från t.ex. där du köpte din D4 från Tyskland?

(Är det ett krav att kameran köps just i Sverige för att man skall kunna välja svenska som språk i själva kamerahuset?)


MVH Alexander T !!
Jag vet inte exakt hur det är med D4, men D70, D700, D200 och D300 har jag kört med svenska menyer trots att dom varit köpta på andra platser än Sverige (Schweiz, Hong Kong). Det borde med andra ord fungera även på D4. Om du tittar på din nuvarande kamera kan du välja mellan en massa världsspråk och bl.a. finska och svenska.

Klarar Nikon inte av danska och norska?

/Karl
 

JanRön

Aktiv medlem
Den är äntligen hemma och fick en liten genomgång hos Lasses.
Den verkstaden slår allt i serviceväg Tack.
Visst var det lite felinställt/hus-AF där med.
Några skruvningar och nu ser det riktigt bra ut och den skall få bekänna färg redan i helgen - handbollscup.

Hoppas ni andra väntande icke NPS också får eran snart.
Tack Kameradoktorn, god service där med som vanligt.
 

keckax

Aktiv medlem
Jag bor några mil från Stockholm och brukar vid behov använda mig av Lasses utmärkta service. Dvs jag ringer några dagar innan för att kolla av så att det passar in, lämnar prylarna på morgonen och hämtar senare samma dag! De har alltid en mycket tillmötesgående och trevlig attityd och detta förfarande har (för mig) fungerat felfritt i många år nu!

/K
 

alfred k

Aktiv medlem
Hejsan!


Har du någon webblänk att dela med dig av från t.ex. där du köpte din D4 från Tyskland?

(Är det ett krav att kameran köps just i Sverige för att man skall kunna välja svenska som språk i själva kamerahuset?)


MVH Alexander T !!
Jag köpte min Nikon D4 här:
http://www.fotokoch.de/Nikon_D4_54017.html?prepage=digitalkamslr.html
Hemsidan indikerar att det finns fler ex på lager.(Jag har ingen relation till den butiken)

Den fraktas nu tydligen långsamt eftersom jag inte beställt expressfrakt.

Inget problem med språket på kameran. Inte heller förra gången då jag köpte min D3
även den från Tyskland.
 

alfred k

Aktiv medlem
Grattis! Nikon sverige menade att detta inte borde gå när jag mailade om att folk kunnat beställa från tyskland och få omgående utan att vara NPS. Nikon ljuger eller har noll koll.
Det är synd om Nikon Sverige som kommer med felaktiga påståenden.
Men även för att de inte kan leverera kameror till sina ÅF.
Fast mest synd är det nog om våra lokala handlare som bara får dagliga samtal
från NPS, NPU kunder som börjar bli lite trötta.

Själv är jag nu NPC. Nikon professional costumer ;-)
Dvs man letar rätt på den kamera man söker och slår till....

Tyvärr är hela denna situation väldigt tråkig för alla inblandade.
Fotografer som vill köpa nya kameror, butiker i Sverige som mer än gärna vill sälja
men inga varor får. Men, det är varesig handlarna eller fotograferna som kan klandras
utan Nikon själva.
 

microo

Aktiv medlem
Det är synd om Nikon Sverige som kommer med felaktiga påståenden.
Men även för att de inte kan leverera kameror till sina ÅF.
Fast mest synd är det nog om våra lokala handlare som bara får dagliga samtal
från NPS, NPU kunder som börjar bli lite trötta.

Själv är jag nu NPC. Nikon professional costumer ;-)
Dvs man letar rätt på den kamera man söker och slår till....

Tyvärr är hela denna situation väldigt tråkig för alla inblandade.
Fotografer som vill köpa nya kameror, butiker i Sverige som mer än gärna vill sälja
men inga varor får. Men, det är varesig handlarna eller fotograferna som kan klandras
utan Nikon själva.
Problemet är nog Nikon Europa som inte tar Nikon Nordic på allvar...
 

hbg-bild

Aktiv medlem
har hört bland fotografer om problem med bildsändning till Ftp med WT-5 . någon som vet om detta problemet ? Är ju mycket för wt-5 som man ev. Kan tänka sej kameran !
 

iSolen.se

Guest
har hört bland fotografer om problem med bildsändning till Ftp med WT-5 . någon som vet om detta problemet ? Är ju mycket för wt-5 som man ev. Kan tänka sej kameran !
Jag äger en WT5. Kameradoktorn sa att det inte fungerar med FTP.

Men jag läste samma sak om Android som inte ska funka med WT5. Det gick att fixa genom att sätta upp nätverket från telefonen istället för från kameran.

Ska prova FTP snarast.
 

sodaboy

Aktiv medlem
WT-5 har onekligen skapat lite problem. Nikon är informerade och en ny firmware är på g.
Det funkar med ftp om än knackigt. Har tidigare kört med en Huawei-dongel som man har i fickan med WT-4 och det funkade perfekt. Med WT-5 funkar det inte alls. Däremot klockrent om man internetdelar med en iPhone. Är inte så bevandrad i de tekniska sakerna men WT-5an kör med ett nytt script för ftp-servrar (Hoppas jag uppfattade det rätt). Ett annat problem jag har är att bara en av mina sändare kopplar upp, medan den andra arbetsvägrar så jag blir tokig. Vissa tidningar har inte fått det att funka med t ex Shoot It Live. Som sagt, Nikon vet om detta och en lösning på problemet är nog nära förestående. Hoppas jag........
 
Wt-5

Hej, problemen många har upplevt med WT-5 sändaren är pgr av att den infört något som kallas APPE commands i sin FTP kommunikation. Tanken är att datan man skickar kan splittas upp i chuncks som kan skickas ett i taget och fungera som en resume funktion om förbindelsen bryts.

Populära IOS appen Shutter-snicth uppmärksammade även problemen - http://www.shuttersnitch.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=821

Detta har dock skapat väldigt stora problem då många FTP servers tolkar det som en fil är helt uppladdad när det det bara skickats en del. För tjänster som snabbt ska behandla inkommande filer skapade det problem direkt när WT-5'an släpptes.

På Shootitlive släppte vi direkt en fix som löste problemen men som tyvärr medförde 5 sekunders extra delay i publiceringen. I mitten av Maj träffade vi 4 tekniker från Nikon, Tokyo som direkt tillverkade en beta firmware som vi snabbt kunde bekräfta löste problemen.

Och idag, 29/5 fick jag höra att firmwaren släpps.

Måste säga att jag är imponerad av Nikon som tagit detta problem väldigt seriöst och agerat väldigt snabbt!

mvh
Martin, Shootitlive
 

sodaboy

Aktiv medlem
Har precis laddat ner nya firmwaren. Får förhoppningsvis läge snart att testa Shoot It Live.
Känner mig lugn då Martin & Co på S I L verkar nöjda med updaten.
Har också hört att Nikon haft högsta prioritet på att lösa problematiken.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har precis laddat ner nya firmwaren. Får förhoppningsvis läge snart att testa Shoot It Live.
Känner mig lugn då Martin & Co på S I L verkar nöjda med updaten.
Har också hört att Nikon haft högsta prioritet på att lösa problematiken.
Med tanke på hur vanligt och viktigt direktpublicering blivit för många tidningar så kan man förstå att Nikon lägger rätt mycket prioritet på den typen av problem.

Sedan är det ju klassiskt att man inför en funktion som i sig själv är en bra idé (APPE-kommandon och resume), men att den sedan har lite oväntade konsekvenser ... Produktutveckling i ett nötskal. Man löser ett problem och får genast tre nya på halsen.
 

iSolen.se

Guest
Hej, problemen många har upplevt med WT-5 sändaren är pgr av att den infört något som kallas APPE commands i sin FTP kommunikation. Tanken är att datan man skickar kan splittas upp i chuncks som kan skickas ett i taget och fungera som en resume funktion om förbindelsen bryts.

Populära IOS appen Shutter-snicth uppmärksammade även problemen - http://www.shuttersnitch.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=821

Detta har dock skapat väldigt stora problem då många FTP servers tolkar det som en fil är helt uppladdad när det det bara skickats en del. För tjänster som snabbt ska behandla inkommande filer skapade det problem direkt när WT-5'an släpptes.

På Shootitlive släppte vi direkt en fix som löste problemen men som tyvärr medförde 5 sekunders extra delay i publiceringen. I mitten av Maj träffade vi 4 tekniker från Nikon, Tokyo som direkt tillverkade en beta firmware som vi snabbt kunde bekräfta löste problemen.

Och idag, 29/5 fick jag höra att firmwaren släpps.

Måste säga att jag är imponerad av Nikon som tagit detta problem väldigt seriöst och agerat väldigt snabbt!

mvh
Martin, Shootitlive
Tack för bra info. Tyvärr står inte denna fix med på fixlistan. Hoppas det är något administrativt misstag, det är förstås inte bra att de släpper oannonserade fixar för kända problem.


:::


När du tog stillbilder samtidigt som du visade befintliga bilder i visningsläget stängdes monitorn av, åtkomstlampan för minneskortet lyste med ett fast lus och, i vissa sällsynta fall, kameran slutade svara på knapptryckningar. Det här problemet har åtgärdats.

När nätverksfunktionerna användes med vissa inställningar tillämpade överfördes även RAW-bilder när TNätverk>Skicka fil som ställdes till Endast JPEG. Det här problemet har åtgärdats.

När ett alternativ som använder den primära kommandoratten valdes för Anpassad inställning f15: Visningszoom och en bild zoomades in eller ut med playback och vissa inställningar tillämpade ändrades ibland slutartiden, bländaren och inställningarna för exponeringskompensation vid fotografering. Det här problemet har åtgärdats.
 
ANNONS