Vet inte om jag skall skriva detta min bön här eller var annars, men jag försöker. Vi har ju bland annat i samband med nya D4 fått en alltmer förbättrad videofunktion, och detta i en kamera som främst kanske är avsedd just för pressfolk. Är jag ensam om att i viss mån förbanna resultatet av denna ”uppfinning”. Varhelst jag numera går in i någon av våra dagstidningar på nätet så nog tusan dyker det upp en ”videosnutt” som dessutom startar automatiskt när jag inte vill se eländet, utan i stället läsa texten. Inte nog med att videosnutten spelar i bakgrunden, innan det egentliga innehållet visas måste jag stå ut med en oönskad reklambit som bara den gör att mitt blodtryck ökar. Hur skall detta utveckla sig till ex OS? Skall det bli omöjligt att läsa kommentarer och kanske titta på någon enstaka bild som jag själv ”klickar fram” utan måste jag bombarderas med reklamsnuttar och övriga filmbitar som jag inte vill se. Snälla rara pressfotografer och ansvarige utgivare, stoppa detta vansinne i tid innan det är för sent. Lagom är som alltid bäst, och då när jag själv har valet. Ni fotografer tar underbara sportbilder, fortsätt med detta speciellt nu när ni har ända upp till 10 b/s att få trevliga serier med och låt filmbilderna tas av tv.
JB