Annons

Nikon D40 - en utgående modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag ve inte riktigt vad ja ska köpa nu när ja fått reda på att D40 är utgående och nästan inte går att köpa ny.

Det fina var paketet där man fick med ett 55-200 objektiv, vilket jag vill ha med. Priset var 5000:- också, vilket passar mig...

Vad ska ja köpa nu där man får med ett 200 objektiv?

Det verkar som Dustin har D40 kvar.
Men dom har aldrig varit kända för att ligga bra till i pris.

Annars är det väl att ta ersättare istället.
D60 med olika kitobjektiv finns hos olika återförsäljare.
Priset lär bli högre men det är väl inte annat att
vänta då D40 pris var ett utförsäljningspris.

Den är inte utgående, den är utgången, och därför bör du se till att priset är riktigt bra. Annars bör du snegla mot efterföljaren D60.

Frågan är om jag behöver mer än en D40? Tror inte jag får ut all kapacitet ur D40, så ja "behöver" inte D60 än..

Nackdelen med både d40 och d60 är att man bara kan använda objektiv med inbyggd fokusmotor. Detta innebär att det finns ganska få objektiv att välja på.

Hade jag varit dej hade jag kollat på en pentax k200 eller kanske en canon 1000D.

D40 har varit utgången länge, men den verkar vägra att inse det! :)

Ja, det är fortfarande en strålande bra kamera. D40x och D60 har, så vitt jag kan se, inte tillfört någonting alls som skulle göra det värt att lägga de extra pengar som de kostar jämfört med D40. Vi får väl se om D5000 kan tillföra något riktigt nytt ...

Varför inte en Olympus E-420 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6, otroligt lättanvänd och smidig kamera
Johnny

Ja, det är fortfarande en strålande bra kamera. D40x och D60 har, så vitt jag kan se, inte tillfört någonting alls som skulle göra det värt att lägga de extra pengar som de kostar jämfört med D40. Vi får väl se om D5000 kan tillföra något riktigt nytt ...

Visst D40:n är bra, jag har den själv. Men när D60 närmar sig 4 tusen så tycker jag inte man ska köpa en D40 för 3-3½. Den ska ha bättre rabatt för att kännas som ett "bra köp"...

Nackdelen med både d40 och d60 är att man bara kan använda objektiv med inbyggd fokusmotor. Detta innebär att det finns ganska få objektiv att välja på.

Hade jag varit dej hade jag kollat på en pentax k200 eller kanske en canon 1000D.

Det där är ju en sanning med modifikation.
Nikon D40, D40x och D60 saknar autofokusmotor i huset, men du kan ju fortfarande a n v ä n d a 'alla' nikon-objektiv (de som lämpar sig för Dx-format, vill säga). Skillnaden är ju att du då får fokusera själv.

Visst D40:n är bra, jag har den själv. Men när D60 närmar sig 4 tusen så tycker jag inte man ska köpa en D40 för 3-3½. Den ska ha bättre rabatt för att kännas som ett "bra köp"...

Visst, jag förstår din poäng, men den omedelbara följdfrågan är ju i så fall vad D60 har att erbjuda dig som du inte får med D40. Visst, D60 ger dig fler pixlar -- till tveksam nytta. I övrigt är kamerorna så vitt jag vet nästan identiska, med skillnaden att D40 har en blixtsynktid på 1/500 s, vilket slår D60:s 1/250 s på fingrarna.

Prisbilden kan mycket väl ha ändrats sedan dess, men så sent som för några månader sedan var det fortfarande en ganska väsentlig prisskillnad mellan D40 och D60, åtminstone här i England.

Det där är ju en sanning med modifikation.
Nikon D40, D40x och D60 saknar autofokusmotor i huset, men du kan ju fortfarande a n v ä n d a 'alla' nikon-objektiv (de som lämpar sig för Dx-format, vill säga). Skillnaden är ju att du då får fokusera själv.

Jo, men MF med APS-C kamera med lite sökare och vanlig sökarskiva och utan liveview... Hur f-n focuserar man då annat än att gå till en mindre bländare så att man kan missa lite...

Inget ont i att köra MF, jag tror jag har ungefär 6 objektiv med bara MF på, men inte är de lätta att focusera med inte...

Nja, visst går det väl att använda även andra objektiv, fast att man då måste fokusera manuellt. mvh / FiCa1

Jo, men MF med APS-C kamera med lite sökare och vanlig sökarskiva och utan liveview... Hur f-n focuserar man då annat än att gå till en mindre bländare så att man kan missa lite...

Och den lilla gröna pricken för skärpa fungerar fortfarande.

Dessutom... de objektiv som kommer plus en "uppsjö" av objektiv som redan finns har fokusmotor inbyggt. Den som endast har behov av en D40/60 har objektiv att välja på så det räcker anser jag. Har man gamla objektiv ligger hemma och skräpar så är det ju en annan sak. Ingen motor är ett överdrivet problen tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto