Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

genkakuzai

Aktiv medlem
Ryktas om en ny 'hybridkamera' med fullformatsensor från Nikon.

http://nikonrumors.com/2013/10/20/breaking-new-nikon-full-frame-hybrid-mirrorless-camera-coming-soon.aspx/


- Nikon FM2 like design
- 16.2MP 36x23,9 full frame sensor (same as in the D4?)
- SD memory card
- 2016-pixel RGB image sensor
- 9-cell framing grid display
- 3D color matrix metering II
- Native ISO range: 100-12,800 (incl. ISO 50 and ISO 108,200)
- 5.5 fps for up to 100 shots
- 3.2" LCD screen
- Battery:EN-EL14
- Dimensions: 143.5 x 110 x 66.5mm
- Weight: 765g
- It will come with a new AF-S Nikkor 50mm f/1.8G lens (again, not clear what mount the new lens will have)

Med uppdaterade rykten:

- Standard F-mount
- Pentaprism viewfinder (meaning the camera will not be mirrorless)
- The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture
- The camera will ship with a new special edition Nikkor 50mm f/1.8G lens to match the look/design of the body
- The camera will have physical controls and excellent build quality (which explains the 765g weight)
- Expeed 3 processor
- Same sensor as in the Nikon D4
- Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that
- The announcement most likely will take place in the next 1-3 weeks

Känns som något många med mig väntat på en lång tid. Tror det kan bli riktigt intressant det här!
 

gors

Aktiv medlem
Roligaste kameraryktet på länge. Bara D4-sensorn i ett mindre kamerahus är värt att fira. Jag håller tummarna för att "hybrid" på något sätt innebär bättre möjlighet till manuell fokusering, kanske med någon typ av giftermål med EVF-sökarens fördelar. Även om mattskivan i D800 faktiskt är rätt okej för manuell fokus så är det just på det området många av oss vill se förbättringar nu.

Vad tror ni om att "hybrid" betyder att man med uppfälld spegel kan få live view även i sökaren? Tillsammans med focus peaking skulle det vara välkommet.
 

sallle

Aktiv medlem
Update: the new full frame retro Nikon camera will have F-mount and pentaprism

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com#ixzz2iLORHde3

Ser ut att bli en Digital FM3a! Typ DM1 el DM.
Ser riktigt intressant ut den här nyheten. Något jag velat grabba händerna om länge.
Nikon har ju en riktigt fin historia att värna om.. Så varför inte göra det.
 

PMD

Aktiv medlem
"Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that"
(Från Nikonrumors).

Kameran kanske inte får någon motor, utan man måste spänna slutaren med en frammatningsarm? :)
 

sallle

Aktiv medlem
Kameran kanske inte får någon motor, utan man måste spänna slutaren med en frammatningsarm? :)[/QUOTE]

Så coolt!
Och snart ska alla fotografer gå runt i Beige trenchcoat och hatt med presslapp :)
 

larsborg

Aktiv medlem
"Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that"
(Från Nikonrumors).

Kameran kanske inte får någon motor, utan man måste spänna slutaren med en frammatningsarm? :)
Frammatningsarm drar lite ström, - så varför inte! :)
Mina gamla A-SLR plockar nu höga "rate", plötsligt blir de toppmoderna!

Ärligt talat, - denna notis om en "hybrid" Nikon är säkert en tveksam läcka, utan någon sanning!
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag plockade fram min gamla FM2 och klämde lite nostalgiskt. Jag drömde alltid om att en dag kunna fota med en motsvarande digital modell. Men samtidigt var den stora poängen med FM2 den helt mekaniska och batterilösa (bortsett från ljusmätning förstås) konstruktionen, den bara fortsatte att gå även när tempen kröp neråt minus 30. En helmekanisk digitalkamera faller förstås på sin orimlighet, och därmed en stor del av poängen med retrokameror.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är kul rykten, men det känns som väldigt mycket önsketeänkande från retro-maffian :)

Men ingenting är omöjligt och generellt tror jag det vore smart av Nikon försöka tillfredsställa lite av den rådande back-to-basics-trenden med retro-flirtar som jag tycker man har sett senaste åren - Fujifilms X-program är ju praktexemplet. Nikon har ju en lång historia och arvet av gamla omtyckta modeller är en del av deras identitet och varumärke som de förvånansvärt sällan verkar spela på när de gör nya modeller. Om man nu inte tolkar användningen av F-bajonetten som verklig hard-core-retro :)

Men för mig låter de här ryktena lite som att ett gäng entusisaster suttit och kikat på Sony A7/A7r, blivit lite avundsjuka, och fantiserat ut hur deras favoritsmåbildskamera skulle se ut ... Och sedan har de tankarna blivit till ett rykte.
 

correctamundo

Aktiv medlem
Det är kul rykten, men det känns som väldigt mycket önsketeänkande från retro-maffian :)

Men för mig låter de här ryktena lite som att ett gäng entusisaster suttit och kikat på Sony A7/A7r, blivit lite avundsjuka, och fantiserat ut hur deras favoritsmåbildskamera skulle se ut ... Och sedan har de tankarna blivit till ett rykte.
Enligt Peter (NR) så fick han de första ryktena om en "digital FM" i juni men att det nu kommer in information från flera andra källor utöver hans "vanliga". Men som sagt det är än så länge bara ett rykte.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Update: the new full frame retro Nikon camera will have F-mount and pentaprism

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com#ixzz2iLORHde3

Ser ut att bli en Digital FM3a! Typ DM1 el DM.
Ser riktigt intressant ut den här nyheten. Något jag velat grabba händerna om länge.
Nikon har ju en riktigt fin historia att värna om.. Så varför inte göra det.
Jag täckte ju allt det där i första inlägget ^^
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det är kul rykten, men det känns som väldigt mycket önsketeänkande från retro-maffian :)

Men ingenting är omöjligt och generellt tror jag det vore smart av Nikon försöka tillfredsställa lite av den rådande back-to-basics-trenden med retro-flirtar som jag tycker man har sett senaste åren - Fujifilms X-program är ju praktexemplet. Nikon har ju en lång historia och arvet av gamla omtyckta modeller är en del av deras identitet och varumärke som de förvånansvärt sällan verkar spela på när de gör nya modeller. Om man nu inte tolkar användningen av F-bajonetten som verklig hard-core-retro :)

Men för mig låter de här ryktena lite som att ett gäng entusisaster suttit och kikat på Sony A7/A7r, blivit lite avundsjuka, och fantiserat ut hur deras favoritsmåbildskamera skulle se ut ... Och sedan har de tankarna blivit till ett rykte.
Känns som jag sa i andra tråden inte ett dugg mer osannolikt än Sony-ryktet gjorde i början :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
För de som varit med ett tag kanske minns att vi fantiserade om en digital FM3a, helst med FF sensor, men det var en utopi då.
Är ryktet sant kan det bli ett hus och ett par fina gluggar, trots att jag redan har flera Canonhus.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Plockade fram å klämde på min FM2:a (köpte ett av dom absolut sista exemplaren 2001) men man får nog allt göra den lite större för att få plats med all elektronik/minneskort....................Men tanken är god om man använder lite av designen från den.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog inga större problem att få plats med en digital spegelreflexkamera i ett FM2-hus. En FM2 är ju större än t.ex. en EOS 100D (som visserligen har APS-C-sensor, men den skillnaden spelar knappast någon stor roll i det sammanhanget).
 
ANNONS