Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

nikkorglass

Ny medlem
Nikons prissättning här i Sverige är verkligen förbluffande vad gäller Df.

En Nikon D800E kostar med samma uträkning 20.500.- SEK i Japan, och ca 25.000.- SEK hos Cyberphoto. En märkbar skillnad, men inte alls så stor som på Df. Och här måste man köpa Df ihop med den nya retro 50:an....

B&H PhotoVideo i New York tar enligt websidan $3000 jämt för ett Df hus, (utan retro 50:a)
dvs ca 20.000.- SEK med dagens kurs, sen tillkommer NYC sales tax, totalt 8.875% som man ev. kan få tillbaka. ;)
 

nikkorglass

Ny medlem
Hur skulle du få tillbaks Sales tax? Lägg på moms också så hamnar du nära det svenska priset.
Du har nog rätt angående NY sales tax, var att tag sedan jag var i NYC.....
(för kläder och skor gäller dock $110 som fribelopp (slippa NY sales tax)

För Japan gäller 5%, tills de höjer sin moms som är planerad att höjas redan till våren i ett första steg
Deras system påminner om det vi använder i Sverige för turister som köper saker här, fast vi har en mycket högre moms förstås.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur skulle du få tillbaks Sales tax?
Den enda sättet är nog att beställa den via postorder till en annan stat.

Lägg på moms också så hamnar du nära det svenska priset.
De flesta som köper en kamera i USA smugglar nog in den i Sverige. Det tycks vara ganska riskfritt.

Men visst har du rätt i att om man ska jämföra prisnivåer på ett "rättvist" sätt så ska man räkna med svensk moms.
 

par

Aktiv medlem
Lägg till nya 50:an enligt B&Hs prislista plus svensk moms och det är nästan exakt samma pris som här hemma. Nikons prissättning tycka alltså vara densamma men det är de höga svenska skatterna som skiljer.
 

PMD

Aktiv medlem
Videoinspelning

Fråga till er som har en Df:

Kan man se Live View på en extern monitor kopplad via HDMI-uttaget?

Om man kan det: går det att spela in signalen, t.ex. med en Atomos Ninja?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag besvarar min egen fråga efter att ha tittat i Df-manualen.

Kan man se Live View på en extern monitor kopplad via HDMI-uttaget?
Ja, det kan man. Man lär dock få dras med informationsdisplayen längst ner på skärmen. Går kanske att klippa bort i efterbehandlingen?

Om man kan det: går det att spela in signalen, t.ex. med en Atomos Ninja?
Ja, det bör gå eftersom det är HDMI som är indatasignal till en Ninja.
 

PMD

Aktiv medlem
Nästan två år efter min förra fråga kommer här nästa fråga till er som har en Df.

Har någon provat att byta mattskiva? Det finns ett par tredjepartsleverantörer som påstår sig kunna levera mattskivor med snittbild/mikroprismor som ska passa i en Df.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Ha! Ställde samma fråga igår rakt ut i luften men har inte fått något svar. Mattskivan finns från focusingscreen.com men jag blir lite nervös när det gäller installationen. Har du kommit till skott än? Jag har bytt på D700 vilket var mycket enklare än jag föreställt mig (bortsett från att jag fick lov att krångla med shims för att hamna rätt, det kan man slippa med lite tur). På D700 finns en liten böj på bygeln som håller mattskivan vilket saknas på Df:en och gör att det ser lite knepigare ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Ha! Ställde samma fråga igår rakt ut i luften men har inte fått något svar. Mattskivan finns från focusingscreen.com men jag blir lite nervös när det gäller installationen. Har du kommit till skott än? Jag har bytt på D700 vilket var mycket enklare än jag föreställt mig (bortsett från att jag fick lov att krångla med shims för att hamna rätt, det kan man slippa med lite tur). På D700 finns en liten böj på bygeln som håller mattskivan vilket saknas på Df:en och gör att det ser lite knepigare ut.
Jag antar att du har googlat på saken. Annars har du en del informativa länkar här:


  1. En recension av skivan från focussingscreen.com. Recensenten är övervägande positiv, men lyckades bättre med skivbytet när han struntade i instruktionerna och klurade själv.
  2. En instruktionsvideo som visar hur man byter skiva. Hyfsat välgjord video även om det kan vara lite svårt ibland att se vad som händer inne i kameran.
  3. En recension av Df som påstår att det är pilligt men inte jättesvårt att byta skiva.
  4. En tråd på Dpreview som börjar med en berättelse av någon som inte lyckades så bra.
  5. En som lyckades men behövde shimsa. Repade originalskivan gjorde han också.

Den stora risken tycks vara att man ganska lätt slinter och repar skivan man ska ta ur, så man bör nog titta väldigt noga hur allting sitter ihop innan man börjar och inte ha bråttom.

Jag har inte bytt (än). Jag är lite ambivalent med tanke på berättelserna om repade skivor och shimsning som inte riktigt blir helt rätt. Jag tycker att det går hyfsat bra att fokusera manuellt med korta objektiv (normal och vidvinkel) och ganska stationära motiv. Vi får väl se om jag ändrar uppfattning när jag sätter ett teleobjektiv på kameran och försöker fotografera motiv som rör sig lite mer.
 
ANNONS