Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000 eller Canon EOS 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle själv valt en Nikon D90 istället. Den kanske kostar ett par tusen mer än Nikon D5000, men den har autofokus i huset. Det tillåter en att använda autofokus på andra objektiv än Nikon DX.

Jag kan ingenting om Canon faktiskt och jag har inte provat Nikon D5000 själv. Det verkar vara en bra kamera, framför allt att man kan fälla ut skärmen när man använder Live View. Men det att den fortfarande inte har AF i huset känns lite tråkigt.

Man kan ju klara sig på Nikon DX objektiv som har autofokus i objektivet, det är inget fel med dom. Men senare så märkte i alla fall jag att det blir helt andra prisklasser om man ska köpa ett nytt objektiv som måste ha autofokus. Man kan ju köra manuellt, men jag känner att jag hellre litar på autofokus då det är snabbare och exaktare än vad jag själv kan göra.

Jupp, autofocus vill jag ha. Låter praktiskt att ha det i huset, speciellt ifall objektiven då blir blir "billigare".

Fler tips? Helt öppen för alla modeller. (Kan ingenting).

Bildkvalitet mässigt är det nog ingen större skillnad på dessa, det som är intressant när du väljer är bl.a objektiv, handhavande och vad dina kompisar har.

väljer du samma som dina kompisar har så kan ni låna tillbehör/objektiv av varandra för att testa mm.

handhavande är viktigt, kommer man inte överens med sin kamera så blir det inte lika bra bilder. Speciellt inte när det är småbarn och katter :eek:) fär dom är aldrig stilla förrutom när dom sover.

på objektivsidan så behöver man ka kolla på vilka objektiv som har egen autofocus motor om man väljer Nikon, inte alla modeller men den aktuella i alla fall.
Canon har autofocus motor i alla sina EF och EF-S objektiv så där behöver man inte fundera på det.

Sen kan det ju variera mellan objektiv för olika användning. Men jag läste ett test där ett objektiv med inbyggd autofokus för 8000kr fick samma betyg för ett som inte hade AF för bara 4000kr. Tror t.o.m. att det billigare hade bättre kvalité. Men det varierar förmodligen lite hur som helst.

Jag har sett att Canons billigare modeller har AF i huset, vilket är väldigt bra. Canon 1000D har faktiskt det. Det är ju en rejäl skillnad mot Nikon, vars billigaste kamera med AF kostar 9000kr.

Jag kör själv Nikon (D40) så det känns lite tråkigt. Om du har någon möjlighet kan du åka och prova och klämma på båda i butik för att känna vilken som Känns bäst i handen. Det är ett råd jag fick höra många gånger när jag köpte min kamera. Och det är ett väldigt bra råd, för känns den inte helt 100 när man provar den så kommer den aldrig kännas helt 100.

Jag har sett att Canons billigare modeller har AF i huset, vilket är väldigt bra. Canon 1000D har faktiskt det. Det är ju en rejäl skillnad mot Nikon, vars billigaste kamera med AF kostar 9000kr.

inte riktigt sant. Ingen Canon EOS har motor i huset. Alla EF och EF-S objektiv har motor i sig. Alla Objektiv som passa EOS (utan adapter) kan man få autofocus med. Dock med några få undantag av tilt/shift objektiven, fast jag tror inte man köper dom om man siktar in sig på en 1000D

Senast ändrad:
Men jag läste ett test där ett objektiv med inbyggd autofokus för 8000kr fick samma betyg för ett som inte hade AF för bara 4000kr.
Vilket objektiv var det? Jag trodde inte att Nikon tillverkar något objektiv i två varianter, med resp utan AF-motor.

Problemet är väl att vissa objektiv -- nästan uteslutande fasta brännvidder av äldre konstruktion -- inte finns med inbyggd motor. För en vanlig familjefotograf tror jag dock detta är ett rent teoretiskt problem. Nikon har ett ganska bra sortiment objektiv med inbyggd AF-motor.

Nja, det där har du nog missuppfattat. Ingen Canonkamera med EF-fattning har autofokusmotor i huset. Å andra sidan har alla autofokusobjektiv med EF-fattning inbyggd fokusmotor.

Nja, det där har du nog missuppfattat. Ingen Canonkamera med EF-fattning har autofokusmotor i huset. Å andra sidan har alla autofokusobjektiv med EF-fattning inbyggd fokusmotor.

Oj då, ja då har jag missuppfattat. Jag försökte göra en snabb sökning på Prisjakt för att kolla vilka kameror som hade AF i huset. Men jag måste tänkt fel där också, för jag ser klart och tydligt nu att det är så som du sa.

Och angående objektiven så var det olika objektiv från olika tillverkare t.o.m. Men det var själva prisskillnaden för samma kvalité som jag syftade på. Har man som jag, en Nikon D40, var man tvungen att köpa objektivet för 8000kr för att få AF och samma bildkvalité som ett annat objektiv för 4000kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto