Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
AF yta

För mig som har D300 (med 51 AF punkter över hela ytan) känns det att AF punkterna är klumpade ihop i mitten av sökaren. Men jag antar att så är det på alla FF kameror.

Ni som använder FF finner ni det som begränsande? Måste ni komponera om hela tiden? Vad är det för vits att ha så många punkter då?
 

Falumas

Aktiv medlem
För mig som har D300 (med 51 AF punkter över hela ytan) känns det att AF punkterna är klumpade ihop i mitten av sökaren. Men jag antar att så är det på alla FF kameror.

Ni som använder FF finner ni det som begränsande? Måste ni komponera om hela tiden? Vad är det för vits att ha så många punkter då?
Dom är relativt ihopklumpade i mitten på en FF också. Fördelen är att man slipper komponera om, man kan använda en fokuspunkt som är där den skall vara vilket är bra om motivet eller fotografen flyttar sig i djupled. Sedan är det också väldigt användbart vid följande autofokus där man låser fokusen på ett objekt och inte en punkt och kameran byter till den AF-punkt som just för tillfället är där objektet är.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Tolkar ditt o Adams svar som att det går på 800 men inte 600.
När BEHÖVER man det?
Det går på D800, har inte läst än att det inte går på D600.

När du . vill ändra skärpedjupet genom att t.ex först visa en person med bakgrunden väldigt suddig och sedan blända ner för att få allting skarpt. Ett annat scenario är när ljuset ändras mycket så att det behövs för att få korrekt exponering.

/Karl
 

timofej

Aktiv medlem
Dom är relativt ihopklumpade i mitten på en FF också. Fördelen är att man slipper komponera om, man kan använda en fokuspunkt som är där den skall vara vilket är bra om motivet eller fotografen flyttar sig i djupled.
Men det är ju precis vad man måste göra om AF-punkterna ligger i mitten - att komponera om! Huvudvitsen med många AF punkter på DX att de faktiskt täcker hela ytan. Jag fann det väldigt användbart på min D300. Man kan passa rätt ögonblick och sedan bara trycka av även om motivet ligger i ett hörn. Man har ingen tid att komponera om.

På FF verkar det inte vara möjligt - det blir ständig omkomponering. Det var det min fråga handlade om - hur jobbigt är det att byta från DX (där hela ytan täcks av AF punkter) till FX (där punkterna är klumpade ihop). Någon som har erfarenhet?
 

Falumas

Aktiv medlem
Men det är ju precis vad man måste göra om AF-punkterna ligger i mitten - att komponera om! Huvudvitsen med många AF punkter på DX att de faktiskt täcker hela ytan. Jag fann det väldigt användbart på min D300. Man kan passa rätt ögonblick och sedan bara trycka av även om motivet ligger i ett hörn. Man har ingen tid att komponera om.

På FF verkar det inte vara möjligt - det blir ständig omkomponering. Det var det min fråga handlade om - hur jobbigt är det att byta från DX (där hela ytan täcks av AF punkter) till FX (där punkterna är klumpade ihop). Någon som har erfarenhet?
Förmodligen är AF-ytan lika stor i DX och FX. När jag fotograferar i DX-läget på min D800 så täcker punkterna i stort sett hela området. För mitt fotograferande har det inte varit något större problem.

/Karl
 

backlundphotography

Aktiv medlem
Förmodligen är AF-ytan lika stor i DX och FX. När jag fotograferar i DX-läget på min D800 så täcker punkterna i stort sett hela området. För mitt fotograferande har det inte varit något större problem.

/Karl
Är inte detta en logisk kompromiss som man får leva med om man vill kunna använda både DX och FX gluggar på ett FX hus? Canon har väl ingen motsvarighet att mixa gluggar på det viset? Då är det två hus som gäller.
 

Tell

Aktiv medlem
Det går på D800, har inte läst än att det inte går på D600.
"No 'Power Aperture' aperture control during movie shooting (offered by D800 using Fn + Preview buttons)" säger dpreview. Ingen större förlust ändå antar jag eftersom jag kan tänka mig att det är ganska fult när man "hackar" sig fram genom olika bländare.
 

Falumas

Aktiv medlem
"No 'Power Aperture' aperture control during movie shooting (offered by D800 using Fn + Preview buttons)" säger dpreview. Ingen större förlust ändå antar jag eftersom jag kan tänka mig att det är ganska fult när man "hackar" sig fram genom olika bländare.
Nja, men det låter som ett tröskverk om man använder den inbygda microfonen. :)

/Karl
 

Silent_Bob

Medlem
Vad jag läst mig till så ska d600 funka med Ais och ai objektiv, bara riktigt gamla non-ai som inte funkar, sen finns det 9st inställningar för manuella objektiv där man anger slutare osv. Nån som vet till hundra?
 
ANNONS