Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

vickepe

Aktiv medlem
Köper man en dyr kamera så ska det naturligtvis inte vara någon död pixel någonstans, det är ett fabriksfel och borde vara 2 år på det.
Du har tre års reklamationsrätt i Sverige om ett fel uppstått på grund av tillverkningen. Däremot är jag skeptisk till om en felaktig pixel (av 921 000) på LCD-displayen är grund för reklamation. Dock så har man två veckor ångerrätt enligt distansköpslagen om varan är köpt via nätet.
 

Tell

Aktiv medlem
Köper man en dyr kamera så ska det naturligtvis inte vara någon död pixel någonstans, det är ett fabriksfel och borde vara 2 år på det.
Ja antingen kan man ju lämna tillbaks den o krångla runt i flera veckor, eller så kan man testa att pokea lite på skärmen nån minut så kanske det löser sig av sig själv. Vilket skulle du välja?
 

ravenlord82

Medlem
Tack för alla svaren, den är inköpt på Mediamarkt.
Jag pratade med Nikon idag via deras chat och fick svaret att pixel policyn är fler än 3 döda på display och 0pixlar på sensorn, om jag tolkade hans svar korrekt.

Sagt å gjort åkte jag till Mediamarkt och det var inga problem alls gällande ångerrätten, dock hade de ingen i lager, men de va så bra att jag fick lov att ta hem den felaktiga undertiden de tar hem en ny till mig. Så nu kan jag fortsätta utforska D600:an

tack igen för alla svar! :)
 

gasfot

Aktiv medlem
Tack för alla svaren, den är inköpt på Mediamarkt.
Jag pratade med Nikon idag via deras chat och fick svaret att pixel policyn är fler än 3 döda på display och 0pixlar på sensorn, om jag tolkade hans svar korrekt.

Sagt å gjort åkte jag till Mediamarkt och det var inga problem alls gällande ångerrätten, dock hade de ingen i lager, men de va så bra att jag fick lov att ta hem den felaktiga undertiden de tar hem en ny till mig. Så nu kan jag fortsätta utforska D600:an

tack igen för alla svar! :)
Så gör man om man vill ha nöjda kunder
Bra det löste sej för dej
Happy shooting
 

Emil-G

Aktiv medlem
Fick nyss besked från RRS om att de skickat L-skenan jag beställt. När jag mailade och frågade om leveranstid den 19 sept räknade de med 6-7 veckor plus frakt, det har alltså inte ens tagit tre. Enligt beskrivningen skall L-skenan vara konstruerad så att det går att använda vanliga fjärrutlösare och andra kablar, det skall bli intressant att se hur de löst det.

Really right stuff brackets for D600
The BD600-L will allow photographers to shoot fully tethered (HDMI, remote shutter, USB, mic, and headphone simultaneously), with the camera in portrait orientation, without needing a Cable Relief Spacer. It's all built into the plate. However, In this setup there is a heightened level of stress on the plate's anti-twist flanges. We chose to sacrifice usage of Nikon's LCD protector in order to maintain the integrity of the plate's fit, and better protect the surface finish of the D600 camera body.
Någon som sett självhäftande skyddsfilm för D600 än?
 

Falumas

Aktiv medlem
?? Ansiktsavkänning med PDAF i sökarläge?
Det var värst. Att det fanns i live View med kontrastfokus visste jag, men inte med PDAF.


/Mats
Det är inte värst, det är Nikon.

Hade du valt att läsa vidare från inlägget du svarade på hade du dessutom vetat hur det fungerar, nu halkade du in på det berömda bananskalet efter att konsesus nåtts i frågan. Så läs igenom tråden (för detta räcker det med att läsa vidare från PMDs inlägg du svarade på och några sidor frammåt.

/Karl
 

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte höra lite från er som nu har haft kameran några veckor. Vad tycker ni, efter att har börjat plåta "normalt" och inte bara testa olika funktioner, ISO-tal etc.
M.a.o att använda kameran till vad den skall användas till, ta bilder ;)
Hur är den att använda, grepp, knappar, sitter allt "rätt" , bildkvalite etc etc ?

Fördelar och nackdelar, plus och minus !

Tackar på förhand för era omdömmen
//Conny
 

Mesch

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte höra lite från er som nu har haft kameran några veckor. Vad tycker ni, efter att har börjat plåta "normalt" och inte bara testa olika funktioner, ISO-tal etc.
M.a.o att använda kameran till vad den skall användas till, ta bilder ;)
Hur är den att använda, grepp, knappar, sitter allt "rätt" , bildkvalite etc etc ?

Fördelar och nackdelar, plus och minus !

Tackar på förhand för era omdömmen
//Conny
Jag stör mig en del på knappen för att byta fokustyp/punkter.
Jag har otroligt svårt att hitta den utan att ta ner kameran från ögat.

Annars är jag grymt nöjd
 

Emil-G

Aktiv medlem
På det stora hela är jag väldigt nöjd med både handhavande och bildkvalitet.

Här kommer några reflektioner:
  • Kameran känns mindre och nättare än min gamla D300, ffa greppet är tunnare att vika fingrarna runt.
  • AEL/AFL-knappen (som jag använder som AF-ON) sitter lite närmare sökaren än på D300 där AF-ON och AEL var två olika knappar.
  • Jag gillar skarpt att ha en separat knapp för liveview och de två U-lägena på väljarratten, jag har ställt in U1 för stativfotografering (manuell exponering, spegelfördröjning, auto-iso av, max bildkvalitet mm) och U2 för snapashots (auto-iso på, P-läge mm).
  • Fokuspunkterna täcker en betydligt mindre del av sökaren än tidigare men AF är rapp och säker med mina objektiv.
  • Nedbländnings- och FN-knappen sitter närmare objektivbajonetten än på D300 och kan vara lite bökiga att komma åt, iaf med handskar.
  • Det jag saknar mest är dock möjligheten att zooma till 100% med ett tryck på fokusväljarens mittknapp. Varför Nikon, varför, varför, varför tog ni bort den funktionen från D600?
 

Fredsson

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte höra lite från er som nu har haft kameran några veckor. Vad tycker ni, efter att har börjat plåta "normalt" och inte bara testa olika funktioner, ISO-tal etc.
M.a.o att använda kameran till vad den skall användas till, ta bilder ;)
Hur är den att använda, grepp, knappar, sitter allt "rätt" , bildkvalite etc etc ?

Fördelar och nackdelar, plus och minus !

Tackar på förhand för era omdömmen
//Conny
En funktion som jag ofta använder är att tillfälligt koppla på Auto-ISO när det behövs och sedan stänga av det igen. Jag gillar hur enkelt det har blivit på D600 jämfört med mina andra Nikon kameror.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag var jäkligt skeptiskt till den nya AF-switchen dom första veckorna men har nu gjort en kovändning och måste faktiskt säga att jag också tycker att den är jättebra nu.

/Karl
Tycker inte att den är dålig, har bara infernaliskt svårt att lära kroppen var den sitter. Fingret hamnar ofelbart på fel plats. :(
 

Falumas

Aktiv medlem
Tycker inte att den är dålig, har bara infernaliskt svårt att lära kroppen var den sitter. Fingret hamnar ofelbart på fel plats. :(
Jo, jag trevar också lite innan jag hittar knappen, nu ändrar jag iofs otroligt sällan antalet fokuspunkter vilket kanske var lite lättare på tidigare modeller. För auto-ISO är det dock till och med snabbare att ta bort kameran från ögat, titta var switchen sitter trycka på den och aktivera/avaktivera auto-ISO. Sedan kan man nu lyckas med att göra det utan att ta bort ögat från sökaren vilket var i det närmaste omöjligt förut.

/Karl
 

connyM

Aktiv medlem
Tackar för era synpunkter, tar gärna emot fler.
Är det någon som köpt och användt batterigreppet ?

Jag har idag en D300s som jag är verligt nöjd med. Förutom video-delen, den är inte mycket att hurra. Framförallt inte inomhus med rumsbelysning, den ger "vandrande" band i både lysrörs ocj glödlamps belysning. Hoppas de åren som gått förbättrat detta radikalt.

Nästa tanke är ju uppdatreingen av optiken. Har ett 12-24/4.0 och ett sigma 18-50/2.8 för DX, dessa får väl bytas ut allt eftersom . Så är det någon som är sugen att köpa, hör av er ;)

//Conny
 
ANNONS