Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle tro att priset planar ut vid 13-14k i 2013, så vi kan nog inte räkna med att en D600 kostar som en liter mjölk. Det låter också bra för en ny DX den kan väl knappast vara dyrare än en FX utan borde då hamna runt 10-11k i starten och sedan hamna runt 8-9k året efter.
 

Bengf

Aktiv medlem
2500 kr på två och en halv vecka. Med den takten är D600 gratis till jul (eller snarare strax efter nyår).
Snart så får man med en D600 om man köper en D4. Kan bli klurigt hur Nikon skall prissätta efterföljare, Nikon räknar nog med att D600 ägare satsar på nya objektiv, tror Nikon haft livliga diskussioner kring runda bordet om det, Nikongubbsen är ena smarta rackare.

//Bengt.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Skulle tro att priset planar ut vid 13-14k i 2013, så vi kan nog inte räkna med att en D600 kostar som en liter mjölk. Det låter också bra för en ny DX den kan väl knappast vara dyrare än en FX utan borde då hamna runt 10-11k i starten och sedan hamna runt 8-9k året efter.
Tror inte vi kommer att få se nån avancerad DX kamera med inre hus i magnesium som D300s, utan det blir nog ett kamerahus typ D600 runt priset du nämner.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Innan D600 kom så var ju priset inriktat på runt 15.000:- Vi är snart där, tyckte nog att priset 17.995:- var lite väl högt satt och lite för närma D800. Det är möjligt att man försökte tjäna lite extra pengar på den i början. Vet att några fulingar höjde priset på D800 till 27.900:- ett tag, så jag tror att det riktiga priset på D600 ska ligga runt 15.000:-.
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Innan D600 kom så var ju priset inriktat på runt 15.000:- Vi är snart där, tyckte nog att priset 17.995:- var lite väl högt satt och lite för närma D800. Det är möjligt att man försökte tjäna lite extra pengar på den i början. Vet att några fulingar höjde priset på D800 till 27.900:- ett tag, så jag tror att det riktiga priset på D600 ska ligga runt 15.000:-.
Hoppas den går ner till rimligare pris I sverige. Jag gav själv 14 855 inkl. GST för den här i Canada tisdagen den kom ut. Har lite svårt att se hur den skulle kunna vara 5000 kr dyrare i Sverige.

Men jag är inte kunnig på ekonomi/nationalekonomi eller vad det är som styr:)
 

keckax

Aktiv medlem
Du skämtar va? Jag tycker skillnaden är alldeles för liten för att skilja 12000 i pris.. Jag är fortfarande tveksam till om jag ska uppgradera min D3 till en FX kamera..
Tja, om man inte tycker att fler b/s, bättre dynamiskt omfång och iso-egenskaper, samt vädertätat hus osv, är värt mellanskillnaden så är ju D3200 ett bra val.

Dock så tycker ju jag att skillnaden i pris motiveras av den överlägsenheten. Den visar ju utvecklingen på ett bra sätt, tycker jag

/K
 

ravenlord82

Medlem
pixelgaranti D600 display

Hej, ny här på forumet, har införskaffat mig en D600 efter att ha haft en D80 sedan ett par år tillbaka.

Har försökt leta upp om Nikon har någon pixelgaranti för displayen, har en grön pixel som är nedertill på displayen, finns inte med på bilderna utan enbart i liveview-displayen.

Nån som har koll? eller vet vart man kan kolla?
En del tillverkare har ju minst 3 pixlar policy (så som TV/monitorer o.s.v), så det kanske Nikon har också?
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Fast Sonys 300 och 500 är sisådär 50 % dyrare än Nikons motsvarande plus att Sony saknar 300/4. Nikons 300/2,8 kostar 47 000 medan Sonys kostar 78 000. Det är ju bara en D800 och en halv D400 emellan ;-)
Sonys nya 300/2,8 som släpps denna månaden kostar 65 000 på Sonys hemsida o torde bli billigare i affären när den kommer. Men den går ju inte ner till 47 000
 

vickepe

Aktiv medlem
Hej, ny här på forumet, har införskaffat mig en D600 efter att ha haft en D80 sedan ett par år tillbaka.

Har försökt leta upp om Nikon har någon pixelgaranti för displayen, har en grön pixel som är nedertill på displayen, finns inte med på bilderna utan enbart i liveview-displayen.

Nån som har koll? eller vet vart man kan kolla?
En del tillverkare har ju minst 3 pixlar policy (så som TV/monitorer o.s.v), så det kanske Nikon har också?
En sådan garanti är inget jag känner till - men du kan höra av dig till butiken du köpte den från och fråga. Köpte du den på nätet så har du två veckors ångerrätt enligt konsumentköpslagen. Dock så förstår jag inte varför en felaktig pixel på skärmen skulle vara något att oroa sig över. Det förändrar knappast kvalitén på dina bilder.
 

Makten

Aktiv medlem
En sådan garanti är inget jag känner till - men du kan höra av dig till butiken du köpte den från och fråga. Köpte du den på nätet så har du två veckors ångerrätt enligt konsumentköpslagen. Dock så förstår jag inte varför en felaktig pixel på skärmen skulle vara något att oroa sig över. Det förändrar knappast kvalitén på dina bilder.
Precis som att en fläck på dina nya brallor inte förändrar deras funktion.
 

ravenlord82

Medlem
En sådan garanti är inget jag känner till - men du kan höra av dig till butiken du köpte den från och fråga. Köpte du den på nätet så har du två veckors ångerrätt enligt konsumentköpslagen. Dock så förstår jag inte varför en felaktig pixel på skärmen skulle vara något att oroa sig över. Det förändrar knappast kvalitén på dina bilder.
Ungefär så som jag tänkte, men det är ju alltid lika surt med döda pixlar oavsett vart de är nånstans, det är ju inte gratis direkt :)
Dock så är det ju tur att det inte är något med sensorn utan bara på displayen, tack för svaret!
 

vickepe

Aktiv medlem
Precis som att en fläck på dina nya brallor inte förändrar deras funktion.
Om fläcken hade varit på insidan av byxorna så hade din liknelse varit korrekt - det vill säga att det bara är jag som användare som känner till att fläcken existerar. ;) Okay; självklart förstår jag att man kan störa sig på en felaktig pixel när man först upptäcker den: så vad tycker du att vederbörande ska göra?

Du hade ingen mer information angående eventuell pixelgaranti från Nikon på LCD-displayen?
 

gasfot

Aktiv medlem
Hej, ny här på forumet, har införskaffat mig en D600 efter att ha haft en D80 sedan ett par år tillbaka.

Har försökt leta upp om Nikon har någon pixelgaranti för displayen, har en grön pixel som är nedertill på displayen, finns inte med på bilderna utan enbart i liveview-displayen.

Nån som har koll? eller vet vart man kan kolla?
En del tillverkare har ju minst 3 pixlar policy (så som TV/monitorer o.s.v), så det kanske Nikon har också?
Prova picka med fingret där den döda pixeln är så kanske du skakar liv i den.
Har gjort så på en TV jag hade + en datorskärm och den döda pixeln for bort
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Prova picka med fingret där den döda pixeln är så kanske du skakar liv i den.
Har gjort så på en TV jag hade + en datorskärm och den döda pixeln for bort
Köper man en dyr kamera så ska det naturligtvis inte vara någon död pixel någonstans, det är ett fabriksfel och borde vara 2 år på det.
 
ANNONS