Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har inte funderat på att använda "tumfokus" istället? Dvs ställ kameran på AF-C och aktivera AFON-funktionen på AEL-knappen på baksidan vid höger tumme. Då aktiveras AF bara när du håller den nere och när du släpper knappen kan du komponera om hur du vill utan att kameran vill fokusera om när du trycker ner avtryckaren.
 
Men det låter som ett fel på kontakterna. Den skall ju låsa med avtryckaren halvt nere som alla andra kameror. Det där får du kolla upp för så skall det inte vara. Eller så hinner inte kameran låsa innan du komponerar om och då börjar den om igen när du flyttar bilden.

Känns iaf som jag e tvungen att vara en hel del långsammare i min omkomp. om jag jämför handhavandet med min D90an. Ska hårdprova en del själv hemma med olika objektiv o få ner en mer konkret skillnad. Tråkigt i så fall, har redan lämnat in den en gång för missljud under filmning. Något som Nikon inte tycke att kameran hade, men likväl så var allt missljud borta när jag fick tillbaka kameran....... verkar som om Nikon har svårt att ta på sig fel på sina kameror......
 
Du har inte funderat på att använda "tumfokus" istället? Dvs ställ kameran på AF-C och aktivera AFON-funktionen på AEL-knappen på baksidan vid höger tumme. Då aktiveras AF bara när du håller den nere och när du släpper knappen kan du komponera om hur du vill utan att kameran vill fokusera om när du trycker ner avtryckaren.

Prova faktiskt den tekniken men det var inget för mig. Tyckte att man tappade greppet om kameran när man skulle upp med tummen o trycka till knappen och då hade jag svårt att hålla fokuspunkten stilla på det jag ville ha i fokus. Men tack ändå!
 
varför går den stadigt upp i pris hos alla återförsäljare? vad är grejen? kostade ju bara 14.990:- för några veckor sedan...
 
Någon som testat greppet till D600, MB-D14. har greppet till D800 som känns väldigt välbyggt och gediget. Är känslan i MB-D14 ungefär lika?

Jo jag har det på min, hustrun också, och det är ju OK. Dock är ju b-greppet till D90:n bättre på så vis att man kan ha två batterier i det. Lite bök om man vill låta batterierna "köra varannan laddning". Annars bra men förstås lite större än D90.//K
 
Jo det var greppet jag menade. Missuppfattade. Trodde det handlade om att greppet kostat 1490 tidigare och nu gått upp en femhundring. Lite jobbigt att man måset ta bort greppet för att byta batteriet om man väljer att köra två batterier. Själv har har jag på min D800 valt att köra med bara EN-EL18 och skippa lilla batteriet i kameran. Blir bra att skruva åt greppet ordentligt så det verkligen suger fast och sen bara köra stora batteriet. Med D600 finns ju dessvärre inte den möjligheten. Men å andra sidan blev det ju en billigare lösning. Med D800, om man vill köra stora batteriet krävs ju både en liten billig iofs hållare, dessutom batteri och den svinigt dyra laddaren. Hutlöst av Nikon där att inte kunna sätta ihop ett sjysst paketpris för den som önskar en komplett lösning.
 
Problem!

Hej,

Min D600 sedan igår börjat få problem, något jag aldrig stött på... Bilderna har i överkant börjat få svarta gradienter och efter lite efterforskning beror mängden dess storlek på bländaren. Jag bifogar bilder och är det någon som stött på liknande så får de gärna säga till, för jag behöver kameran till jobb redan på lördag!

Jag har fotat en lampa med lång slutartid så att bilderna i princip ska bli vita. Bilderna är helt obeskurna.

Bild 1 (2843) är tagen helt utan objektiv och blev precis likadan som med Sigma 50/1.4 på bländare 1.4. Helt vit och bra alltså.
Bild 2 (2845) är tagen med Sigma 50/1.4 på bländare 16 och notera skillnaden i överkant, det är svart!
Bild 3 (2847) är tagen med Nikon 24-85 med bländare 3.5 och här finns randen men är liten, jämfört med
Bild 4 (2848) som är tagen med samma objektiv som bild 3 men på bländare 22.

Jag vet inte alls vad som har hänt! Samma fel uppträder på mitt Nikon 28/2.8 AI och Nikon 70-300 också! Ett kamerafel som beror av bländaren.

Någon?
 

Bilagor

  • _DSC2843.jpg
    _DSC2843.jpg
    2.3 KB · Visningar: 719
  • _DSC2845.jpg
    _DSC2845.jpg
    3.6 KB · Visningar: 709
  • _DSC2847.jpg
    _DSC2847.jpg
    3.2 KB · Visningar: 712
  • _DSC2848.jpg
    _DSC2848.jpg
    5.3 KB · Visningar: 717
Hej,

Min D600 sedan igår börjat få problem, något jag aldrig stött på... Bilderna har i överkant börjat få svarta gradienter och efter lite efterforskning beror mängden dess storlek på bländaren. Jag bifogar bilder och är det någon som stött på liknande så får de gärna säga till, för jag behöver kameran till jobb redan på lördag!

Jag har fotat en lampa med lång slutartid så att bilderna i princip ska bli vita. Bilderna är helt obeskurna.

Bild 1 (2843) är tagen helt utan objektiv och blev precis likadan som med Sigma 50/1.4 på bländare 1.4. Helt vit och bra alltså.
Bild 2 (2845) är tagen med Sigma 50/1.4 på bländare 16 och notera skillnaden i överkant, det är svart!
Bild 3 (2847) är tagen med Nikon 24-85 med bländare 3.5 och här finns randen men är liten, jämfört med
Bild 4 (2848) som är tagen med samma objektiv som bild 3 men på bländare 22.

Jag vet inte alls vad som har hänt! Samma fel uppträder på mitt Nikon 28/2.8 AI och Nikon 70-300 också! Ett kamerafel som beror av bländaren.

Någon?

Har inget bra svar, men vissa teorier som jag ännu inte har belägg för (det behöver inte vara något fel så länge du inte upptäcker gradientstryrkan på "vanliga motiv") och vill grunna vidare på.

Ta och plåta samma motiv fast vänd kameran upp och ned och se om gradienten uppstår på på den andra sidan också.

Vidare: Andra som har tillgång till D600 kan ju lämpligen testa samma sak som du gjort (jag har ingen eftersom jag äger en D800) och skriva sina erfarenheter här på forumet.

//Lennart
 
Kan det vara beskärnings mjukvaran som fått spelet?

Har du Testat att rengöra objektivkontakten (CPUkontakten?) i huset?
 
Har inget bra svar, men vissa teorier som jag ännu inte har belägg för (det behöver inte vara något fel så länge du inte upptäcker gradientstryrkan på "vanliga motiv") och vill grunna vidare på.

Ta och plåta samma motiv fast vänd kameran upp och ned och se om gradienten uppstår på på den andra sidan också.

Grejen är att jag upptäckte problemet igår när jag fotade en grupp i studio. Ungefär en femtedel av bilden måste beskäras i överkant.. Tur iaf att D600an är högupplöst så att jag insåg problemet och kunde fota ändå. Se första bifogade bilden. Och nej det är inte blixtsyncproblem. Det var min första tanke också, men det här händer ändå.

Kameran vänd upp och ner hjälpte inte.


Kan det vara beskärnings mjukvaran som fått spelet?

Har du Testat att rengöra objektivkontakten (CPUkontakten?) i huset?

Beskärningsmjukvaran låter jobbigt.. Jag har inte testat att rengöra kontakterna, men då samma sak uppträder när jag har på ett objektiv utan cpu (Nikon 28/2.8 AI) borde det väl utesluta kontakterna?


Min misstanke är att det är någonting fysiskt som ligger för sensorn. Jag är osäker på hur det vanligtvis ser ut när man tittar på sensorn, då jag aldrig tänkt på det och verkar vara svårt att hitta bild på internet. Jag testade iaf nu och tog en bild, titta på det pilen pekar på. Har ni andra en sådan sak? Vad är det?
 

Bilagor

  • _DSC2533.jpg
    _DSC2533.jpg
    2.5 KB · Visningar: 608
  • _DSC6372.jpg
    _DSC6372.jpg
    11.9 KB · Visningar: 632
Canons motsvarighet 6D har suveränt bra lågljusegenskaper för autofokusen. Någon tekniskt insatt person som har en aning om ifall D600 kan få den egenskapen förbättrad genom firmwareuppgradering. Skiljer ju 2 steg mellan modellerna.
 
Grejen är att jag upptäckte problemet igår när jag fotade en grupp i studio. Ungefär en femtedel av bilden måste beskäras i överkant.. Tur iaf att D600an är högupplöst så att jag insåg problemet och kunde fota ändå. Se första bifogade bilden. Och nej det är inte blixtsyncproblem. Det var min första tanke också, men det här händer ändå.

Kameran vänd upp och ner hjälpte inte.


Beskärningsmjukvaran låter jobbigt.. Jag har inte testat att rengöra kontakterna, men då samma sak uppträder när jag har på ett objektiv utan cpu (Nikon 28/2.8 AI) borde det väl utesluta kontakterna?


Min misstanke är att det är någonting fysiskt som ligger för sensorn. Jag är osäker på hur det vanligtvis ser ut när man tittar på sensorn, då jag aldrig tänkt på det och verkar vara svårt att hitta bild på internet. Jag testade iaf nu och tog en bild, titta på det pilen pekar på. Har ni andra en sådan sak? Vad är det?

Jag tror att du kan vara något på spåren där. Jag skulle faktiskt i din kläder skicka bilderna du tagit där kanten syns tydligt i överkant till Nikon för konsultation. Vid närmare eftertanke borde nog någon som äger en D600 göra om samma sak som du och finns inte samma fenomen på de bilderna så är ju saken glasklar. Då får Nikon åtgärda det.

jag har ingen bra teori alls längre om det här, men jag utesluter inte din tanke om att något fysiskt skymmer sensorn partiellt.

//Lennart
 
Canons motsvarighet 6D har suveränt bra lågljusegenskaper för autofokusen. Någon tekniskt insatt person som har en aning om ifall D600 kan få den egenskapen förbättrad genom firmwareuppgradering. Skiljer ju 2 steg mellan modellerna.

Jag tror inte någon FW kan åtgärda den skillnaden. PDAF fungerar ju enl samma princip oavsett märke, men man använder ju olika processorer och AF-sensorer.

//Lennart
 
Fått batterigreppet nu och fotat en hel del idag. Med greppet får man ett professionellt paket. Kameran är snabb o säker med af i normala ljusförhållanden. Mycket trevlig. Finns inget o anmärka på. Blir som att fota med en mindre D800. Hade dessutom snigeloptiken 50 1,4 G men kameran hittar skärpan. Kvaliten på greppet är av ungefär samma kvalitet som det till D800 men lättare o mindre. Har ställt in exponeringsstandarden till - 2/6 då blir exponeringen perfekt. Lite bredare o snabbare af samt lite fler o kraftigare reglage på D800. I ärlighetens namn saknar jag inte mycket från D800.
 
Fått batterigreppet nu och fotat en hel del idag. Med greppet får man ett professionellt paket. Kameran är snabb o säker med af i normala ljusförhållanden. Mycket trevlig. Finns inget o anmärka på. Blir som att fota med en mindre D800. Hade dessutom snigeloptiken 50 1,4 G men kameran hittar skärpan. Kvaliten på greppet är av ungefär samma kvalitet som det till D800 men lättare o mindre. Har ställt in exponeringsstandarden till - 2/6 då blir exponeringen perfekt. Lite bredare o snabbare af samt lite fler o kraftigare reglage på D800. I ärlighetens namn saknar jag inte mycket från D800.

Har du sålt din D800?
 
ANNONS