Annons

Nikon D70 med CompactFlash Ultra 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Är det ngn som vet om ryktet att D70n kan ta 144 bilder i rad på 3 b/s med ett CompactFlash Ultra 2 kort (256 mb) ? Det står ju så på cyberphoto.se recension av den, eller det står att "nikon påstår att.." men jag undrar bara om någon vet om detta är sant ? Vore ju helt klart tufft om det vore så ! =)

Bufferten rymmer 12 bilder i högsta upplösningen och Normal-läget. När bufferten är full, dvs efter ca 4 sek, kommer hastigheten att sjunka till ca 1,5 b/s (om jag inte minns fel) men kameran fortsätter att mata på hela tiden. Detta alltså om man har ett Ultra II-minne, och 144 bilder är så många som ryms på 256 MB. Kameran borde alltså kunna mata in 288 bilder på rad på ett 512 MB, eller?

Hur det blir med ett vanligt Sandisk-minne kan jag inte svara på för jag kör själv ett "annat" märke. :)

starnut skrev:
Tror det stämmer, dock i jpeg och lite mer komprimering.

Japp....gäller jpeg-basic

Med jpeg-fine börjar det sakta ner något efter ca 15 bilder, landar någonstans mellan 1,5 och 2 bilder per sekund.

Med NEF kan man ta tre bilder (på en sek) sedan minska farten till ca 1 bild/s.

Allt med Sandisk Ultra II

Ultra2 har ju hastighet 60x och nu har Lexar kommit med 80x. Är det nån som vet om dessa kort gör kameran ännu snabbare.

Joo men hmm..enligt cyberphotos recension ska man kunna fortsätta på 3 b/s upp till 144 bilder om man kör på näst bästa jpeg kvalitén..!

Micos skrev:
Joo men hmm..enligt cyberphotos recension ska man kunna fortsätta på 3 b/s upp till 144 bilder om man kör på näst bästa jpeg kvalitén..!

Gjorde precis en helt ovetenskaplig test där jag fotade min skärm tills kortet var fullt. Tog tiden med armbandsklocka så det är inte helt exakt men nästan.......

Antalet bilder är inte mycket att hänga upp sig på då det varierar beroende på motiv.

Körde manuellt på 1/160 s, ingen brusreducering. Högsta upplösning. Minneskort: Sandisk Ultra II 256 MB

Enligt följande:
1: totalt antal bilder
2: total tid (sekunder)
3: antal bilder i buffert
4: tid innan bufferten blev full (kameran började "sacka")
5: bilder per sekund, totalt

jpeg basic
1) 333
2) 135
3) 16
4) 5
5) 2,47

jpeg normal
1) 188
2) 75
3) 13
4) 4
5) 2,51

jpeg fine
1) 128
2) 60
3) 12
4) 4
5) 2,13

NEF
1) 49
2) 50
3) 4
4) 1
5) 0,98

Lite konstigt att kameran faktiskt är aningen snabbare i jpeg-normal än jpeg-basic.

Känns som väldigt mycket "siffertugg" det här, kan berätta att jag aldrig upplevt att jag behövt vänta på kameran. Var och kollade formel-1 i helgen fotade många och långa serier i jpeg-fine utan några problem överhuvud taget.

/Anders

edit: bilder per sekund innan bufferten är full var väldigt svårt att mäta exakt, tog därför bort dessa!

Senast ändrad:
Jag provade just min D70, den tog 3 bilder per sekund så länge jag höll nere avtryckaren, dvs 41 bilder på 14 sekunder enligt klockan i kameran. Den var inställd på Large-Normal. Minneskortet är ett 40x lexar.

Förtydling: Kameran började aldrig "sacka".

o-laser skrev:
Jag provade just min D70, den tog 3 bilder per sekund så länge jag höll nere avtryckaren, dvs 41 bilder på 14 sekunder enligt klockan i kameran. Den var inställd på Large-Normal. Minneskortet är ett 40x lexar.

Förtydling: Kameran började aldrig "sacka".

Vad fotade du?

Upptäckte att min gör likadant om linskyddet sitter på. Däremot om jag fotar nåt mer "normalt" börjar min "sacka" efter ett tag. Antagligen så att det går fortare att jpeg-komprimera en helt svart bild jmf med ett vanligt motiv......kanske ?

Anders_Dahl skrev:
Vad fotade du?

Upptäckte att min gör likadant om linskyddet sitter på. Däremot om jag fotar nåt mer "normalt" börjar min "sacka" efter ett tag. Antagligen så att det går fortare att jpeg-komprimera en helt svart bild jmf med ett vanligt motiv......kanske ?

Fotade skärmen med manuell fokusering. Slutartid 1/180s.

Hmmmm

Testade precis med mitt 512MB-kort, nu sackar den inte längre, bara att skjuta på tills det blir fullt (i normal).

Hur kan det vara prestandaskillnad på korten ?

Identiska kort förrutom storleken......

Nåja, känns inte som nån jättegrej direkt :)

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto