Annons

Nikon D70: oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Max August

Medlem
Jag har haft min D70 nu i knappt tre år. Har inte haft några problem.
Nu den senaste månaden däremot så har bilderna börjat bli oskarpa. Som om slutartiden sku vara lite för lång för ett frihandsfoto. Det är knappt märkbart. Detta trots att jag använder stativ.
Har någon annan råkat ut för samma problem? Kan det vara min monitor?
Kostar väl troligtvis lika mycket att fixa problemet som att köpa en ny kamera. Surt.

tror knappast att kameran helt plötsligt börjat producera oskarpa bilder bara så där. Blir det samma sak med olika objektiv? Kollat att du inte ändrat någon inställning i kameran under "optimera bild" menyn?

mvh Fredrik

Har kollat att det inte är frågan om någon profilinställning. Har också putsat objektivet noggrant.
Sku sätta upp en bild som exempel men forumet är begränsat så att bilden sku bli för liten för att man sku märka var problmet ligger.
Gpr runt och plåtar saker med olika apertur för att ta reda på om det finns nån skillnad där.

Det finns ingen EXIF-data med i den bilden så det är mycket svårt att analysera vad det är för fel. Lägg upp en bild rakt ut från kameran istället för någon som vänt i ett bildbehandlingsprogram.

Jag tycker inte det är dålig skärpa, men det beror så klart lite på vad du har för objektiv på? De flesta bilder takna med digital systemkamer brukar "må bra" av lite usm i ett bildbehandlingsprogram för att få den där lilla exta skärpekicken.

Bilden är i alla fall absolut inte suddig.

mvh Fredrik

Bra tack för hjälpen!
Skall kolla min monitor och andras bilder. Kan vara att det är nånting konstigt där, alltså att min monitor är lite oskarp.
Eller så har jag gått och blivit nipprig. Brrllrrllrr.

Max August skrev:
Den här bilden borde innehålla all relevant info:

http://img146.imageshack.us/my.php?image=exempel2rr5.jpg[/url]

Bilden är ju tagen med en slutartid på 1/2 sekund och då är det ju inte underligt att den är oskarp. Kameran står i bländarprioritering (A) och du har ställt in bländare 11. Du skulle haft max 1/60-dels sekund slutartid för att slippa skakningsoskärpa. Med bländare 11 krävs mycket ljus för att få så kort tid.

Ställ kameran i läge P eller Grönt AUTO-läge så kommer allt att bli bra. Läs också gärna grunderna i fotografering som finns här på Fotosidan under Artiklar. Där finns massor med tips om hur bländare kontra slutartid fungerar.

Ställ också din D70 i ISO Auto så blir det ännu enklare. Lycka till!

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Jo hej. Jag använde stativ och är medveten om det där med slutartider. Det är ingenting nytt för mig.

Problemet är att samma oskärpa dyker också upp i snabbare slutartider, 100 och 200 till exempel.

Bilden i exemplet var en del av mina experiment där jag prövade på om aperturen sku ha effekt på oskärpan. Har andra bilder av samma motiv med snabbare slutartider.

Max August skrev:
Jo hej. Jag använde stativ och är medveten om det där med slutartider. Det är ingenting nytt för mig.

Problemet är att samma oskärpa dyker också upp i snabbare slutartider, 100 och 200 till exempel.

Bilden i exemplet var en del av mina experiment där jag prövade på om aperturen sku ha effekt på oskärpan. Har andra bilder av samma motiv med snabbare slutartider.

Prova att ta en bild i 45 graders vinkel mot en utvikt tidningssida. Använd största bländaren. Knäpp mot en textdel och se om fokus blir skarp. Kameran/optiken kanske felfokuserar.

/K

Vill bara ge mitt stöd till din teori.

Jag känner också att den fokuserar sämre än när den var ny, ofta sitter skärpan långt (0,2-1m) bakom focus målet.

Den ger också ett väldigt mjukt intryck över hela bilden.

Men sedan slår den till och levererar bilder som är så skarpa som de kan vara.

Funderar på att skicka in den på service och även skicka med objektiven så de kan se om den har back-/frontfocus. Man vill ju känna att man kan lita på sin kamera.

M.Saaw skrev:
Vill bara ge mitt stöd till din teori.

Jag känner också att den fokuserar sämre än när den var ny, ofta sitter skärpan långt (0,2-1m) bakom focus målet.

Den ger också ett väldigt mjukt intryck över hela bilden.

Men sedan slår den till och levererar bilder som är så skarpa som de kan vara.

Funderar på att skicka in den på service och även skicka med objektiven så de kan se om den har back-/frontfocus. Man vill ju känna att man kan lita på sin kamera.

Jo precis så där är det. Och om jag till exempel tar en bild av en lövskog, så känns skogen lite suddig. Det går inte liksom att se dom enskilda löven så som man borde.

Har tyvärr inte hört nått om att detta skulle vara ett "Normalt" problem på D70n.

Så det går nog inte på garantin eller liknande garantiservice. Har sökt på internet, men inte hittat några fler liknande problem, om man bortser från vanliga backfocus problem.

Om jag lämnar in kameran och får ett svar skall jag höra av mig.

Lycka till.

M.Saaw skrev:
Har tyvärr inte hört nått om att detta skulle vara ett "Normalt" problem på D70n.

Så det går nog inte på garantin eller liknande garantiservice. Har sökt på internet, men inte hittat några fler liknande problem, om man bortser från vanliga backfocus problem.

Om jag lämnar in kameran och får ett svar skall jag höra av mig.

Lycka till.

Meddela om vad dom säger. Det är ett grymt störande problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto