Annons

NIKON D70 - the return

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Nu återvänder jag med ännu en fråga, jaja, jag är jobbig som kanske börjar många trådar på detta ämne men jag har som sagt svårt att bestämma mig vilket objektiv jag ska köpa till den. Då "PAKETET" inte finns nånstans så tänkte jag om det finns några bra och billiga alternativ då jag inte har råd för tillfället, jag kan tänka mig att köpa bra o mer optik sen men som sagt, mitt gränsvärde ligger ungefär på 13000 kr för ALLT.

En sak jag redan reserverat mig för är den fasta Nikkor 50 mm 1.8D

Nu behöver jag kanske minst ett till objektiv, än så länge. Har ni några rekommendationer.

Ni kan ju ta en titt på de bilder jag tagit som finns på min hemsida och som även finns här på fotosidan för att kanske ha det lättare för att ge mig råd på vilken glugg ska jag ha förutom Nikkor 1.8D

MVH Pavel Maira

Du letar alltså (om jag fattat det rätt) efter ett bra objektiv för ca:1500:- förutom 50/1.8, stämmer det? (det är bra mycket lättare att råda om man får prisuppgifter ;-)

Sigmapaketet är väl det enda budgetalternativ som finns (förutom nikons egna)..bildkvaliten är givetvis långt sämre än Nikons 50/1.8...men vill du ha omfånget som sigmapaketet ger, så finns det inga alternativ i den prisklassen.

Ska du i huvudsak fotografera porträtt så tycker jag du ska välja 50/1.8 (och det verkar ju vara det du plåtar helst)...ska du fotografera många olika motivområden så är zoomarna att föredra.

Jag gjorde såhär

Jag köpte mitt D70 hus på det billigaste ställe jag hittade. Kit fanns det ju ändå inga, och vid tillfället hade jag inte riktigt råd med kitet ändå. Lånade ett par linser ett tag istället. Därefter köpte jag ett AF 50/1.8n beg. för 800:-. Nu har jag kompletterar med ett AF 28-85/3.5-4.5 för 890:- och ett AF 70-210/4-5.6 för 1000:-
Linskostnad 2690:-, frakt 350:-, Totalt 3040:- för omfånget 28-210 mm, inklusive ett ljusstarkt och skarpt normalobjektiv. Satt tidigare fast i L träsket och tyckte ändå att bilderna blev kassa. Kanske blir förväntningarna för höga när linsen kostar 10.000:-. Jag vet faktiskt inte. Dom AF Nikkor linser jag nu köpt är inga prolinser, men jag är rätt säker på att det ändå är upp till mig om bilderna blir något att ha eller inte. Hittade igår uttrycket "Measurebate", (Measure + Masturbate=Measurebate), på Ken Rockwells sida. Insåg naturligtvis att jag varit farligt nära att fastna där och bli en Measurebator jag ochså. Nu skall jag sluta läsa kurvor, tester och ändlösa diskussioner om linser upp och ner fram ochtillbaka och fota mer istället. Jag tycker det lät som goda råd. Det finns inga genvägar till den perfekta bilden!, dvs. man kan inte ta den med hjälp av den perfekta linsinvesteringen.

Råd:

Rota på alla de beg marknader som finns, och det finns många på nätet. Jag har haft mest lycka på ebay.se och blocket.se Om du vill kan jag lägga upp alla beg länkar jag har på min hemsida. Köp linser till vettiga pengar och skaffa andra tillbehör också.

Hälsningar Kristofer

Re: Jag gjorde såhär

in2kma skrev:
Jag köpte mitt D70 hus på det billigaste ställe jag hittade. Kit fanns det ju ändå inga, och vid tillfället hade jag inte riktigt råd med kitet ändå. Lånade ett par linser ett tag istället. Därefter köpte jag ett AF 50/1.8n beg. för 800:-. Nu har jag kompletterar med ett AF 28-85/3.5-4.5 för 890:- och ett AF 70-210/4-5.6 för 1000:-
Linskostnad 2690:-, frakt 350:-, Totalt 3040:- för omfånget 28-210 mm, inklusive ett ljusstarkt och skarpt normalobjektiv. Satt tidigare fast i L träsket och tyckte ändå att bilderna blev kassa. Kanske blir förväntningarna för höga när linsen kostar 10.000:-. Jag vet faktiskt inte. Dom AF Nikkor linser jag nu köpt är inga prolinser, men jag är rätt säker på att det ändå är upp till mig om bilderna blir något att ha eller inte. Hittade igår uttrycket "Measurebate", (Measure + Masturbate=Measurebate), på Ken Rockwells sida. Insåg naturligtvis att jag varit farligt nära att fastna där och bli en Measurebator jag ochså. Nu skall jag sluta läsa kurvor, tester och ändlösa diskussioner om linser upp och ner fram ochtillbaka och fota mer istället. Jag tycker det lät som goda råd. Det finns inga genvägar till den perfekta bilden!, dvs. man kan inte ta den med hjälp av den perfekta linsinvesteringen.

Råd:

Rota på alla de beg marknader som finns, och det finns många på nätet. Jag har haft mest lycka på ebay.se och blocket.se Om du vill kan jag lägga upp alla beg länkar jag har på min hemsida. Köp linser till vettiga pengar och skaffa andra tillbehör också.

Hälsningar Kristofer

Jag har varit och snokat på PhotoSIG.com efter bilder tagna med olika linser och kameror (man kan söka på det där) med ett annat konto än mitt så klart, då jag är ju avstängd där i en månad :)

Jag kollade just på några bilder tagna med Sigma-objektiven man får med D70 om man köper den på Expert, de verkade vara hyffsade med tanke på priset.

Därefter kan man ju köpa några andra objektiv, när man väl har råd :)

Jag har köpt uteslutande begagnade glas till min D70.

Nikkor AF 50/1.8 - 950:-
Sigma AF 24/2.8 - 750:-
Sigma AF EX 105/2.8 macro - 2700:-
Nikkor AF 70-210/4 - 1000:-

Räknar man bort macrot så har man ändå ett helt ok paket för 2700:- och jag tror att det är svårt att hitta bättre grejer för de pengarna.

Re: Jag gjorde såhär

in2kma skrev:
Jag vet faktiskt inte. Dom AF Nikkor linser jag nu köpt är inga prolinser, men jag är rätt säker på att det ändå är upp till mig om bilderna blir något att ha eller inte.
Givetvis är optiken bara ett verktyg och fotografen det som är det viktigaste..men jag tycker iaf inte om när bilderna ser ut så här:

(Bilden tagen med en Sigma 18-50, 18mm f/3.5)

Bilagor

• sigma.jpg
    sigma.jpg
    31.3 KB · Visningar: 992
Garanterat, det är skärpa där jag placerade fokus (om än dålig).

Har inte haft några fokusproblem med något objektiv jag använt eller testat.

Det mest trista med denna bild är inte oskärpan dock..utan den kromatiska aberrationen.

hela bilden: http://fphoto.org/Kim10D/Sigma 18-50/img_7353

Senast ändrad:
Jag vet att detta inte är ett säljforum men jag har en Nikon AFS 24-85 ED som någon/du kan få köpa till ett bra pris. Detta är "samma" optikkonstruktion som 18-70:an med ett annat omfång + fullformat. Ny D70 + min optik borde gå att klämma in i den budgeten du angav.
/Jens

Att få bra bilder för att man har L-optik är självklart inget att ta för givet, dessa objektiv(och andra av klass) ger ju bara en rent teknisk förutsättning för ett lyckat resultat.
Men mitt stalltips är ändå att satsa på ENBART bra optik, kanske komplettera med billig begagnad, men inte den billigaste, utan att kolla tester.
Börja med ett 50mm för att sedan spara pengar och köp nya allteftersom. 1000:- är ju ändå 1000:-, andra handsvärdet är ju ingen höjdare på dessa billiga budget zoomar.

Det finns ju några billiga zoomar som är prisvärda, men om möjlighet finns tycker jag du skall gå på "the real deal" direkt. Vad jag sett utav dina bilder så är ju ett 50 mm givet(för porträtt)
samt en skarp fast vidvinkel. Kan inte Nikkors utbud men till Canon så skulle jag i dagsläget nog köpt ett 20mm 2.8 samt ett 50 mm 1.8, om ekonomin redan var hårt belastad p.g.a. kameraköp.

Vet inte om Nikon har världsgaranti på sina objektiv, men om de har det så är en titt på priserna i USA inte helt fel, även Tyskland är billiga och där borde det inte vara några garantiproblem.

Annars kanske det skulle funka bra med ett Tamron 28-75 2.8, där har du ett knallskarpt objektiv med bra omfång samt ljusstyrka, kostar typ 3600:- från technikdirekt.de inkl frakt.

Mvh /Björn

Senast ändrad:
Vet egentligen ingenting om detta men...
Jag lyssnade på ett Nikonseminarie i måndags där man tog upp problemet med att använda gamla vidvinklar ihop med den mindre sensorstorleken (jfr med film). Problemet är tydligen att få en rak strålgång mot sensorn (vilket man bla kan lösa med att flytta den bakersta linsen närmare sensorn precis som Canon gjort med sin 18-55). Nikon rekomenderade inte att man köpte en 20/2.8 till sin D70. Jag testade min 20mm på D70n och skärpan blir bättre med kitlinsen.

Re: Re: Jag gjorde såhär

sagan skrev:
men jag tycker iaf inte om när bilderna ser ut så här:
(Bilden tagen med en Sigma 18-50, 18mm f/3.5)

Näe. Men så menade jag inte heller. Och jag har heller inte Sigma 18-50 på min inköpslista heller. Det är en "too good to be true" lins enligt min definition. Låter det för bra för att vara sant?, då är det det också. Bra tumregel.

Bifogad bild är med ett AF 35-135/3.5-4.5, (runkzoom, dvs, dra och skjut), och en sån får man väl för 1000-1500 gissar jag. Ingen 18-50 men den är i alla fall inte för bra för att vara sann.

Bilagor

• 35-135_01.jpg
    35-135_01.jpg
    47.9 KB · Visningar: 398
sagan skrev:
Det mest trista med denna bild är inte oskärpan dock..utan den kromatiska aberrationen.
[/B]

Jag har Sigmas 18-50 och jag har inte lyckats nedkalla sådan kromatisk aberration.

Ser skumt ut tycker jag, men vad vet jag - ska ta och kolla lite efter det. Återkommer om jag upplever samma problem.

Å andra sidan är det väl oftast ganska lätt att fixa i photoshop.

SH-101 skrev:
Jag har Sigmas 18-50 och jag har inte lyckats nedkalla sådan kromatisk aberration.

Ser skumt ut tycker jag, men vad vet jag - ska ta och kolla lite efter det. Återkommer om jag upplever samma problem.

Å andra sidan är det väl oftast ganska lätt att fixa i photoshop.

Får man se några bilder du tagit med Sigman?

Jag går itankarna på en D70 men denna kromatiska abberation man ofta får se så blir jag väldigt tveksam. Då vill jag hellre ha en beg. D60.

tjohej

mina tolv senaste bilder är tagna med sigmas kitlinser + D70.. kolla gärna in dem..även om jag inte tror att de hjälper er något,,men kanske....jag är iaf urnöjd!

ANNONS
Götaplatsens Foto