Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70: vertikalt grepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm jag det verkar som de höjt priset med 10 dollar sedan jag beställde. Iaf via Amazon. Om man tittar på deras hemsida är den betydligt dyrare där lustigt nog.
 
Finns det ingen möjlighet att få d70n ombyggd av Nikon? man vil väl ha alla rattar som finns runt horisontalgreppet?
 
Vad jag förstått är det helt omöjligt. Om Nikon velat att man ska kunna använda det hade de öppnat för möjligheten från första början. Jag har ifos inte frågat Svenska Nikon. Vore kul att höra deras svar.
 
jag tycker det är ganska vågat att gå emot nikon på det sättet.har de sagt att ni inte får ha vertikalgrepp på d70 och d50 så tycker jag det är ganska vågat att bygga ett halvvertikalgrepp ändå.

hoppas nikon inte får reda på det bara!
 
det kanske är omöjligt enligt Nikon men omöjligt kan det ju knappast vara.... kan man baxa ner en 6 liters v8 i en opel corsa å få den besiktigad för gatan kan nog någon "elpillrare" löda å koppla lite samt kanske använda delar från verten till tex d100...btw vad kostar ett sådant begagnat??? har en d70 och en instrumentmek som är en fena på och bygga saker...
 
Har funderat på en sak. När man kopplar in sin D70 via USB-kabel så kan man ju styra i princip allt från datorn via "Nikon Capture 4 Camera Control" (Tilläggsprogram). Varför kan ingen göra en "hardwired" version av detta i ett vertikalgrepp?
Då skulle man ju bara kunna ha en vanlig USB-kabel mellan kameran och greppet och även kunna ha rattar för bländare och slutartid etc?!

Är det dyrt med hårdvarukontrollrar som skickar signaler som datorn gör via USB kanske?

Eller är jag helt ute i det blå?

/Micke
 
Idén är inte dum. Du bahöver bara en datordummie mellan greppet och USB porten som omvandlar greppets signaler till ettor och nollor.
Men allt går... Nån som e hemma på interface o.lik?
 
mikeejay skrev:
Har funderat på en sak. När man kopplar in sin D70 via USB-kabel så kan man ju styra i princip allt från datorn via "Nikon Capture 4 Camera Control" (Tilläggsprogram). Varför kan ingen göra en "hardwired" version av detta i ett vertikalgrepp?
Då skulle man ju bara kunna ha en vanlig USB-kabel mellan kameran och greppet och även kunna ha rattar för bländare och slutartid etc?!

Är det dyrt med hårdvarukontrollrar som skickar signaler som datorn gör via USB kanske?

Eller är jag helt ute i det blå?

/Micke

Det borde gå. Jag tror jag har sett någon liten processor-med-inbyggd-USB nånstans. Men hur ser komandona ut som skall sändas? Finns det snittspioner för USB? Eller någon som kan hacka programmet och hitta teckensträngarna?
 
rolandolofsson skrev:
jag tycker det är ganska vågat att gå emot nikon på det sättet.har de sagt att ni inte får ha vertikalgrepp på d70 och d50 så tycker jag det är ganska vågat att bygga ett halvvertikalgrepp ändå.

hoppas nikon inte får reda på det bara!

Varför skulle Nikon bry sig? Det enda man ska tänka på är sin garanti.

Men om man på egen risk provar ombyggnationer (om det nu gällde det) ska Nikon strunta i det.
 
mikeejay skrev:
Har funderat på en sak. När man kopplar in sin D70 via USB-kabel så kan man ju styra i princip allt från datorn via "Nikon Capture 4 Camera Control" (Tilläggsprogram). Varför kan ingen göra en "hardwired" version av detta i ett vertikalgrepp?
Då skulle man ju bara kunna ha en vanlig USB-kabel mellan kameran och greppet och även kunna ha rattar för bländare och slutartid etc?!
/Micke

Jo, men visst hårdvaruhack eller nåt skulle väl ändå krävas, för visst är det väl så, att när man använder Nikon Capture skriver väl kameran till datorn direkt och skriver ingenting på CF-kortet? Så riktigt så enkelt är det kanske inte i alla fall.
 
ja detta har jag faktis forskat runt på .. har faktis fått tag på en kille som byggt en prototyp. som styrs via usb... samt att den hade wifi som funka till D70..
men jag har inte fått kontakt med honom sen typ efter jul.



problemet är att d 70 är en usb slav ... så du måste alltså bygga en usb master.. vilket e lite svårare. då jag har polare som e duktiga eloktronik konstruktörer samt att jag hajar lite .s å tyckte dom ändå att det skule vara lite för mycket krångel. plus att du måste lösa komunikationen mellan programet och kameran..

själv har jag byggt om min D70 så jag kan ha en två stegs knapp på utsidan.. det e inte helt omöjligt att få bländar & slutartid rattarna att fungera från utsidan genom att in o pilla i kameran.
det e jävligt thigt i kammeran så försöka pilla ditt typ 6 kablar till kan bli lite knöligt
 
Går det då? Jag försökte handla batterier både från amazon.com och uk men det var nån slags spärr mot att beställa till sverige, aldrig varit med om det förr.
 
Det är helt rätt..

Iom halfpressen saknas så är det lite bökigt..

Jag hade mitt grepp endast för att få den större känslan i handen..
 
ANNONS