Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 vs D100 och D1

Produkter
(logga in för att koppla)

riccardo

Medlem
Tjenis!
Kan någon relativt kortfattat beskriva skilnaderna mellan Nikon D 70 och de mer proffessionella D100/ D1?
Jag vill veta om det är ok. att tex. fota sport med en D 70 med "rätt" glugg.
Tack för komentarer.
MVH Riccardo

Ken Rockwell tycker såhär

Ken Rockwell har gjort denna kortfattade jämförelse mellan D1X, D70 och D100.

Det funkar alldeles utmärkt att plåta sport med D70.

D100 däremot, skriver till CF-kortet på tok för långsamt efter att man fyllt bufferten med de första 3-4 NEF-bilderna. Jag fotograferar mycket med min D100, men vill man ta många snabba bildserier är den ett riktigt dåligt val.

D70 är snabbare och modernare än D100 och är väl eg en något bättre kamera på det stora hela. D100 har batterigrepp som tillbehör, det har inte D70. D100 har spegeluppfällning, det har inte D70. Det är väl de nackdelarna som D70 har mot D100.

Något slags jämförelse mellan D70 och D1X kan du hitta här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38303&highlight=d1x

D1 är väl lite VÄL gammal och omodern? Men visst, klarar man sig med 2.6Mpix så...

Edit:
En nackdel till med D70 är att man måste in i menyn för att ändra mellan AF-S och AF-C, det gör man ju med en spak på utsidan på D100.

ANNONS
Götaplatsens Foto