Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon d7000 med Samyang MF 8/3,5 Fisheye
- Trådstartare matte92
- Start datum
matte92
Medlem
Antagligen för att du inte gör rätt när du plåtar.
Ja det kunde jag nästan räkna ut själv , men då är frågan hur gör man rätt ?
matte92
Medlem
Berätta gärna vilken exponerinsläge du använt och hur du gått till väga och vilka förhållanderna var (inomhus eller utomhus..).
Jag kör i exponeringsläge M och har både testat inomhus och utomhus. Men bilden blir väldigt suddig och tråkig.
Tokoza
Aktiv medlem
Hoppas du vet att du måste fokusera manuellt med det objektivet... För hyperfokalfokusering (dvs där det mesta är i fokus) borde det räcka att ställa fokus på 1m. Testa o se om det ger tillräckig skärpa, annars är det bara att fokusera på ett lite längre avstånd.
Kan vara bra att läsa på hur de olika inställningarna bländare, slutartid och iso påverkar exponeringen.
Om bilden blir mörk är det frågan om underexponering, dvs du måste antingen öka iso, använda större bländare eller längre slutartid. Sedan måste slutartiden vara tillräckligt kort för att objektivets rörelse inte ger upphov till oskärpa. För ditt objektiv borde 1/20s räcka (finns en tumregel här för hur kort slutartiden måste vara vid en viss brännvidd f: 1/f*1.5, ex med ett 100mm objektiv fås då att slutartiden åtminstone bör vara 1/150s).
Kan vara bra att läsa på hur de olika inställningarna bländare, slutartid och iso påverkar exponeringen.
Om bilden blir mörk är det frågan om underexponering, dvs du måste antingen öka iso, använda större bländare eller längre slutartid. Sedan måste slutartiden vara tillräckligt kort för att objektivets rörelse inte ger upphov till oskärpa. För ditt objektiv borde 1/20s räcka (finns en tumregel här för hur kort slutartiden måste vara vid en viss brännvidd f: 1/f*1.5, ex med ett 100mm objektiv fås då att slutartiden åtminstone bör vara 1/150s).
Helmetrock
Aktiv medlem
Testa med A istället för M, försvinner problemet då är det löst.
Vilken bländare använder du?
Vilken bländare använder du?
jelu1661
Aktiv medlem
När du listat ut hur exponeringsmätaren/exponeringsautomatiken fungerar så är ett gott tips att blända ned det objektivet en smula. Det är mjukt på bländare 3.5. Det blir väldigt mycket bättre på 5.6. Det blir bra redan innan dess, det går bra att ställa det mellan 3.5 och 5.6 trots att det inte finns något "hack" däremellan.
Rickard.v
Aktiv medlem
Jag kör i exponeringsläge M och har både testat inomhus och utomhus. Men bilden blir väldigt suddig och tråkig.
Om du är ny varför använder du M? Då måste du själv ställa in allting o det är nog inte för nybörjaren.
Testa A eller P. A är allting auto. P är det mesta auto men du kan bestämma en hel del.
O sen måste du focusera själv med detta objektiv. Dvs vrida o titta så det blir skarpt där du vill ha skärpan.
Helmetrock
Aktiv medlem
Nej, A är bländarprioritet hos Nikon, P är läget som är i stort sett helautomatiskt.Testa A eller P. A är allting auto. P är det mesta auto men du kan bestämma en hel del.
Rickard.v
Aktiv medlem
Nej, A är bländarprioritet hos Nikon, P är läget som är i stort sett helautomatiskt.
Du har så rätt! Det vet jag mycket väl. Menade Auto (grön) men skrev bara A. Fel av mig!
stejver
Medlem
Jag skulle råda dig till att gå in i Setup-menyn och där gå till "Non-CPU lens data" och skriva in brännvidden och största bländare.
Kolla gärna i manualen hur det går till rent praktiskt, eftersom jag inte har någon D7000, men jag kollada på DPreview att D7000 hade en sån inställning.
Då kan du nämligen köra i A-läge och få automatiken att fungera (du ställer bländare på objektivet och kameran väljer rätt slutartid).
Fokus måste du däremot alltid ställa själv. Jag brukar försöka köra på bländare 8 och sätta focuseringen på ca 1m, då får man skärpa från ca 40cm till oändligheten (eller nåt åt det hållet iaf).
/Morgan
Kolla gärna i manualen hur det går till rent praktiskt, eftersom jag inte har någon D7000, men jag kollada på DPreview att D7000 hade en sån inställning.
Då kan du nämligen köra i A-läge och få automatiken att fungera (du ställer bländare på objektivet och kameran väljer rätt slutartid).
Fokus måste du däremot alltid ställa själv. Jag brukar försöka köra på bländare 8 och sätta focuseringen på ca 1m, då får man skärpa från ca 40cm till oändligheten (eller nåt åt det hållet iaf).
/Morgan
monotux
Aktiv medlem
Jag skulle råda dig till att gå in i Setup-menyn och där gå till "Non-CPU lens data" och skriva in brännvidden och största bländare.
/Morgan
Ovan är vad du ska göra. Du kan inte göra P med Samyangen, antingen A eller M gäller. När du ställer in brännvidden och största bländaren i kameran kommer den kunna mäta ljus på samma halvmagiska metod som för alla andra objektiv du äger, vilket är schmutt. Byter du bländare kommer huset märka det och ställa in rätt bländare i EXIF-informationen också.
matte92
Medlem
/Morgan
Tack för ett bra svar !
matte92
Medlem
Ovan är vad du ska göra. Du kan inte göra P med Samyangen, antingen A eller M gäller. När du ställer in brännvidden och största bländaren i kameran kommer den kunna mäta ljus på samma halvmagiska metod som för alla andra objektiv du äger, vilket är schmutt. Byter du bländare kommer huset märka det och ställa in rätt bländare i EXIF-informationen också.
Tack för ett bra svar !
matte92
Medlem
Tack för ett bra svar !
jag hitta något som heter Data för icke-CPU objektiv i inställningsmenyn, är det rätt ?
Sen ska man skriva i brännvidd (mm) och största bländare.
MVH
stejver
Medlem
jag hitta något som heter Data för icke-CPU objektiv i inställningsmenyn, är det rätt ?
Sen ska man skriva i brännvidd (mm) och största bländare.
MVH
Ja det är rätt ställe och det är, precis som du skriver, brännvidd (8mm) och största bländare (3.5) du ska skriva in.