Annons

Nikon D70s eller D200 till en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
sitter faktiskt med en D200 i min hand just nu! Har varit och lånat den hos en fotoaffär den skall dock tillbaka redan nu på måndag men jag har redan bestämt mig för att köpa en D200 nu. Jag tycker den är helt underbar perfekt i tyngd och allt ska bara ta och testa lite olika objektiv med den senare ikväll.
Dock så tyckte jag att det var svårt att få riktig skärpa med den fast det var nog mycket mitt eget fel. håller på att ladda in en andra laddning i datorn nu 512mb fylls snabbt när man tar i RAW.
En sak bara höll på lite med iso inställningar innan och ser inte någon större skillnad på bilderna, vad har egentligen iso inställningarna för funktion?

och om någon med en D200 kan svara på var i menyn man ändrar till svartvitt så blir jag glad, hittar inte det letat som en galning nu.

Edit: det där med att bilderna var suddiga var fulständigt mitt fel, sitter nu och kollar på lite bilder jag precis tog på min hund och dom är perfekta i mina ögon.

Senast ändrad:
ISO-talet ändrar ljuskänsligheten. Man får alltså kortare slutartider om man ökar ISO-talet, men bilden blir åxå brusigare. En dubblering av ISO-talet ger en halvering av slutartiden.

ok då fattar jag. Men finns det något annat sätt att ändra slutar tderna på? har sökt på forumet men hittade inget och hittar heller inte något i menyerna sista dagen jag har kameran nu så jag tänkte prova lite olika objektiv jag fick hem från farfar igår.

Välj kamera efter hur stort intresse du har.
Jag känner flera som köpt dyra kameror o tröttnat använder inte kameran o säljer den då kan det vara bättre att gå in lite billigar innan man vet hur stort intresse man har.

Personligen tycker jag det bästa sättet att lära sig fotografera är att köra manuella tider eller köra att du väljer bländarn kameran tiden sedan kör du med olika bländare olika optik studerar skillnaderna mellan bilderna så kommer du lära dig vad olika bländare samt olika tider påverkar resultatet av bilden.
Har du stort intresse eller stor plånbok hade jag gått på d200 för då får du rejält med pixlar o den kommer du klara dig länge med.
Många hävdar att D200 har dåliga brusegenskaper jämfört med vissa Canonkameror jag har sett bilder från 200 0 canons 5d o det är i princip dött lopp ibrus upp till 800 iso om vi talar utskrifter o inte pixeljakt på skärm i flera hundra procent.

Fast även om du skulle tröttna snabbt så lär du bli av med D200 till bra pris eftersom Nikon är lite sega med levveranserna av den.

ANNONS