Annons

Nikon d7200 ändrar till raw+jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Varför ändrar min kamera till raw + jpeg, vill bara fota i raw, men ibland ändrar kameran att den även vill fota i jpeg också. Har ingen som helst nytta av jpeg bilderna. Först tänkte jag att det berodde på att jag använde appen i mobilen. Men nu har jag inte använd det heller, men hade alla bilderna även i jpeg ändå. Jag vill ju bestämma själv om jag vill ha jpeg bilder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Varför ändrar min kamera till raw + jpeg, vill bara fota i raw, men ibland ändrar kameran att den även vill fota i jpeg också. Har ingen som helst nytta av jpeg bilderna. Först tänkte jag att det berodde på att jag använde appen i mobilen. Men nu har jag inte använd det heller, men hade alla bilderna även i jpeg ändå. Jag vill ju bestämma själv om jag vill ha jpeg bilder.
Du har troligen tryckt in Qual knappen och vridet med tumhjulet, detta istället för ISO tex och tumhjulet.

Du vet att man kan ställa in att man kan ändra iso på tumhjulet utan att trycka in ISO knappen
 

zosma

Aktiv medlem
Kan ju vara nåt sånt, ändrar iso väldigt ofta.

Edit: nu när du säger det, så är det säkert så. Testade lite och det verkar troligt att det har blivit så.
 
ANNONS