Annons

Nikon D80 med 18-55...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Kostar 5990:- idag vilket känns mycket prisvärt..

Är detta ett okej objektiv att starta med?

Kameran har ju några år på nacken nu och de tester man läst är ju ganska gamla. Min budget är på 6000 och det känns som att D80 står sig väl även mot nyare modeller såsom Canon 450D.

Vad tycker Ni kunniga om detta paket till det priset?

Jag köpte min D80 med 18-55 VR plus batterigrepp för 8500 i april.
Jag är sjukt nöjd, objektivet är kanske inget å hurra för, men det duger heltklart till att börja med. Det jag saknar är skärpa och färger, men å andra sidan är det inget dyrt objektiv heller.

Kort sagt, bra pris för bra kamera imo.

Jag köpte min D80 med 18-55 VR plus batterigrepp för 8500 i april.
Jag är sjukt nöjd, objektivet är kanske inget å hurra för, men det duger heltklart till att börja med. Det jag saknar är skärpa och färger, men å andra sidan är det inget dyrt objektiv heller.

Kort sagt, bra pris för bra kamera imo.

Inget höjdarobjektiv alltså.. Vi får hoppas det duger ett tag iaf.. Finns för en tusenlapp extra med 18-135 också...

Har dock hört att 18-55 ska vara helt okej. Hur som tror jag det duger för mig åtminstone ett tag.. Är nybörjare på digitala systemare..

Ja för sjutton, jag är också nybörjare.
18-55 duger alldeles utmärkt till en början.

Sen jag kpte min telezoom å macro så har jag dock märkt skillnader. Men 18-55 funkar aboslut. 18-135 ska vara bättre har jag hört också, kan tyvärr inte säga något om det själv..

18-55 är ett underskattat objektiv. Det fungerar riktigt bra och med de bränvidderna behöver man inte VR.
Trots att jag bytt ut och uppgraderat objektivarsenalen har jag kvar 18-55:an, dels för att jag har en del filter till det, dels för att det är så billigt att jag använder det i "ohälsosamma" situationer.

18-55 är ett underskattat objektiv. Det fungerar riktigt bra och med de bränvidderna behöver man inte VR.
Trots att jag bytt ut och uppgraderat objektivarsenalen har jag kvar 18-55:an, dels för att jag har en del filter till det, dels för att det är så billigt att jag använder det i "ohälsosamma" situationer.

Det är ju dock VR i det paketet? Är det samma objektiv vi pratar om?

Ja, om du tittar på dina bilder. Nej, om du vill skryta med det på fotoklubben. Är du intresserad av kameror eller bilder?

Per.

Skryta med det på fotoklubben... ;) Finns det överhuvudtaget folk som blir imponerade av utrustningen?

Det är väl alltid bilderna som imponerar? Om inte så känner jag personer som har kamerautrustning för över 300 000 men jag är inte särskilt imponerad över själva grejerna.. Bilderna däremot... Kanske någon som blir impad då av att jag känner en person som har jäääättedyra grejer...

Skulle man skaffa något att skryta med så käns 6000 något i underkant kanske ;-)) Men de personer som blir impade av utrustning bryr jag mig inte så mycket i....

Det är ju dock VR i det paketet? Är det samma objektiv vi pratar om?

18-55 VR är en nyare variant. Jag påstår fortfarande att VR är överflödigt på dessa brännvidder och skall ses som ett försäljningsknep.
Se'n kan man alltid ställa sig frågan hur effektiv "antiskaken" är på ett så pass billigt objektiv.

Jag har ett 18-55 utan VR, jag skulle gärna vilja ha VR av en anledning. Jag gillar att foto städer i kvällsljus med handhållen kamera (utan blixt).

Med mitt nuvarande objektiv får jag 30-50% användbara bilder, på resten blir det skakningsoskärpa.

Med VR så skulle jag nog kunna få 70% med ok resultat för oftast är det inte mycket som fattas. Så det beror på vad man är intresserad av.

ANNONS
Götaplatsens Foto