Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 + SB600

Produkter
(logga in för att koppla)

anteo

Aktiv medlem
Tjena!

Va på fest igår, träffa en "riktig" fotograf där så vi satt å snacka lite om kameran å så, Kom fram till att D80 å min SB600 inte funkar ihop när man kör "P" läget.. Vi försökte mixtra å trixa men fick det inte att funka.. någon som vet vad som kan vara felet? Vi prova även att sätta hennes SB800 på min kamera å köra "P" men samma resultat..

Tack så länge!

Mvh, Andreas

Låter ju skumt. Att ni provade två olika blixtar tyder ju på att det är kameran eller någon inställning det är fel på. Vad händer när du försöker fota i P-läge? Prova olika blixtlägen och att nollställa kameran (resetknapparna, kolla i manualen). Vet inte om det finns någon firmware man kan uppdatera D80n med.

Japp, det va skumt.. Och hon fotografen som va där också försökte en massa, kolla i min manual å grejjer men funka inte.. Det e att blixten och kameran inte synkar med varandra.. så de blir bara skumt.. :S

Vad hade hon för objektiv. Om hon inte hade ett CU-objektiv så fungerar inte matrissmätningen som den skall. Botemedlet är att lägga in objektivet som icke CU-objektiv i kamerans interna minne. Åtminstone är det så på min D300, möligen att det är det som spökar fastän det är en D80.
Mvh
JB

Det e för mig det inte funkar, hon körde en D200 eller en D300 igår å hon hade inga problem med att köra i P läget, varken med min SB600 eller sin egna 800a. Det e för mig det jäklas.. blixten funkar perfekt om ja kör i M läger eller i alla förinställda.. men inte i P..

Jag använder sällan blixt på D80:n, då jag mest kör FX numera.
Slängde på en SB-800 på D80:n och testade med sunk-kitten 18-55 och en 24-70. Funkade klockrent i alla lägen. Testade även P*-läget. Inga problem alls.
En tanke slog mig. Har du använt en gammal blixt på kameran någon gång? De kan ha så hög spänning att man kan bränna kretsarna i kameran.

Hm, okej.. Konstigt..

Nej, kameran är rätt ny.. kanske 6 månader gammal och har bara haft orginal saker på den.. så vet inte om det är någon inställnings nån stans ja missat..

Tack så mycket för all hjälp än så länge!

Jag försökte göra klantinställningar i menyn, men tji fick jag. Det blixtrade så grannt så.
Försök låna ett annat objektiv att testa med, så vi kan utesluta ditt om det inte fungerar då.

Okej, ska se när de går att ordna.. men tycker det är konstigt att det funkar i alla andra lägen.. :/

Jag kan väl bara instämma. Med P-läge ska blixten definitivt fungera. Mitt enda tips är väl att återställa kamerans inställningar till grundläge. Detta kan göras i Custom menyn eller genom att trycka ner de två knapparna markerade med en liten grön prick på kamerans ovansida. Om inte det hjälper verkar det ju som om det är något fel på kameran.

Jadå, den funkar kalas på P läget.. Får ta å testa å dra tillbaka kameran till grund inställningarna!

Tack så mycket för hjälpen!

"formaterade" kameran till grund inställningar å vips så blixtra det som tusan i alla inställningar :D

Jag har liknande problem. Har köpt en SB600 idag till min D80 men får den inte att fungera trådlöst. Har läst lite på olika sidor om vad felet kan vara och kommit fram till att jag inte kommer till #22 i Custommenyn där mn tydligen ska ställa in master på någon inställning. Min Custommeny sträcker sig bara till #10 (EV-steg). Testade precis att återställa Custommenyn men det har inte hjälpt.

Någon som vet vad detta beror på?

ANNONS
Götaplatsens Foto