Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon D90 eller D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

EstelleOlsson

Ny medlem
Jag känner att jag har fått ut vad jag kan få ut av min Nikon D3100 nu och är redo för en ny kamera och nya utmaningar. Jag står mellan Nikon D90 eller D7000 och ville helst inte lägga ut allt för många tusenlappar.
Jag vet att många gillar D7000 mer än D90, där mellan ligger ju D7000 även i en högre prisklass men behöver lite råd just nu. Funderar om D7000 kommer bli för svår och hur stor skillnad är det egentligen mellan dem båda kamerahusen?

Mvh Estelle

D7000 är inte svårare än D90 det är i princip samma funktionalitet i båda dessa. Jag bytte just min D90 mot D7000, vad jag fick är en aning bättre isoprestanda och lite mer pixlar. Man kan sätta egna fasta inställningar i D7000 och man kan (men jag vet inte hur bra det är) gör lite finjustering av AF fokus för individuell inställning för varje objektiv, lite mer fokuspunkter också. Om du köper en begagnad D90 så ligger den runt 2500-3000:- köper du motsvarande i D7000 så bör detta ligga runt 5000:-. En ny D7000 ligger nu på 6500:-, och detta ska också synas på begagnadpriserna så pruta. Rör det sig om dessa 2000-2500 så tycker jag det är värt det, du har ett bättre andrahandsvärde i D7000 om du säljer den. En ny D90 ska du iaf inte köpa, de pengarna får du inte tillbaka, därmot en ny D7000 på de utförsäljningar som pågår kan vara ett OK köp

http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Nikon_D90

Jag känner att jag har fått ut vad jag kan få ut av min Nikon D3100 nu och är redo för en ny kamera och nya utmaningar. Jag står mellan Nikon D90 eller D7000 och ville helst inte lägga ut allt för många tusenlappar.
Jag vet att många gillar D7000 mer än D90, där mellan ligger ju D7000 även i en högre prisklass men behöver lite råd just nu. Funderar om D7000 kommer bli för svår och hur stor skillnad är det egentligen mellan dem båda kamerahusen?

Mvh Estelle

Du behöver inte oroa dig för att D7000 blir för svår att använda. Jag skulle nästan säga att din D3100 förmodligen är mer svåranvänd än en D7000 eller D90 i och med att den bara har en inmatningsratt medan de mera avancerade kamerorna har och bättre riktiga reglage med mindre grävande i menyer som följd.

Har du inte råd till D7000 så kanske D5200 kan vara ett alternativ. Den har dock bara en inmatningsratt precis som din nuvarande kamera, och precis som din nuvarande kamera klarar den inte autofokus med äldre objektiv utan inbyggd autofokusmotor men den har nyare sensor vilket brukar betyda mindre brus och dessutom fler pixlar. Jag hade valt D5200 framför D90 om det inte fannas pengar till D7000.

ANNONS