Annons

Nikon D90 Fota porträtt, barn ,närbilder på människor

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, tack för alla tips. Måste läsa manualen ordentligt. Trodde att det skulle vara enklare. Blir lite besviken ändå... trodde i alla fall inte att bilderna tagna i AUTO skulle bli sämre än med min lilla kompaktkamera.
 
det blir dom nog inte heller. du har bara fel inställningar.

lägg upp en bild som du är missnöjd med så kan vi enklare se vad som är problemen om det är utan/med lixt rörelse oskärpa pga. långa slutartider eller dylikt.
 
Ha, ha... Nu ska ni få höra. Hittade en inställning på objektivet (Inställd på M ändrade till A) Bilderna blir "en aning" bättre nu.
 
Ha, ha... Nu ska ni få höra. Hittade en inställning på objektivet (Inställd på M ändrade till A) Bilderna blir "en aning" bättre nu.


Ok, jag vill inte verka oförskämd, men det här är lite sjukt. Kameran kostar kring 9000-10 000, det är mycket pengar - och en avancerad kamera. Om man inte vet skillnaden mellan autofokus och manuell fokus, kanske man ska dra slutsatsen att man bör skaffa sig en kamera mer på ens egen nivå. Skulle kunna raljera här och tipsa om div. kameramobiler, men nu ska vi inte vara såna. Läs t.ex. från Ken Rockwell om utmärkta D40: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Inte för att den kanske enklare ger bättre bilder, men en nybörjare kan troligen lära sig behärska fotografi betydligt enklare med en typ D40.

Så, istället för att köpa en kamera för 10 000 för att "den ska tydligen vara bättre än mobilen", satsa på en enklare kamera och bättre objektiv istället. 50mm/f1,8 är ett utmärkt exempel för familjeporträtt, såldes ut för 995 nyligen på Fuji center.

/A
 
Ja, du har helt rätt i att du är oförskämd. Och vem är du att bedöma hur stor min plånbok är och vad som är "dyrt" för mig?!?

Och hur ska min egna nivå utvecklas om jag aldrig ska kunna köpa en mer avancerad kamera?

Det var ett lågt inlägg av dig, du har ingen aning om hur jag är på fotografering och vad jag har för kunskaper i övrigt.

Nu ska jag gå in på din sida och se vad du är för en fjant.



Ok, jag vill inte verka oförskämd, men det här är lite sjukt. Kameran kostar kring 9000-10 000, det är mycket pengar - och en avancerad kamera. Om man inte vet skillnaden mellan autofokus och manuell fokus, kanske man ska dra slutsatsen att man bör skaffa sig en kamera mer på ens egen nivå. Skulle kunna raljera här och tipsa om div. kameramobiler, men nu ska vi inte vara såna. Läs t.ex. från Ken Rockwell om utmärkta D40: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Inte för att den kanske enklare ger bättre bilder, men en nybörjare kan troligen lära sig behärska fotografi betydligt enklare med en typ D40.

Så, istället för att köpa en kamera för 10 000 för att "den ska tydligen vara bättre än mobilen", satsa på en enklare kamera och bättre objektiv istället. 50mm/f1,8 är ett utmärkt exempel för familjeporträtt, såldes ut för 995 nyligen på Fuji center.

/A
 
Du kan vara helt lugn Åsa ! Learning by doing är helt ok, fortsätt testa dej fram och fråga på forumet allt du undrar över. Du har köpt en bra kamera som gör fotandet roligare. Att sedan nån kläcker något ogenomtänkt säger mer om denne !
Jag är själv nybakad D90 brukare och lär mej varje dag något nytt.
Lycka till med fotandet, testa o ha roligt !
 
Tack. Blev faktiskt lite chockad av hans kommentar. Men det är som du säger... han har nog en dålig dag. Han mår nog bättre i morgon. =) Men jag tänker nog en gång extra innan jag ställer en till "dum" fråga. Sidan kanske inte är till för amatörer som mig.


Du kan vara helt lugn Åsa ! Learning by doing är helt ok, fortsätt testa dej fram och fråga på forumet allt du undrar över. Du har köpt en bra kamera som gör fotandet roligare. Att sedan nån kläcker något ogenomtänkt säger mer om denne !
Jag är själv nybakad D90 brukare och lär mej varje dag något nytt.
Lycka till med fotandet, testa o ha roligt !
 
Ok, jag vill inte verka oförskämd, men det här är lite sjukt. Kameran kostar kring 9000-10 000, det är mycket pengar - och en avancerad kamera. Om man inte vet skillnaden mellan autofokus och manuell fokus, kanske man ska dra slutsatsen att man bör skaffa sig en kamera mer på ens egen nivå. Skulle kunna raljera här och tipsa om div. kameramobiler, men nu ska vi inte vara såna. Läs t.ex. från Ken Rockwell om utmärkta D40: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Inte för att den kanske enklare ger bättre bilder, men en nybörjare kan troligen lära sig behärska fotografi betydligt enklare med en typ D40.

Så, istället för att köpa en kamera för 10 000 för att "den ska tydligen vara bättre än mobilen", satsa på en enklare kamera och bättre objektiv istället. 50mm/f1,8 är ett utmärkt exempel för familjeporträtt, såldes ut för 995 nyligen på Fuji center.

/A

Eller är det så att hon
1. känner att hon har pengarna att köpa en bra kamera för där hon kan utvecklas utan att vara begränsad för snabbt.
2. tror att det är ett intresse som kommer hålla och inte vill köpa ny kamera för ofta.

Är det inte då väldigt dumt att först köpa en kamera som hon får göra sig av med efter ett halvår-år för att köpa sin d90 ?

Och hur ska man lära sig skillnaden om man aldrig får testa ?

och på så mycket enklare är det väl inte med en d40 om man tar sin sak åt gången.

Nu HAR hon en D90. då kan man väl hålla sig till tipsen för vad den kan i stället för att dissa hennes köp. vilket jag anser som ett bra köp.

Och Åsa.. Jo sidan är för ALLA som har intresset, senfinns det alltid folk som anser att dom platsar här men inte vissa andra.
 
Med D90 får man i alla fall autofokus med det objektiv (50 mm 1,8D) som föreslås. Någon sådan blir det inte oavsett kunskapsnivå med D40...
 
Ja, du har helt rätt i att du är oförskämd. Och vem är du att bedöma hur stor min plånbok är och vad som är "dyrt" för mig?!?

Och hur ska min egna nivå utvecklas om jag aldrig ska kunna köpa en mer avancerad kamera?

Det var ett lågt inlägg av dig, du har ingen aning om hur jag är på fotografering och vad jag har för kunskaper i övrigt.

Nu ska jag gå in på din sida och se vad du är för en fjant.

Ok, om det uppfattades som oförskämt så ber jag naturligtvis om ursäkt. Jag kan bara inte rå för att jag blir lite indignerad ibland när man läser om personer som sitter på den mest avancerade utrustningen och inte känner till termer som slutartid och bländare (gäller allmänt, inte just ditt inlägg). Eller att det finns något som heter manuell resp. autofokus.

Men självklart så är det upp till var och en att införskaffa den utrustning man själv vill ha.

Jag ber återigen om ursäkt och hoppas att du finner saken utagerad.

/Alecor
 
Senast ändrad:
Ja, du har helt rätt i att du är oförskämd.

Jo, ordvalet kan jag väl hålla med om var i överkant, men en poäng har han nog ändå. I detta fall var det ett misstag som berodde på att fotografen var dåligt inläst på kameran, och så komplicerade som dessa är nuförtiden, så krävs det en del av fotografen, så är det bara.

Nästa gång di ska ta några bilder, hoppa över dem och ägna några minuter åt handboken, är mitt ödmjuka råd.

Men självklart är du välkommen med frågor!

Per.
 
Nu har jag ladat upp två bilder. Säg gärna vad jag kan göra för att det ska bli bättre.

Har tyvärr inte tid att läsa hela manualen innan jag börjar fota. Har inte dom förutsättnningarna.
 
Jo, ordvalet kan jag väl hålla med om var i överkant, men en poäng har han nog ändå. I detta fall var det ett misstag som berodde på att fotografen var dåligt inläst på kameran, och så komplicerade som dessa är nuförtiden, så krävs det en del av fotografen, så är det bara.

Nästa gång di ska ta några bilder, hoppa över dem och ägna några minuter åt handboken, är mitt ödmjuka råd.

Men självklart är du välkommen med frågor!

Per.
Jag skulle vilja säga att det där är olika från person till person.
Skulle kunna läsa vissa saker 100000 ggr utan att bli klokare, men testa det 10-20 ggr med kameran så förstår jag det.
vissa lär sig lättare praktiskt än teoretiskt.
 
ANNONS