Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D90 + Nikkor 50/1,8 AF-D
- Trådstartare Emmasvard
- Start datum
Emmasvard
Medlem
AF ska den stå på. Har du låst objektivet på bländare 22? Jag tror inte ens du kan ta någon bild alls innan du låst objektivet med det lilla snäpplåset vid bländare 22.
Vad menar du med låst?
Och jag kan ta bilder, bara inte med autofokus.
Lucanus
Aktiv medlem
Vad menar du med låst?
Och jag kan ta bilder, bara inte med autofokus.
Den manuella bländarinställningen på objektivet ska stå på 22 och vid siffra 1,8 finns det en liten låsningskanpp som ska vara låst så att man inte kan ändra bländare.
Emmasvard
Medlem
Den manuella bländarinställningen på objektivet ska stå på 22 och vid siffra 1,8 finns det en liten låsningskanpp som ska vara låst så att man inte kan ändra bländare.
Blir lite svårt eftersom jag bara har upp till 16...?
Melker Humala
Aktiv medlem
Blir lite svårt eftersom jag bara har upp till 16...?![]()
Då har du nog inte ett af50mm 1.8 utan ett 1.4 . Jag tror att alla 50mm 1.4 nikkor har minsta bländare 16 medan 1.8 versionen har 22 som minsta. Det borde inte spela någon roll då bländaren ska låsas på minsta bländaren. Hittar du låsknappen? Den ser lite olika ut beroende på ålder på objektivet men det ska inte behöva låsas utan det ska räcka med att ställa in minsta bländare.
M
Melker Humala
Aktiv medlem
Jag har bytt på den lilla grejen längst ner vid objektivit till AF, och jag är på manuell?
Hjälp!
Kan du förtydliga detdär?
Helmetrock
Aktiv medlem
Blir lite svårt eftersom jag bara har upp till 16...?![]()
Det är olika på olika objektiv, högsta talet är det som gäller.
Kan du ställa in bländartalet med rattarna på kameran eller ställer du in den på bländarringen? Det finns en inställning "reglage" i "skiftnyckelmenyn", något liknande "funktionsrattar". Där ska "bländarring" vara på on om du har bländarringen låst, annars ska den vara på off.
Att/om bländarringen inte är låst bör inte påverka så länge du kan ta bilder och välja bländare.
Har du testat om kameran ger AF med andra objektiv utan inbyggd motor eller om objektivet fungerar på andra kameror? Gör det om du har möjlighet, det är det allra enklaste, annars fortsätt läsa.
Om vi börjar med objektivet då. Bajonetten och den blanka ringen runt den sitter skruvade i objektivet med 3-4 stjärnskruvar. Förutom dem finns det en spårskruv. Den ska sitta ca kl 5 om du tittar på objektivet bakifrån.
Hitta spårskruven och håll ögonen på den medan du vrider på fokusringen, den ska snurra med då. Gör den inte det är objektivet trasigt.
Spårskruven är kopplingen mellan kamerans AF-motor och objektivets fokusering.
Alltså har kameran en motsvarande "skruvmejsel" som sticker ut genom den blanka ytan på bajonetten, den ser du lätt vid kl 7 om du tittar på kameran framifrån. När du ställer om mellan A och M på vredet ska den poppa in och ut. Gör den det?
Jag vet inget sätt att kolla ifall AF-motorn i kameran fungerar, men den låter om den går. Gör den det när du försöker fokusera?
JazzBass
Aktiv medlem
Jag vet inte vad som är felet om nu switchen på kamerahuset är ställd på AF och det är en AF 50/1,8 du har (alltså inte ett äldre manuellt AI / Series E objektiv. Får du ljusmätning med objektivet på är det en AF du har). Att bländaren ska vara inställd på f/22 borde inte ha med saken att göra, är den inte ställd på 22 kan man helt enkelt inte ta bilder.
Har du dubbelkollat att switchen helt säkert är klart inställd på AF och inte M? Om det ännu inte funkar måste du nästan kolla att inget är fel med objektivet. "Skruvmejseln" i kamerahuset måste greppa om den motsvarande tappen i objektivet. Om fokusringen är lätt att rotera när du har switchen på M, men trög när du har den på AF, borde fokuseringen funka. Känns fokusringen exakt lika lättroterad när du har switchen på AF är det troligen nåt fel i objektivet. Men det är svårt att säga förstås när man inte har prylarna framför sig, och jag är dessutom ingen expert på såna här saker.. Får du inte fokuseringen att fungera och du har ett autofokusobjektiv så tycker jag du kan gå in till affären där du köpte kameran och fråga lite, alternativt ta kontakt med nån kamerareparatör.
E: skriver man långsamt så hinner andra före.. Så om det är en 50/1,4 du har borde maxbländaren vara f/16, men det borde inte ha nån inverkan på fokuseringen om du ändå kan ta bilder.
Har du dubbelkollat att switchen helt säkert är klart inställd på AF och inte M? Om det ännu inte funkar måste du nästan kolla att inget är fel med objektivet. "Skruvmejseln" i kamerahuset måste greppa om den motsvarande tappen i objektivet. Om fokusringen är lätt att rotera när du har switchen på M, men trög när du har den på AF, borde fokuseringen funka. Känns fokusringen exakt lika lättroterad när du har switchen på AF är det troligen nåt fel i objektivet. Men det är svårt att säga förstås när man inte har prylarna framför sig, och jag är dessutom ingen expert på såna här saker.. Får du inte fokuseringen att fungera och du har ett autofokusobjektiv så tycker jag du kan gå in till affären där du köpte kameran och fråga lite, alternativt ta kontakt med nån kamerareparatör.
E: skriver man långsamt så hinner andra före.. Så om det är en 50/1,4 du har borde maxbländaren vara f/16, men det borde inte ha nån inverkan på fokuseringen om du ändå kan ta bilder.
Senast ändrad:
perstromgren
Aktiv medlem
Jag har bytt på den lilla grejen längst ner vid objektivit till AF, och jag är på manuell?
Går skärperingen lätt eller trögt på objektivet? Kolla att koppla i och ur med AF/MF-omkopplaren och kolla. Om AF är OK så ska det gå trögt att vrida på skärperingen.
Kontrollera igen att bländarringen är inställd på minsta bländare.
Per.
PS. JazzBass var kvickare!
Helmetrock
Aktiv medlem
Då har du nog inte ett af50mm 1.8 utan ett 1.4 . Jag tror att alla 50mm 1.4 nikkor har minsta bländare 16 medan 1.8 versionen har 22 som minsta. Det borde inte spela någon roll då bländaren ska låsas på minsta bländaren. Hittar du låsknappen? Den ser lite olika ut beroende på ålder på objektivet men det ska inte behöva låsas utan det ska räcka med att ställa in minsta bländare.
M
Det har du rätt i Melker!
Är det ens ett AF objektiv du har? (Jag vill inte dumförklara dig, det är ju en rätt viktig fråga som inte altid är lätt att svara på...)
Heter det alltså AF 50/1,8 eller 1,4 eller heter det något annat?
Vilken av bilderna stämmer bäst med utseendet?
http://www.kenrockwell.com/nikon/50-comparison/index.htm
Det finns fler, men stämmer det inte med nr. 2 och 3 finns det riks att du har ett manuellt objektiv.
Emmasvard
Medlem
Det är olika på olika objektiv, högsta talet är det som gäller.
Kan du ställa in bländartalet med rattarna på kameran eller ställer du in den på bländarringen? Det finns en inställning "reglage" i "skiftnyckelmenyn", något liknande "funktionsrattar". Där ska "bländarring" vara på on om du har bländarringen låst, annars ska den vara på off.
Att/om bländarringen inte är låst bör inte påverka så länge du kan ta bilder och välja bländare.
Har du testat om kameran ger AF med andra objektiv utan inbyggd motor eller om objektivet fungerar på andra kameror? Gör det om du har möjlighet, det är det allra enklaste, annars fortsätt läsa.
Om vi börjar med objektivet då. Bajonetten och den blanka ringen runt den sitter skruvade i objektivet med 3-4 stjärnskruvar. Förutom dem finns det en spårskruv. Den ska sitta ca kl 5 om du tittar på objektivet bakifrån.
Hitta spårskruven och håll ögonen på den medan du vrider på fokusringen, den ska snurra med då. Gör den inte det är objektivet trasigt.
Spårskruven är kopplingen mellan kamerans AF-motor och objektivets fokusering.
Alltså har kameran en motsvarande "skruvmejsel" som sticker ut genom den blanka ytan på bajonetten, den ser du lätt vid kl 7 om du tittar på kameran framifrån. När du ställer om mellan A och M på vredet ska den poppa in och ut. Gör den det?
Jag vet inget sätt att kolla ifall AF-motorn i kameran fungerar, men den låter om den går. Gör den det när du försöker fokusera?
Okej, först, tack!
Jag hittade inte den spårskruven, har du någon bild jälv på den?
Sedan, den som ska ploppa ut ploppar ut som den ska!
Emmasvard
Medlem
Kan du förtydliga detdär?
Alltså, jag är på läget manuell, och har AF på switchen
Helmetrock
Aktiv medlem
Testa att snurra på fokusringen, ser du då något som snurrar som borde hamna mitt emot det som ploppar ut på kameran är det den. Finns det inget alls som snurrar har du ett manuellt objektiv tyvärr.
Jag ska fixa en bild på skruven.
Jag ska fixa en bild på skruven.
perstromgren
Aktiv medlem
Okej, först, tack!
Jag hittade inte den spårskruven, har du någon bild jälv på den?
Sedan, den som ska ploppa ut ploppar ut som den ska!![]()
Den är inringad med rött på bilden till höger på den här sidan:
http://blog.eltonsaulsberry.com/2010/02/27/nikon-autofocus-compatibility/
Melker Humala
Aktiv medlem
Alltså, jag är på läget manuell, och har AF på switchen![]()
Ok då förstår jag det som att du är på exponeringsläge manuell. Om du slår över till À eller P läge kan du ta bilder då?
M
Emmasvard
Medlem
Den är inringad med rött på bilden till höger på den här sidan:
http://blog.eltonsaulsberry.com/2010/02/27/nikon-autofocus-compatibility/
Jag hittar den inte på objektivet!
Jag kan skicka med bilder på objektivet...
http://emmasvard.webblogg.se/images/2010/dagens_7_124384359.jpg
http://emmasvard.webblogg.se/images/2010/dagens_8_124384420.jpg
Helmetrock
Aktiv medlem
Det är tyvärr ett manuellt objektiv, det har inte AF alls. Skruven skulle ha suttit kl. 12 på den översta bilden.
Den sista länken fungerade inte för övrigt.
Den sista länken fungerade inte för övrigt.
JazzBass
Aktiv medlem
http://www.kenrockwell.com/nikon/50f18E.htm
Det ser ut att vara det nedre objektivet som presenteras på sidan. Tyvärr är det helmanuellt så ingen autofokus alltså. Om jag var du skulle jag sälja det och skaffa ett AF 50/1,8 istället, det är så mycket roligare med autofokus och ljusmätning än att vara utan...
Det ser ut att vara det nedre objektivet som presenteras på sidan. Tyvärr är det helmanuellt så ingen autofokus alltså. Om jag var du skulle jag sälja det och skaffa ett AF 50/1,8 istället, det är så mycket roligare med autofokus och ljusmätning än att vara utan...