Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

bodajossan

Ny medlem
Hej!
Jag håller på att köpa en ny kamra. Och tycker att denna verkar vara intresant. Kan ni råda mig och vilket objektiv ska man köpa till i så fall? Tycker om att fotta växter, djur, natur och mina nära och kära.

Jag kör D90, och har efter en liten "omväg" bytt till Nikons 16-85 som är en pärla! Kostar kanske lite mer initialt men...
En bra och mångsidig brännvidd.

Det beror ju lite på budget.

Jag skulle personligen säga att kandidaterna ser ut något i stil med (och valet beror lite på vilka motiv som är prio på):

*Nikon 16-85VR (mest mångsidigt, bortsett att närgränsen kan lämna lite att önska för närbilder på blommor osv)

*Nikon 18-105VR (Om 16-85:an känns för dyr eller om man tycker det räcker med 18mm vidvinkel)

*Sigma 17-70/2.8-4.5 (Bra närgräns för närbilder)

*Sigma 17-70/2.8-4.0 OS (Lite sämre närgräns än ovanstående, men har bildstabilisering istället)

*Sigma 18-50/2.8 (Ljusstarkt, men lite sämre zoomomfång)

Sedan finns även Tamron 17-50/2.8 (som även finns med bildstabilisering), men autofokusen på denna är, i mitt tycke inte riktigt bra, så jag hade kanske avstått, om man inte letar upp ett begagnat som inte har inbyggd motor, utan drivs av kamerans motor istället.

35/1.8 som nämns här är och den är definitivt ett jättebra komplement till en normalzoom, men jag hade först och främst valt att skaffa en normalzoom.

ANNONS