Annons

Nikon eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
henkka skrev:
Nu är jag inte riktigt säker, men jag har för mig att D50 och D70 har samma sensor, om detta nu stämmer så får du 300dpi bilder med D50:an, på 350D får du 73dpi...
Fast det är totalt irrelevant vad kameran har för standard DPI inställt. Det är ju ändå något som var och en bestämmer vid utskriftstillfället beroende på storleken på utskriften och eventuell interpolering.

350D ger ca 296 dpi vid utskrift på ett A4 utan interpolering. D50 ger 257dpi. Båda är fullt tillräckligt för bra bilder men en högre detaljtgrad kan klart vara användbart vid väldigt plottriga motiv eller större utskrifter än A4.





henkka skrev:

...kan du låsa spegeln på, inte på 350D:n

...har större buffer minne (16fps mot 14fps)

...batterikapacitet är DUBBEL mot 350D:n. ( 1400mAh mot 740mAh)

...ställbar självutlösarens tid (JAG har haft nytta av detta!)
Du kan låsa spegeln på 350D.

Vid låsning av spegeln sjunker även självutlösarens tid från 10 sek till 3 sek, och du kan därigenom välja mellan 10 eller 3 sekunders självutlösare.

Också, batterikapacitet säger egentligen ingenting utan strömförbrukningen angiven. Man får kolla på hur många bilder det går att få ut ur respektive laddning.

1/200 i blixtsynk som 350D har fungerar för i princip allting utom de 0.2%'en av fallen där det kan vara bra att ha högre. Speciellt i studio är alldeles tillräckligt.

Den praktiska gränsen med ett snabbt flashkort är högre än storleken. 350D ger upp till 23-27 bilder utan att sakta ner i hastighet.
 
canon anvander jag och det funkar bra; mina bilder blir som jag vill.
men samtidigt har jag ingen nikon-referens; kanske hade jag varit en Mrs super-saudek om jag anvant ngt annat marke...O)

arligt talat, den har typen av fragor kanns pa ngt satt extremt svara att svara pa. Canon och Nikon ligger nog pa samma niva, tror jag, helt arligt misstanker jag att skillnaden inte ar speciellt viktig. Det blir som ett slags "krig" mellan "bla och rod" eller "rod och bla".
men okej da, om jag maste valja blir det Canon eftersom mina kameror hitintills givit mig det jag velat ha..O)

lycka till!
/
sara
 
Nikon eller Canon spelar egentligen inte så stor roll. Det är en smaksak.

Ett plus för Canon är att den har ISO 100. Ju lägre känslighet desto bättre i en studio.

Ett plus för Nikon är objektivet 18-70. 70 mm är en bra porträttbrännvidd. Finns inget motsvarande till Canon. Telezoomar från 70 mm och uppåt har för dålig närgräns.
 
henkka skrev:


Nikon D50:an








...kan du låsa spegeln på, inte på 350D:n




Visst kan man lasa spegeln pa 350D, eller menar du ngt annat än vad jag tror? Spegeluppfällning för att minska "skak" finns ivarje fall pa min 350D.



Annars haller jag med flera tidigare talare att känslan är viktig! Ak o prova bada tva och se vad som passar dig och dina händer.



Har du tillgang till Obbjektiv fran nagot av märkena det vara en viktig faktor. Det var det som fick mig att välja Canon, da jag redan hade Canon objektiv fran min analoga kamera. Annars hade jag väl fortfarande gatt o funderat pa vilken kamera jag skulle välja:)



/Conny
 
Ska du börja från grunden och bygga upp en kameraväska kan du lika gärna börja med att bestämma vilka objektiv du vill ha/behöver. Det kan skilja en hel del i pris och vad som faktiskt fins tillgängligt.

Exempelvis så skulle jag för porträttfotande mycket väl kunna tänka mig en uppsättning objektiv bestående av 50/1.8 85/1.8 och 135/2(.8). Nikon levererar då bara 135 med f/2 (förutsatt avtt vi begränsar oss till af-objektiv) medan Canon har både 2 och 2.8 där den senare är ungefär 7000 billigare och har möjlighet att softa bilden mekaniskt. Helt plötsligt belv valet av kamerahus inte lika svårt...

Kläm och känn på husen men välj system efter vilken optik du vill ha (har) är mitt råd.
 
Plåtar man mycket porträttbilder rekommenderar jag en kamera som har ett bra vertikalgrepp.

Ljusstyrka är inte jätteviktigt för studiobruk. Det är sällan man fotar på de största bländaröppningarna. Man hamnar snarare åt andra hållet på bländarskalan. Just därför är ISO 100 en viktig egenskap.

Mitt nybörjartips går till Canon EOS 350D med tillhörande vertikalgrepp. Denna kamera kombinerat med en bra och skarp normalzoom (28-70) blir en bra studiokamera.

De enklaste kameramodellerna har inte uttag för sladden till studioblixtarna. Detta löser man enkelt med en adapter för några hundra eller en IR-sändare för en femhundring.
 
bit_chris skrev:
Hej!

Nikon har bättre blixt-sync med 1/250, gör det stor skillnad?

Har jag oxå undrat, vad sjutton spelar det för roll om man kör 1/250 lr 1/125..

Nu kommer det nån smart rackare och säger nåt om ströljus, men förutom det..
 
bit_chris skrev:
Hej!
Jag går och funderar på att köpa en ny kamera och det står mellan Canon EOS 350d eller Nikon D50. Jag kommer i 80% va fallen att fota i studio med blixt.

Efter jag lustläst recentioner på dpreview.com och jämfört vet jag inte riktigt vad som väger upp mest? Nikon har bättre blixt-sync med 1/250, gör det stor skillnad? Canon har fler megapix och kan gå ner på iso 100. Jämför man brus i bilderna är det så gott som ingen skillnad.

Jag behöver råd från personer som använt kameran och som har mer erfarenhet. Vad skulle ni rekommendera?
Jag tror att Canons kamera som visserligen är något dyrare ändå är kameran för dig. Den är i mitt tycke något allsidigare än D50:an. Vad gäller bruset så tror jag att 350 är bättre, den var åtminstone bättre än min förra D70s, rent brusmässigt. 350D ligger i många avseenden inte långt efter storebror 20D rent prestandamässigt, det är förvånansvärt lite som skiljer sett till prisbild de bägge emellan. Trots sin lilla och till synes plastiga uppbyggnad så känns den betydligt gedignare än man tror. I sin litenhet känns den ändå solid och till skillnad från många andra plasthus så knirras och knarras det inte efter en viss tids användning. Själv skulle jag ha valt 350D om jag inte sen tidigare varit nikonägare med gluggar sparade, vilket så är fallet. Bägge husen är dock goda köp så du lär inte bli besviken vilket du än väljer. Idag verkar det som om Canon har billigare tillbehör än Nikon på objektivsidan, speciellt kvalitetsobjektiven, kanske det är en viktig faktor att ta i beräkning.
 
Re: Re: Nikon eller Canon?

paul innergård skrev:
.... så knirras och knarras det inte efter en viss tids användning.

Instämmer: Min 350D är fortf efter 9 månader helt i nyskick. Finns inga glapp i omkopplare eller lucka till minneskortet. Känns som att den kommer att hålla bra.
 
Kör på nikon om du redan har nikkor optik.
Det är ingen mening att köpa en D50 eller D70 och sedan köpa begangnade icke AF objektiv. Ljusmätningen lägger av.

Canon 350D presterar mycket bra bilder för priset, ergonomin är lite sämre. Speciellt knappen för att ändra mellan bländare/slutare funktion på hjulet som inte alls sitter på något smart ställe.
 
henkka skrev:
...kan du låsa spegeln på, inte på 350D:n


Det är faktiskt så att 350D har spegeluppfällning (som redan påpekats) och D50 har det inte, annat än för rengöring av sensorn.

Det spelar knappast nån roll om man ska fota i studio med blixtar dock.
 
Använder aktivt min 350D då jag plåtar minst 400+biler i veckan på nattklubbar. Har inte märkt några glapp och har inte haft några problem alls. Plastig och liten? pytsan, på med ett batterigrep så har du "oändligt" med batteri och det blir underbar att behandla.

Har hållt i Nikons D50 och tycker den är otymplig.
 
Zoné skrev:
Plastig och liten? pytsan, på med ett batterigrep så har du "oändligt" med batteri och det blir underbar att behandla.

Har hållt i Nikons D50 och tycker den är otymplig.
Du har inte funderat på att du kanske inte har samma storlek på händerna som alla andra? ;-)
Jag tycker att D50 är onödigt liten egentligen, och 350D är ruskigt liten. Men D50 var den bekvämaste jag hittade för pengarna, annars hade jag hellre haft en ännu större som passar mina tassar bättre.

När det gäller ergonomi är det bara upp till köparen själv att avgöra, eftersom alla håller helt olika och har olika stora händer.
 
Zoné skrev:
Använder aktivt min 350D då jag plåtar minst 400+biler i veckan på nattklubbar. Har inte märkt några glapp och har inte haft några problem alls. Plastig och liten? pytsan, på med ett batterigrep så har du "oändligt" med batteri och det blir underbar att behandla.

Har hållt i Nikons D50 och tycker den är otymplig.

Och med batterigrepp på så blir den ju inte "otymplig" då?
Dessutom så har en D50 ungefär lika bra batteritid med ett enda batteri, som 350D har med dubbla batterier i batterigreppet. ;-)
 
ANNONS